• Anonym (M)

Socialtjänsten såg ingen anledning att skydda barnet trots bråk hemma

Barnets mamma blev utsatt för misshandel av exet, barnet var hos mig vid tillfället och såg därför inget.
    Socialtjänsten anser inte att det finns behov av skydd för barnet, att barnet ska vara som vanligt hos mamman. Orosanmälan blev nedlagd.

Hur kommer detta sig? Är detta praxis?

• Svar på tråden Socialtjänsten såg ingen anledning att skydda barnet trots bråk hemma
  • Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2025-09-01 12:41:48 följande:
    Jag anmäler ej till socialtjänst, polisen gör det då dom är skyldiga att göra detta. På så vis får jag information om det. 
    Är det polisen eller soc som berättar för dig att en anmälan är gjord?

Hur vet du vilka insattser soc gör?
  • Olsdotter
    Anonym (M) skrev 2025-09-01 12:41:48 följande:
    Jag anmäler ej till socialtjänst, polisen gör det då dom är skyldiga att göra detta. På så vis får jag information om det. 
    Jaha ok förstår.

Ja, då kvarstår ändå rådet. Finns ju ingenting soc kan göra utom att placera barnet på annat håll än hos mamman.
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2025-09-01 12:43:42 följande:
    Är det polisen eller soc som berättar för dig att en anmälan är gjord?

Hur vet du vilka insattser soc gör?
    Socialtjänsten. Vi har gemensamma barn och jag har rätt att veta allt som rör mina barn. Dom hade aldrig informerat mig annars. 

Tror knappast att polisen skulle informera mig angående en anmälan där jag varken är målsägande eller misstänkt. 

Socialtjänsten gör alltså bedömningen att det är helt ok för henne att ha kvar barnen, att dom ska vara där. 
  • Anonym (M)
    Olsdotter skrev 2025-09-01 12:50:06 följande:
    Jaha ok förstår.

Ja, då kvarstår ändå rådet. Finns ju ingenting soc kan göra utom att placera barnet på annat håll än hos mamman.
    Dom ser som sagt inget fel med att barnet vistas där. 
    Jag funderade mest på om det brukar gå till såhär. 
  • Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2025-09-01 12:56:26 följande:
    Är det någon risk/fara för barnet?
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2025-09-01 13:00:02 följande:
    Är det någon risk/fara för barnet?
    Inte när det gäller omsorgsbiten. Barnet vill helst vara där, stort umgänge bestående av familj och vänner. 
    Att hon kommer bli misshandlad igen känns ju givet. 
  • Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2025-09-01 13:02:50 följande:
    Inte när det gäller omsorgsbiten. Barnet vill helst vara där, stort umgänge bestående av familj och vänner. 
    Att hon kommer bli misshandlad igen känns ju givet. 
    Finns det ingen risk eller fara för barnet och omvårdnaden är bra är det lite soc kan göra utifrån nuvarande regelverk.

Du bör nog tipsa mamman är t ex åka hem till exet för att bli misshandlad istället för att det sker i hemmet.

Om ni har barn tillsammans och du inte vill att barnet ska vara där kan du alltid ta det en vända familjerätten
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2025-09-01 13:08:19 följande:
    Finns det ingen risk eller fara för barnet och omvårdnaden är bra är det lite soc kan göra utifrån nuvarande regelverk.

Du bör nog tipsa mamman är t ex åka hem till exet för att bli misshandlad istället för att det sker i hemmet.

Om ni har barn tillsammans och du inte vill att barnet ska vara där kan du alltid ta det en vända familjerätten
    Kanske kan bli svårt med familjerätten om man inte har socialtjänsten bakom sig, men skadar ju inte att höra av sig.
  • Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2025-09-01 13:45:49 följande:
    Kanske kan bli svårt med familjerätten om man inte har socialtjänsten bakom sig, men skadar ju inte att höra av sig.
    Familjerätten är en del av socialtjänsten

Sen kan det i en diskussion med familjerätten komme upp fler saker än det polis har uppfattat och mamman berättar
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2025-09-01 13:47:18 följande:
    Familjerätten är en del av socialtjänsten

Sen kan det i en diskussion med familjerätten komme upp fler saker än det polis har uppfattat och mamman berättar
    Ok.
    Hur menar du, komma upp fler saker?
    Allt som kommer in till socialtjänsten angående barnen har jag rätt att veta, det har jag blivit informerad om.

Jag är bara förvånad hur det hanterats men det kanske är standard.
  • Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2025-09-01 13:56:50 följande:
    Ok.
    Hur menar du, komma upp fler saker?
    Allt som kommer in till socialtjänsten angående barnen har jag rätt att veta, det har jag blivit informerad om.

Jag är bara förvånad hur det hanterats men det kanske är standard.
    Vid ett samtal med familjerätten kan du, mamman mfl berätta saker son inte kommit fram innan.
  • Anonym (Lee)
    Anonym (M) skrev 2025-09-01 12:56:26 följande:
    Anmäl allt du ser och upplever kring barnens säkerhet till Socialtjänsten. Ibland behövs det flera anmälningar för att de ska agera.

Mamman bör ta kontakt med någon stödorganisation, eller flera sådana. För att få råd. Tror att det finns en lista på sådana på 1177. Kanske heter Kvinnofridslinjen, och Kvinnojourer finns på många platser.
  • Anonym (Bibbi)

Låter som ett typiskt misshandelsförhållande. Det är jättevanligt att den utsatta tar tillbaka anmälan eller vägrar samarbeta med polisen - antingen på grund av att våldverkaren är grymt manipulativ och ser till att bli förlåten eller av rädsla för ökat våld.

Ditt ex behöver massivt stöd för att klara att helt bryta. Hon behöver dig och alla omkring sig. Förmodligen också en psykolog som kan förklara vad han gjort med henne som gör att hon beter sig som hon gör.

Bli inte arg på henne utan visa att du stöttar och vill hjälpa. Du kan absolut säga att du tycker att hon helt ska bryta med honom, men bli inte arg. Hon är utsatt för dn skitläskig grej och behöver hjälp att ta sig ur. 

Du kan själv ringa en kvinnojour eller Kvinnofridslinjen och be om råd om hur du bäst kan hjälpa. Om du är less på ditt ex så tänk att du gör det för barnets skull. 

Svar på tråden Socialtjänsten såg ingen anledning att skydda barnet trots bråk hemma