Egon den stora skrev 2025-09-07 20:22:05 följande:
Man hamnar ju inte hos kronofogden hur som helst utan det är en bit tills dess. Först har man ju inte betalat i tid utan att höra av sig, sen har man antagligen fått påminnelse och sedan också inkasso innan man ens kommer till fogden.
Jodå, det kan du göra och det hände mig. Dessutom var skulden 0:- så jag var inte ens medveten om att jag hade en betalningsanmärkning, jag upptäckte det av en slump när jag tog en kreditupplysning på mig själv, för skojs skull.
Min som bodde hos sin mamma från han var 8 till han var 16. Jag betalade då till försäkringskassan för återbetalning av underhållsstöd, det var 1273 :-/månaden. Ibland var sonen hos mig och då betalade jag inget underhållstöd. Nånstans då han var runt tio år hade jag glömt att betala in 1273:-. Då gör försäkringskassan så att de tar nästa månads underhållsbidrag och "bakdaterar" inbetalningarna. Jag låg alltså efter en månad i sex år. När sonen sedan fyllde 18 så gjorde vi en deal sinsemellan. Så, resultatet är att hans sista bidragsstöd aldrig betalades in till FK. FK skickar ingen påminnelse eller nåt, utan skickar per automatik över skulden till Kronofogden. Precis när de skedde fick jag tillbaka 7-8000 på skatten, så Kronofogden gick ju direkt in och reglerade skulden på 1273:- Så, helt utan att jag visste om det, hade jag en skuld och sedan återbetalades den. Skuld 0:-
Men jag hade också fått en betalningsanmärkning. Det gick flera år innan jag upptäckte att jag hade en sådan, för jag hade aldrig sökt om nån kredit eller nåt, så jag var helt omedveten om den. En betalningsanmärkning gäller i tre år efter att skulden reglerats (vilket den automatiskt hade gjort) och det var drygt ett år kvar på den. Det hade ju varit jävigt surt OM jag hade behövt en kredit, och trots rätt hög inkomst nekats på grund av en betalningsanmärkning...på 0:- i skuld...
Jag ringde Kronofogden och eftersom jag aldrig haft anmärkningar förut, och det inte fanns nån skuld, så satte de en sekretesspärr på anmärkningen.
Jag har ett jobb där jag är säkerhetsklassad av SÄPO och Försvarets Materialverk. Jag har alltid varit bekymrad för min gamla betalningsanmärkning, trots att det gått över 12 år sedan dess. Inte för att det ställt till bekymmer, men har man nivå II på säkerhetsnivån är de noga med hur privatekomin ser ut, för att bedöma risken för bestickning/mutor.