• Anonym (AnonymBonusmamma)

Bonusbarn vill sova i sängen

Jag har en bonusson på fyra år som i vanliga fall sover toppen på nätterna. Men på senaste vill han komma in och sova hos oss sista morgontimmarna innan jobbet. Jag tycker själv att detta är jättejobbigt då jag  har väldigt svårt att sova, dels då jag är höggravid men också då jag lätt vaknar av mista ljud/rörelse från allt annat än min sambo. Medans min sambo mest tycker att det är mysigt stt ha pojken i sängen. Vi kan därför bli oense när vi diskuterar detta. 

Känner mig elak som ber sambon och bonussonen att gå tillbaka till hans säng, vill ju såklart inte att pojken ska känna sig bortstött när/ifall han vaknar på natten, men upplever samtidigt att ifall vi låter han sova kvar inne hos oss så blir det oftare och oftare då han lätt skapar nya ?rutiner?. Jag oroar mig för detta dels då vi snart har en liten bebis som sover inne med oss men också då det resulterar i att jag inte får sova klart innan jag ska upp och jobba. 

(Kan även tillägga att sambon oftast jobbar hemifrån med ?valfri? starttid de veckorna när pojken är här så han blir inte utan sömn. Medans jag stiger upp 06 varje morgon och är i stark behov av dessa timmar)

• Svar på tråden Bonusbarn vill sova i sängen
  • Anonym (Elin79)

Du får nog vänja dig. Mina barn har kommit och gått till oss nattetid tills de varit runt 11-12. Upplever inte det på något vis onormalt om jag jämför med vänner.
    Handlar alltså inte om samsovning allihop i stor säng HELA natten ALLTID utan att barn, i perioder, önskar sova med oss, kommer in mitt i natten eller kommer framåt morgonkvisten. 
    Förstår absolut att det känns obekvämt och trångt, men kan du gå iväg och lägga dig någon annanstans? Kan pappan gå med barnet tillbaka till hens säng och sova vidare där? 
    Istället för att bli sur och hetsa upp sig - försök att lösa det praktiskt bara.

Vi har köpt resårbotten-säng till barnen när det varit dags för egen säng och tagit minst 105 bredd så även en vuxen kan få plats. Har även ett gästrum där sängen alltid står bäddad så om något barn kommer in och man som vuxen känner att det blir för varmt eller trångt så lägger man sig nån annanstans bara, den natten.
    Huvudsaken är att så många som möjligt får så mycket sömn som det bara går.

• Anonym (H)

Förmodligen är sonen i en ålder/period då han behöver mer närhet/trygghet. Det bästa är väl att du går och lägger dig i sonens rum, så du får sova ut. När bebisen kommer kanske sonen behöva ytterligare lite mer behov av närhet då bebisen tar mkt tid - 

• Anonym (normalt)

Ni kommer säkert behöva dela på er i alla fall när bebisen kommer.

Lika bra att fixa en SKÖN och bred säng till bonussonen så att det går att sova ordentligt därinne om du sover med bebisen i ert sovrum.

Och ja, det är ju hur vanligt som helst att fyraåringar vill sova med mamma eller pappa. De är ju så små än...

• Suzzan99

Hur hade du agerat om det var din egen son? Riktigt själviskt av dig att hellre putta undan en otrygg 4 åring än att du själv pallrar ditt arsle och sover nån annanstans! 

• Spucks

Han behöver det tydligen nu, och att du är gravid bidrar säkert till det. Om han sover bredvid din man och inte i mitten blir du väl inte stört av det? Och så kan ni prata om att han behöver vara extra tyst och hålla sig lugn när han sover i er säng, då du har lätt för att vakna och behöver mycket sömn just nu.

När bebisen kommer, kan den sova på din sida eller i mitten.

• Anonym (S)

Jag är också lättstörd så jag brukar sova resten av natten i sonens säng så sover han och min man i vår säng. Det har funkat jättebra då jag även slipper makens snarkningar och han mina 😁

• Anonym (S)

Jag är också lättstörd så jag brukar sova resten av natten i sonens säng så sover han och min man i vår säng. Det har funkat jättebra då jag även slipper makens snarkningar och han mina 😁

• Anonym (Hm)

Fast nu är det nog du som får flytta på dig. Pojken är 4 år gammal. Förstår du hur litet det egentligen är och hur mycket som kan vara skrämmande och skapa oro på natten? Bädda för dig själv någon annanstans och låt pappa och son sova i sängen ett tag tillsammans. För låt oss vara uppriktiga. Du hade troligtvis aldrig gjort så mot ditt eget barn i framtiden. Jag försöker inte vara nedlåtande eller elak, men barn anpassar man sig efter,  både sina egna och de som man väljer att gifta in sig till. 

• Anonym (C)
    Anonym (S) skrev 2025-09-02 13:54:28 följande:

Så gjorde jag också när vårt barn var litet.
  • Anonym (..)
    Anonym (normalt) skrev 2025-09-02 11:34:05 följande:

Ni kommer säkert behöva dela på er i alla fall när bebisen kommer.

Lika bra att fixa en SKÖN och bred säng till bonussonen så att det går att sova ordentligt därinne om du sover med bebisen i ert sovrum.

Och ja, det är ju hur vanligt som helst att fyraåringar vill sova med mamma eller pappa. De är ju så små än...

Håller helt med. Du som höggravid behöver din sömn, var rädd om den, så mannen får vakna och lägga sig inne med sonen. Ordna bra sovplats inne på hans rum för både sonen och mannen. Mycket troligt att ni kommer behöva dela upp er när bebis kommer, då är ni beredda.

När vi fick vårt andra barn delade vi på oss på nätterna, även om det inte var något bonusbarn. Och frågar man runt bland andra familjer är det en vanlig lösning. 
Svar på tråden Bonusbarn vill sova i sängen