• Anonym (Noll (0))

Klarar du dig utan inkomst i en månad eller två?

Inkomst  uteblir unnder en månad eller två.

Klarar du dig ekonomiskt utan det?

Har du pengar sparade så att du klarar sig eller behöver du låna?

Behöver du sälja något för att klara dig en kortare tid utan pangar?

Ordnar det sig eller skulle det snabbt köra ihop sig?

0 kronor in på kontot i en månad eller två månader.

• Svar på tråden Klarar du dig utan inkomst i en månad eller två?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Noll (0)) skrev 2025-09-05 15:44:20 följande:

Går "vanligt" folk  back varje månad? 
    Vissa menar det. 
    Allt har blivit så dyrt och SD-regeringen har gjort oss fattiga?
    Eller?

Inflationen har gjort oss fattiga. 
  • Anonym (Nick)

Vissa menar det. 
    Eller?

Om någon går back varje månad beror det enbart på att de inte kan hålla i pengar. Alla i Sverige har gott om pengar om de vill.
  • Anonym (?)

Vissa menar det. 
    Eller?

Det finns säker de som går back men med tanke på alla charterresor, mobiler, netflixabbonemang, postorderpaket mm som det betalas för har nog rätt många en viss marginal. 
  • Anonym (Noll (0))
    Anonym (?) skrev 2025-09-05 17:38:05 följande:
    Det finns säker de som går back men med tanke på alla charterresor, mobiler, netflixabbonemang, postorderpaket mm som det betalas för har nog rätt många en viss marginal. 
    Det är det jag funderar på. Går verkligen de flesta arbetande familjer back som V-ledaren säger?

Tycker det låter konstigt att allt blivit så dyrt att "vanligt folk" inte har råd att leva.
  • Anonym (AI)
    AI-översikt
    Enligt en rapport från Finansinspektionen i början av 2025 har hälften av svenskarna mindre än 10 000 kronor i buffertsparande

Ganska uppenbart att vissa kryddar sina svar en aning.
  • Anonym (Nick)
    Anonym (AI) skrev 2025-09-05 19:24:26 följande:
    AI-översikt
    Enligt en rapport från Finansinspektionen i början av 2025 har hälften av svenskarna mindre än 10 000 kronor i buffertsparande
    Ganska uppenbart att vissa kryddar sina svar en aning.
    Rätt övertygad om att det är de som har bra ekonomi som svarar.

Har man skulder till Kronofogden är det oerhört genant och det sista man vill prata om är ekonomi. Jag hade själv mycket dålig ekonomi i början av mitt vuxenliv och minns det mest utifrån att det var oerhört genant och att man helst inte ville öppna posten. Skulle aldrig skrivit i en sådan här tråd vid den tiden och tror de flesta andra i den situationen tänker likadant.
  • Anonym (Buffert)

Som pensionär och med ett brokigt liv o relationer har jag sparat ihop en buffert som jag hoppas räcker.

• Anonym (H)
    Anonym (Nick) skrev 2025-09-05 20:16:03 följande:
    Rätt övertygad om att det är de som har bra ekonomi som svarar.

Har man skulder till Kronofogden är det oerhört genant och det sista man vill prata om är ekonomi. Jag hade själv mycket dålig ekonomi i början av mitt vuxenliv och minns det mest utifrån att det var oerhört genant och att man helst inte ville öppna posten. Skulle aldrig skrivit i en sådan här tråd vid den tiden och tror de flesta andra i den situationen tänker likadant.
    Det tror jag med.
  • Anonym (Man)

Skulle klara mig drygt 2 år utan att sänka standarden.

• TvillingmammaVästgöte

Tittade igår på SVT ekonomibyrån, där olika ekonomiska experter pratade om att vi just nu har ett jättehögt sparande hos svenska folket. Och att detta sparande hindrar konjunkturuppgången. 

På vilket sätt skulle högre privatkonsumtion gynna Sveriges ekonomi?
    Prvist konsumtion idag gynnar ju i princip bara PostNord? 

Hur många går till en butik och handlar? Väldigt få.
    Hur många procent av det vi köper som privatpersoner tillverkas i Sverige? Nära 0%. Det mesta vi köper tillverkas i Kina. 

På så sätt är ju den sänkta matmomsen det bästa som kunde ske i Sverige, trots att alla ekonomer sågar detta förslag.

Maten köper vi i butiker som anställer människor. Vi har också betydlig högre självförsörjningsgrad i Sverige vad gäller just mat.

50% produceras i Sverige! Inte bara själva odlingen utan även vidareförädlingen sker ofta i Sverige. Scan har tex 6 st produktionsanlöggningar i Sverige. 

För övrigt kan jag inte se hur privatkonsumtionen skulle dra igång Sverige. Vi går inte på bio, vi tittar på Netflix. Vi köper kinesiskt skräp. Ofta med privatimport direkt från Kina. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag antar att de som får problem redan efter två månader utan inkomst är ensamstående?

Om man är två är det lättare, vanligtvis. I alla fall om man är två med jobb. Om inte båda blir av med hela inkomsten.  Samtidigt. 

Är alla de femtio % som inte ens har tiotusen i buffert ensamstående? 

• Anonym (Nick)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-06 11:48:56 följande:

Tittade igår på SVT ekonomibyrån, där olika ekonomiska experter pratade om att vi just nu har ett jättehögt sparande hos svenska folket. Och att detta sparande hindrar konjunkturuppgången. 

På vilket sätt skulle högre privatkonsumtion gynna Sveriges ekonomi?
    Prvist konsumtion idag gynnar ju i princip bara PostNord? 

Skojar du nu?
    Om folk börjar spendeta får staten mer intäkter i form av moms.
    Det skapas även fler jobb och därmed mer arbetsgivaravgifter och skatter in till staten. Det får sedan ringar på vattnet.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nick) skrev 2025-09-06 13:05:45 följande:
    Skojar du nu?
    Om folk börjar spendeta får staten mer intäkter i form av moms.
    Det skapas även fler jobb och därmed mer arbetsgivaravgifter och skatter in till staten. Det får sedan ringar på vattnet.
    Det beror ju på vad vi köper, eller hur? Om det mest är direktimport från Kina så skapas inte så många jobb i Sverige.
  • Anonym (Man)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-06 13:00:38 följande:

Jag antar att de som får problem redan efter två månader utan inkomst är ensamstående?

Om man är två är det lättare, vanligtvis. I alla fall om man är två med jobb. Om inte båda blir av med hela inkomsten.  Samtidigt. 

Är alla de femtio % som inte ens har tiotusen i buffert ensamstående? 

Ja ensamstående är nog en majoritet här av förståeliga skäl.
    Jag är ensamstående men klarar mig ändå över två år men blev orolig för pensionen för runt 10 år sedan och började spara då. Gick igenom en skilsmässa för runt 5 år sedan och då försvann ju en stor del då min ex fru inte hade några sparade och skulle köpa ut henne ur huset.
Svar på tråden Klarar du dig utan inkomst i en månad eller två?