• Anonym (Noll (0))

Klarar du dig utan inkomst i en månad eller två?

Inkomst  uteblir unnder en månad eller två.

Klarar du dig ekonomiskt utan det?

Har du pengar sparade så att du klarar sig eller behöver du låna?

Behöver du sälja något för att klara dig en kortare tid utan pangar?

Ordnar det sig eller skulle det snabbt köra ihop sig?

0 kronor in på kontot i en månad eller två månader.

• Svar på tråden Klarar du dig utan inkomst i en månad eller två?
  • Jemp
    Anonym (klartmangör) skrev 2025-09-02 17:02:00 följande:
    Tråkigt nog har endast tre av tio svenskar ett buffertsparande på 50 000 kronor eller mer. Det innebär att sju av tio svenskar har en buffert som är mindre än rekommenderat för att täcka två till tre månaders nödvändiga utgifter.

Ta bort en sjukpenning så sitter man i klistret :(

Fast det är ju lite att jämföra äpplen och päron. 

Alla behöver ju inte 50k för att klara sig 2-3 mån.

• Mayjel

Jag har sjukersättning men ja, jag hade klarat mig ändå eftersom jag också har ett sparkonto att ta ifrån.

• Anonym (Klara)

Ja, det har jag. Några år skulle jag klara mig. 

Den första tiden får man dessutom antingen a-kassa eller sjuklön. 

• Anonym (sköldmö)

Vi skulle klara oss flera år, men det beror främst på att jag nyligen har fått ett större arv.

Innan dess hade vi kanske klarat oss ett år, sedan hade alla våra besparingar varit slut. Vi hade väl klarat oss några månader till om vi sålde bilen. Sedan hade vi fått belåna huset.

Vi hade alltså klarat oss längre än många andra, men det hade inte varit någon rolig situation. En månad eller två hade dock inte påverkat oss alls, till skillnad från många andra. Möjligen hade det gett mindre semesterkassa. 

• Anonym (E)

För 2 år sen ja, för 1 år sen nej, idag ja

• Anonym (Mammut)

Ja, det klarar jag. 

Jag har varit med om att det dröjde ett halvår innan jag fick ersättning från Försäkringskassan, så jag är jättenoga med att ha sparat en hel del (och har privilegiet att ha en lön som gör det möjligt). 

• Anonym (Tur-Ture)

Vi har det (i mitt tycke) väldigt bra och kan sluta jobba idag om vi vill, men har man roligt på jobbet så behåller man hellre arvet investerat så det får växa.

• Kanonen56

Klarar jag mig ekonomiskt? Nej, men jag har ett fiskespö och det finns natur så det är inte så att jag kommer dö av det. Dock skulle jag nog börja fundera på att bli kriminell då och sen beväpna mig. 

• Anonym (Frida)

Ja, jag skulle klara mig längre än så. Sen kanske jag får dra ner på vissa dyra vanor jag lagt till mig med de senaste åren om jag vet att jag inte kommer ha någon inkomst de kommande månaderna.

• Anonym (sjukpensionär)
    Fjäril kär skrev 2025-09-02 16:59:16 följande:

Som sjukpensionär så nej... Jag går +-0 varje månad så inga marginaler finns . 

Saamma här. Dessutom tog min sjukersättning nästan 14 månader att få igång, de "glömde mig" i 7 månader efter det godkändes, så jag hjar inget av värde kvar då det sålts i desperation, och jag drog på mig skulder då som jag på 10 år inte lyckats betala helt. 

Marginalerna är verkligen obefintliga.
Svar på tråden Klarar du dig utan inkomst i en månad eller två?