• Anonym (EE)

Ange era bästa tips som gjorde att ni till slut plussade

Hej,

Jag och min Sambo har försökt skaffa barn i ett års tid. Vi har båda gjort undersökningar och allt ser jättebra ut. 

Jag har hyfsad regelbunden cykel på 27-31 dagar. Tempar med natural cycle och tar ägglossningstester så ser tydligt att ägglossning sker. 

Jag äter folsyra, munkpeppar och D-vitamin under vinterhalvåret.

Jag vill gärna höra om era bästa tips som sedan resulterade i graviditet. Såklart kan det vara ren slump men vill ändå få alla tips ni har. Kanske något tips gör så jag snart får se två streck på stickan! 

• Svar på tråden Ange era bästa tips som gjorde att ni till slut plussade
  • Anonym (?)

Ha regelbunden sex

Jag vet inget annat som det finns någon seriös  evidens på att det funkar. Sen finns det massa skrönor. 

• Anonym (lägg ner bebisverkstaden)

Jag har aldrig använt ett enda ägglossningstest, tempat med Natural Cycles eller tagit något kosttillskott. Sex när lusten fallit på har lett till flera graviditeter och levande barn. Kroppen är smart, vi kvinnor får ofta naturligt ökad lust kring ägglossningen.

Helt ärligt tror jag att ägglossningstester med påföljande produktionssex har förstört fler sexliv och relationer än vad det har lett till ytterligare graviditeter. Bebisverkstaden stressar upp kvinnan, ger mannen prestationsångest och tar bort det lustfyllda i sexlivet. Släng ägglossningstesten och ligg med din snubbe när du känner att du vill det!

• Anonym (Cc)

Det tog tid för oss och cykeln innan ivf kom det äntligen två streck 🙏
    Jag är övertygad om att sluta med koffein hjälpte oss (det är olika hur det påverkar en från person till person). Även att sluta med min löpträning och byta den till promenader och tänka på att hålla blodsockret stabilt. 
    Även avslappningsövningar/yoga för att komma ner i stresshormon. Allt detta är sånt som inte tar skada av att testa, finns inget att förlora. 

Det hittades aldrig någon orsak att det tog tid för oss utöver en äggstock och lägre progesteron. Kan tipsa om boken it starts with the egg, tog Thorne prenatal, inositol, omega 3, NAC och ubiquinol efter att ha läst i den vad som skulle kunna hjälpa och inte stjälpa i vår sits. 

• Anonym (Petra)

Vi slutade stressa över problemet att åren gick. Började njuta av sex istället för att koncentrera oss på avel. Det tog oss 3 månader så var jag gravid. Fått 3 barn så nu är vi klara. Kroppen behöver lugn och ro och må bra, gäller även huvudet. Lycka till önskar jag er.

• Anonym (E)

Känner 2 par som blev gravida sedan de gett upp hoppet, och ett par som lyckades så fort de slappnade av eftersom de fått tid för utredning. Kan ju vara tillfälligheter förstås. Själv var jag så pass gammal att jag aldrig var stressad, för jag visste att chansen för graviditet var liten, men det gick bra. 

Att slappna av och sluta bry sig är ett bra råd men naturligtvis omöjligt att följa.

Lycka till!! 

Svar på tråden Ange era bästa tips som gjorde att ni till slut plussade