• Anonym (Singel48)

Varför likar inte tjejer killar på sin egna nivå på Tinder?

Min fundering är egentligen varför män sällan matchar med tjejer på ca samma nivå som oss själva, rent utseendemässigt. Vill man ha någon på dejtingappar får man oftast vara beredd på tjejer som är ett par nivåer under en själv. De flesta kvinnorna som eg är på min egna så kallade nivå likar sällan min profil, det kan ske men är ytterst ovanligt. Någon som känner igen sig och har några bra tips på hur vi kan bli mer jämnställda på dejtingappar ?

• Svar på tråden Varför likar inte tjejer killar på sin egna nivå på Tinder?
  • Jimmy75

Procentsatser hit och dit....snackas lika mycket procent här som man gör på riksbanken. Skillnaden är att de inte drar sina siffror eller analyser ur det där lilla hålet på baksidan. När man läser resonemanget som förs här inne av (gud vad jag är sugen på att ange en procentsats nu) sorgligt många så kommer jag fram till en enda sak - det är ett fullständigt mirakel att människan fortfarande fortplantar sig över huvud taget. Är det såhär ni håller på när ni väljer/valde partner också - vilken människosyn. Här har framförts en och annan vettig tanke men på det stora hela Kräks

• Anonym (Antibot)

Vet många som träffats via appar som flera presenter fortfarande lever lyckliga tillsammans så nä kan inte se att alla tycker att appar funkar dåligt. 

Senast förra helgen var jag på bröllop där paret träffats på tinder och de är väl 4 år sen nu. Har en vän som varit tillsammans med den hon träffade i typ 15 år nu och de är oxå gifta och har barn, bara för att nämna några. 

• Anonym (Man)
    Jimmy75 skrev 2025-09-08 06:32:07 följande:

Procentsatser hit och dit....snackas lika mycket procent här som man gör på riksbanken. Skillnaden är att de inte drar sina siffror eller analyser ur det där lilla hålet på baksidan. När man läser resonemanget som förs här inne av (gud vad jag är sugen på att ange en procentsats nu) sorgligt många så kommer jag fram till en enda sak - det är ett fullständigt mirakel att människan fortfarande fortplantar sig över huvud taget. Är det såhär ni håller på när ni väljer/valde partner också - vilken människosyn. Här har framförts en och annan vettig tanke men på det stora hela Kräks

Jag tycker också det är enormt fånigt att sätta siffror på hur attraktiva människor är. Men dom som skriver det har ändå inte helt fel. Många män och även åtminstone vissa kvinnor har lägre krav kör tillfälligt sex än för ett förhållande och så funkar jag också. Däremot har jag aldrig utgett mig för att vilja ha förhållande med någon jag inte velat det med.

Och visst finns det en del män som inte vill ha förhållande alls men tror ändå även dom snyggaste männen vill det fast med rätt kvinna, men tills dom träffat henne kan många tänka sig ha lite kul längs vägen.
  • Anonym (Singel48)
    Anonym (Antibot) skrev 2025-09-08 10:22:25 följande:

Vet många som träffats via appar som flera presenter fortfarande lever lyckliga tillsammans så nä kan inte se att alla tycker att appar funkar dåligt. 

Senast förra helgen var jag på bröllop där paret träffats på tinder och de är väl 4 år sen nu. Har en vän som varit tillsammans med den hon träffade i typ 15 år nu och de är oxå gifta och har barn, bara för att nämna några. 

Jag håller med om att apparna kan fungera och känner ju också till exempel där det har fungerat, det är väl därför jag ställer mig frågan om det finns tankar på hur man kan få bättre matcher.. så fint att läsa om bra exempel så kan man hålla hoppet uppe, jag får försöka hitta nycklarna till framgång då Glad 
  • Anonym (Singel48)
    Jimmy75 skrev 2025-09-08 06:32:07 följande:

Nja det är nog inte såhär de flesta håller på när man väljer partner och tror de allra flesta har en fin människosyn. Siffrorna och procenten är mer till för att beskriva vad man upplever så tror inte du behöver vara bekymrad över det. 
    De flesta känner väl till vilken typ av partner man kan attrahera irl och tycker bara inte det stämmer överens med vad man attraherar på apparna som man då. Tyvärr är det svårt att träffa någon irl iaf för egen del, annars hade ju det varit enklast att bara stänga ner apparna om man upplever att de inte fungerar.   
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Singel48) skrev 2025-09-01 15:16:03 följande:
    Varför likar inte tjejer killar på sin egna nivå på Tinder?

Min fundering är egentligen varför män sällan matchar med tjejer på ca samma nivå som oss själva, rent utseendemässigt. Vill man ha någon på dejtingappar får man oftast vara beredd på tjejer som är ett par nivåer under en själv. De flesta kvinnorna som eg är på min egna så kallade nivå likar sällan min profil, det kan ske men är ytterst ovanligt. Någon som känner igen sig och har några bra tips på hur vi kan bli mer jämnställda på dejtingappar ?

Är det så verkligen? Män tenderar att överskatta sin attraktionskraft. Det är tydligen en genetisk grej. 
  • Anonym (Hepp)
    Mayjel skrev 2025-09-01 21:30:50 följande:
    Ja, det är nästan som att det ligger i den manliga naturen, att ständigt framhäva sin egen förträfflighet, även när de egentligen inte har något att skryta med.
    Läste nånstans att det är biologiskt betingat eller vad det heter. Men det hindrar ju inte att män kan lära sig.
  • Anonym (m)
    EnAnonumius skrev 2025-09-07 18:54:21 följande:
    Du svarade bara detta på det citera dig och DINA ord (inlägg 150): 

"För att de har bra värderingar."
    (slut på citatet)

Så jo det var verkligen på sin plats att ge dig en näsknäppa, då man var tvungen att  be dig att förklara vad du menade.
    Man klan faktiskt inte utgå (ta för givet) från att folk har samma åsikter om vad som skall klassas "goda vädringar" per se. 

Fast har du förstått att du har helt fel med din åsikt om att det är bra värderingar att stanna kvar i ett destruktivt förhållande, då man lär barnen indirekt att det är okey att behandla ena föräldern som dörrmatta? Eller skall du stå fast vid att det är goda vädringar att stanna kvar och bli behandlad som en dörrmatta och man skall lära barnen detta? Du vet barnben lär sig mycket om var de ser och märker också., Inte bara via ord. För Jimmy75 förklarade ju detta för dig på ett pedagogiskt och bra sätt faktuskt... 
    nej jag har inte skrivit det där
  • Anonym (Singel48)
    Anonym (Hepp) skrev 2025-09-10 10:16:01 följande:
    Är det så verkligen? Män tenderar att överskatta sin attraktionskraft. Det är tydligen en genetisk grej. 
    Det är möjligt att män överskattar sin attraktionskraft, jag tror det stämmer att det är så i många fall ... min erfarenhet är att jag tilltalar mer attraktiva kvinnor när man ses irl i olika sammanhang jämfört med apparna. Kanske är konkurrensen hårdare på apparna om det nu är så att det är betydligt fler män där än kvinnor..

Sen är det tyvärr ändå svårt att få till något irl eftersom jag inte springer på så värst många singelkvinnor i min vardag.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Man) skrev 2025-09-05 16:23:09 följande:
    Har hört tjatet om dom där 10 procenten som får alla tjejer tidigare. Och så klart är det lättare om man ser riktigt bra ut. Men man kommer långt genom att vara öppen och trevlig och inbjudande.
    Exakt. Kvinnor är för övrigt mycket mindre utseendefixerade än män. För kvinnor är personlighet mycket viktigare. Värderingar, personlighet, intressen, temperament, osv. Min man är definitivt inte vad man skulle räkna som snygg, men jag tycker att han är jättefin och han är en så underbar människa - vilket gör honom ännu vackrare.

Jag frågade en manlig kollega en gång varför män så ofta väljer vackra men taskiga kvinnor och fick svaret att "jamen hon är snygg ju".
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Singel48) skrev 2025-09-10 10:31:24 följande:
    Det är möjligt att män överskattar sin attraktionskraft, jag tror det stämmer att det är så i många fall ... min erfarenhet är att jag tilltalar mer attraktiva kvinnor när man ses irl i olika sammanhang jämfört med apparna. Kanske är konkurrensen hårdare på apparna om det nu är så att det är betydligt fler män där än kvinnor..

Sen är det tyvärr ändå svårt att få till något irl eftersom jag inte springer på så värst många singelkvinnor i min vardag.
    Om du har lättare att attrahera kvinnor IRL beror det nog på att du har en härlig/charmig personlighet. Den kommer inte fram i apparna. När jag nätdejtade ville jag ses snabbt, just av den där anledningen. Inte värt att slösa tid på att skriva till nån där det sedan visar sig att personkemin inte funkar.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hepp) skrev 2025-09-10 10:37:36 följande:
    Om du har lättare att attrahera kvinnor IRL beror det nog på att du har en härlig/charmig personlighet. Den kommer inte fram i apparna. När jag nätdejtade ville jag ses snabbt, just av den där anledningen. Inte värt att slösa tid på att skriva till nån där det sedan visar sig att personkemin inte funkar.
    Om han hade lättare att attrahera någon snyggare IRL så skulle han väl satsa sin tid och energi på det istället och gå ut och träffa folk mer i olika och nya sammanhang istället för slösa tid på en app där han enligt han själv har sämre chanser och måste settla med en fulare, hahahahaha!
  • Tecum
    Anonym (Hepp) skrev 2025-09-10 10:34:18 följande:
    Exakt. Kvinnor är för övrigt mycket mindre utseendefixerade än män. För kvinnor är personlighet mycket viktigare. Värderingar, personlighet, intressen, temperament, osv. Min man är definitivt inte vad man skulle räkna som snygg, men jag tycker att han är jättefin och han är en så underbar människa - vilket gör honom ännu vackrare.

Jag frågade en manlig kollega en gång varför män så ofta väljer vackra men taskiga kvinnor och fick svaret att "jamen hon är snygg ju".
    Nej, kvinnor är mer fixerade vid utseende, både sitt eget och andras. Varför är annars mode, kosmetika och livsstil så lönsamma branscher? När man hör unga kvinnor i media diskutera män så utgår de alltid från utseende, där dömer de ut män innan de lärt känna honom det minsta. Däremot finns det ju inte tillräckligt många snygga män för att räcka till alla kvinnor så de måste gå på andra tillgångar. Och när kvinnor blir lite mognare tänker de som du, personlighet och egenskaper är viktigare.

Män snackar lite grabbigt och hö-hö-igt om utseende på kvinnor men bara ett fåtal väljer partner efter det. De flesta män har inte så lätt att hitta någon utan går på det viktiga, personlighet. det är bara att se på par i omgivningen. Hur många män är ihop med riktiga snyggingar+ I princip ingen, även snygga män har alldagliga kvinnor för de är bäst!
    Kan vara annorlunda i storstäder med kvinnoöverskott.
  • Anonym (Under)

Jag är tjej och går mer för lite under min nivå. Jag har nog en rädsla att de som är på min nivå eller högre har massa tjejer efter sig och kanske större risk att han leker , har sex med flera av dem osv bara för han kan " få vem som" typ. Men de är klart en snygg kille inte behöver vara mer oseriös än en mindre snygg. 

Jag tar hellre den lite blyga killen som gillar att spela tv spel och är lite under mig. Utseende mässigt. 

• Mayjel
    Anonym (Under) skrev 2025-09-10 23:49:32 följande:

Jag är tjej och går mer för lite under min nivå. Jag har nog en rädsla att de som är på min nivå eller högre har massa tjejer efter sig och kanske större risk att han leker , har sex med flera av dem osv bara för han kan " få vem som" typ. Men de är klart en snygg kille inte behöver vara mer oseriös än en mindre snygg. 

Jag tar hellre den lite blyga killen som gillar att spela tv spel och är lite under mig. Utseende mässigt. 

Sen så vet inte heller alla kvinnor per automatik vilka män som är över eller under deras egen nivå. Såvida det inte rör sig om extremer då, ex. manliga fotomodeller eller någon i andra änden med utseende som typ Danny DeVito. 

Jag var var djupt förälskad i skådespelaren Joaquin Phoenix för ett par år sen. Hade inte en tanke på vilken nivå han befann sig i utseendeskalan eller om han var under eller över min egen nivå. Man tänker inte så när man fattar tycke för någon. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Under) skrev 2025-09-10 23:49:32 följande:

Du vill inte ha en man som själv VILL vara trogen utan en man som är trogen för att han har dåliga förutsättningar för att attrahera andra?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (m) skrev 2025-09-11 09:01:09 följande:
    Du vill inte ha en man som själv VILL vara trogen utan en man som är trogen för att han har dåliga förutsättningar för att attrahera andra?
    Då kan jag informera dig om att de flesta män (och kvinnor) vill vara trogna och har den målsättningen när de går in i en relation. Men saker händer, man utsätts för frestelser, det blir en svacka i relationen och i värsta fall  är man otrogen trots goda intentioner.

Och då är det ett obestridligt faktum att attraktiva personer utsätts för fler frestelser än alldagliga! Så anonym(under)  har helt klart en poäng, hon tar ett slaga försäkring för att minska risken att bli sviken.
  • Anonym (m)
    Anonym (Malin) skrev 2025-09-11 09:27:49 följande:
    Då kan jag informera dig om att de flesta män (och kvinnor) vill vara trogna och har den målsättningen när de går in i en relation. Men saker händer, man utsätts för frestelser, det blir en svacka i relationen och i värsta fall  är man otrogen trots goda intentioner.

Och då är det ett obestridligt faktum att attraktiva personer utsätts för fler frestelser än alldagliga! Så anonym(under)  har helt klart en poäng, hon tar ett slaga försäkring för att minska risken att bli sviken.
    Jo jag förstod det men det förändrar väl inte poängen? Att en sådan man i så fall är trogen enbart för att han aldrig fick möjligheten att vara otrogen. Inte för att han faktiskt inte skulle svika henne om han bara kunde.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (m) skrev 2025-09-11 09:40:23 följande:
    Jo jag förstod det men det förändrar väl inte poängen? Att en sådan man i så fall är trogen enbart för att han aldrig fick möjligheten att vara otrogen. Inte för att han faktiskt inte skulle svika henne om han bara kunde.
    Om du vill vara helt säker på att aldrig bli sviken ska du leva ensam.
  • Anonym (m)
    Anonym (Malin) skrev 2025-09-11 10:12:27 följande:
    Om du vill vara helt säker på att aldrig bli sviken ska du leva ensam.
    Jag? Det var inte jag som försökte undvika att bli sviken så säg det till den som det gällde 
Svar på tråden Varför likar inte tjejer killar på sin egna nivå på Tinder?