• Anonym (Noll (0))

Klarar du dig utan inkomst i en månad eller två?

Inkomst  uteblir unnder en månad eller två.

Klarar du dig ekonomiskt utan det?

Har du pengar sparade så att du klarar sig eller behöver du låna?

Behöver du sälja något för att klara dig en kortare tid utan pangar?

Ordnar det sig eller skulle det snabbt köra ihop sig?

0 kronor in på kontot i en månad eller två månader.

• Svar på tråden Klarar du dig utan inkomst i en månad eller två?
  • PH76
    Anonym (J) skrev 2026-03-12 14:43:27 följande:
    Jag vet inte vad du menar med maxad :). Men det infördes en begränsning 1/10 2025 för inkomstförsäkringar som följer nedtrappningen i A-kassan 100 dagar 80%, 100 dagar 70% och 100 dagar 65%.
    Nej det beror på vilket fackförbund du är med i, jag har 80% av lönen i 180 dagar. Jag betalar givetvis extra för detta men det gör att jag får en lön på 90000 under hela den perioden.
  • Anonym (J)
    PH76 skrev 2026-03-12 15:02:27 följande:
    Nej det beror på vilket fackförbund du är med i, jag har 80% av lönen i 180 dagar. Jag betalar givetvis extra för detta men det gör att jag får en lön på 90000 under hela den perioden.
    Är de helt säker? Vilket fackförbund är det?
  • PH76
    Anonym (J) skrev 2026-03-12 15:16:57 följande:
    Är de helt säker? Vilket fackförbund är det?
    Finansförbundet, de använder Bliwa för inkomstförsäkringen.
  • Anonym (J)
    PH76 skrev 2026-03-12 15:24:57 följande:
    Finansförbundet, de använder Bliwa för inkomstförsäkringen.
    Jag kollade Bliwas räknesnurra och den följer A-kassans nivåer även med tilläggsförsäkring. Det är den högre lönenivån och extra dagar man försäkrar men den följer fortfarande procentsatserna 80, 70, 65. Men jaja, du kanske har en specialare som ersätter på annat sätt än vad lagen säger. Gott så.
  • PH76
    Anonym (J) skrev 2026-03-12 15:48:42 följande:
    Jag kollade Bliwas räknesnurra och den följer A-kassans nivåer även med tilläggsförsäkring. Det är den högre lönenivån och extra dagar man försäkrar men den följer fortfarande procentsatserna 80, 70, 65. Men jaja, du kanske har en specialare som ersätter på annat sätt än vad lagen säger. Gott så.
  • PH76
    Anonym (J) skrev 2026-03-12 15:48:42 följande:
    Skumt, jag försökte klippa in en screenshot men det verkar inte fungera. Testar så här istället. Jag kan ha missuppfatat något men när jag frågade dem så sa de att det skulle täcka min lön (80%) upp till 300 dagar.

Tilläggsförsäkring - Tid & Inkomst
    Försäkrad månadsinkomstUpp till 120 000 kr
    Ersättningstid+180 dagar
    Månadskostnad0 kr

Om försäkringen

Tilläggsförsäkring - Tid & Inkomst förlänger ersättningstiden i din inkomstförsäkring till totalt 300 dagar. Försäkringen höjer även nivån på den högsta möjliga försäkrade inkomsten från 80 000 kr/mån till 120 000 kr/mån de första 120 dagarna.

• Anonym (J)
    PH76 skrev 2026-03-12 16:44:15 följande:
    Skumt, jag försökte klippa in en screenshot men det verkar inte fungera. Testar så här istället. Jag kan ha missuppfatat något men när jag frågade dem så sa de att det skulle täcka min lön (80%) upp till 300 dagar.

Tilläggsförsäkring - Tid & Inkomst
    Försäkrad månadsinkomstUpp till 120 000 kr
    Ersättningstid+180 dagar
    Månadskostnad0 kr

Om försäkringen

Tilläggsförsäkring - Tid & Inkomst förlänger ersättningstiden i din inkomstförsäkring till totalt 300 dagar. Försäkringen höjer även nivån på den högsta möjliga försäkrade inkomsten från 80 000 kr/mån till 120 000 kr/mån de första 120 dagarna.

Texten säger inget om procenten. När frågade du dem?

Jag har unionen med tilläggsförsäkring och de har inte varit tydliga med försämringen innan den inträffade. Så klart, det gynnar inte medlemsvärvningen.
  • PH76
    Anonym (J) skrev 2026-03-12 16:56:24 följande:

Jag har unionen med tilläggsförsäkring och de har inte varit tydliga med försämringen innan den inträffade. Så klart, det gynnar inte medlemsvärvningen.
    Bra poäng, jag ska kolla med dem.
  • PH76
    Anonym (J) skrev 2026-03-12 16:56:24 följande:

Hittade dock denna text när jag läste nu:. men jag ska ringa dem.

Om försäkringen

Inkomstförsäkringen kan ge dig ersättning under en period av arbetslöshet.Den totala ersättningen inklusive a-kassa, eventuell avgångsersättning från trygghetsavtal och inkomstförsäkring, beräknas på upp till 80 procent av din genomsnittliga månadsinkomst de senaste 12 månaderna.

• Anonym (J)
    PH76 skrev 2026-03-12 17:26:30 följande:
    Hittade dock denna text när jag läste nu:. men jag ska ringa dem.

Om försäkringen

Inkomstförsäkringen kan ge dig ersättning under en period av arbetslöshet.Den totala ersättningen inklusive a-kassa, eventuell avgångsersättning från trygghetsavtal och inkomstförsäkring, beräknas på upp till 80 procent av din genomsnittliga månadsinkomst de senaste 12 månaderna.

Ring dem för att vara säker. 80-70-65% med nedtrappning var 100:e dag är ett lagkrav. Eftersom du tjänar så mycket över a-kassans tak på 34.000kr är det en bra försäkring oavsett men det är tryggt att veta vad som gäller.
  • Anonym (Chris)

Jag klarar mig ett bra tag , iom att jag började spara för första gången i mitt liv vid pandemin.Då fick jag plötsligt höga tandvårdskostnader och fick låna en hög summa av min dotter som jag sedan betalade av.Efter det började jag spara pengar och det gick så lätt och bra att jag undrade varför jag ej börjat tidigare!
    Tror att I min dysfunktionella familj lärde jag mig ej mkt om värderingar lr levnadstips  överhuvudtaget  utan fick i stort sett klara mig själv från 17.årsåldern.Sorgligt när man tänker på det men mina barn har iaf sluppit samma öde ,ffa en uppväxt utan alkohol i hemmet.

• Anonym (La)

Kort svar på TS fråga är nej, klarar mig inte en månad utan inkomst. Har fyra barn att försörja och boende i storlek med det (alla har trots att vi bor så stort vi har råd med inte eget rum).

• Anonym (Noll (0))
    Anonym (La) skrev 2026-03-17 10:41:24 följande:

Kort svar på TS fråga är nej, klarar mig inte en månad utan inkomst. Har fyra barn att försörja och boende i storlek med det (alla har trots att vi bor så stort vi har råd med inte eget rum).

Ja, det är nog det som är skillnaden för de flesta. Med barn med i bilden blir det svårt. Utan barn lite enklare.
  • Anonym (Trio)

Ja, har ett sparkapital så.

• Anonym (Ylva)

Skulle klara mig ett år, sen skulle jag kunna sälja en fastighet och klara mig 45 år till. 

• Anonym (X)
    Anonym (La) skrev 2026-03-17 10:41:24 följande:

Oansvarigt att inte ens ha buffert för en månad när man har fyra barn. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Klarar du dig utan inkomst i en månad eller två?