• Anonym (Kaij89re)

Tagen bil av polisen!!

Ja Polisen ringer Kronofogden och kollar upp, vid skulder så tas bilen...
    vissa säger under 30.000 SEK får du behålla bilen, men de finns historier om att dom tagit bilen trots bara värd 12.000 SEK..

Vad tycker vi om det här som egentligen var en tanke att slå till mot dom kriminella, men vanliga "svenssons" har åkt på samma mynt arbetande eller arbetslösa...

Några tankar?

• Svar på tråden Tagen bil av polisen!!
  • Egon den stora
    Shameless skrev 2025-09-09 07:02:54 följande:

Tycker det är vidrigt. Lagen var för att komma åt yrkeskriminella/gängkriminella men myndigheterna missbrukar lagen på det grövsta och oskyldiga medborgare blir drabbade. 

Så bara för att en icke grovt kriminell människa inte betalar vad hon är skyldig mig så ska jag inte få hjälp av kronofogden?  Betalar man sina skulder så blir man ju inte av med bilen liksom, det är väl ett ganska lätt samband att förstå? 
  • HeiHei

Finns mängder med olika typer av skulder.  varför vissa som är hos KFM kanske inte har jobb och har möjligt låg summa kvar på kontot efter alla räkningar är betalda, någon räkning rent kanske måste gå på påminnelse, vad vet jag.
    sen tror jag inte att KFM skulle godta att man med höga skulder skulle betala in 10:- i månaden.
    Man kan ju inte käka grus eller snö... 
    Fiska kan någon säkert säga men alla är ju tyvärr inte fiskeintresserade och fiske saker kostar pengar, och beroende på vars man är även fiskekort.

• Tow2Mater
    Jimmy75 skrev 2025-09-09 07:17:27 följande:
    Oskyldiga? Jösses, ja DET är ju allvarligt. Menar du att de plockar bilar från människor som INTE har skulder hos kronofogden?
    Jag gissar det menas att de genom lagen kan beslagta en bil som lånats av en skuldsatt individ. Fast den ägs av en annan som inte ens forstår risken med att låna ut sin bil. Kvällspressen har ju haft några sådana exempel.

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/beslag-som-drabbar-oskyldiga_hc11567/
  • Anonym (Åk skidor då)
    Anonym (Kaij89re) skrev 2025-09-04 20:47:09 följande:
    Löjligt.. om någon har en skuld på ca 100.000+  vad fan gör det mot skulden om bilen var värd kanske 12.000?
    finns kanske ont om buss linjer där vissa bor, cykla var de någon som nämnde men om man har mer än 50 km mitt i vintern? vår/ sommar/höst kan gå ann.
    börja vara beroende av släkt och vänner?
    Varför blir det svårare och svårare med cyklingen för varje inlägg du gör? Ifrån början var det som man "inte var så sugen" på det. Därefter har det bara blivit längre och kallare för varje argument. Att "inte vara sugen" är väl fullt tillräckligt som logisk förklaring för din kategori av trash och er bildningsnivå? Det borde väl räcka att inte vara så sugen på att betala skulden för er?
  • Egon den stora
    Tow2Mater skrev 2025-09-11 00:08:39 följande:
    Jag gissar det menas att de genom lagen kan beslagta en bil som lånats av en skuldsatt individ. Fast den ägs av en annan som inte ens forstår risken med att låna ut sin bil. Kvällspressen har ju haft några sådana exempel.

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/beslag-som-drabbar-oskyldiga_hc11567/
    I dom fallen har det ju i princip alltid kommit fram att det handlar om bulvan. Det är bra att människor måste betala det dom är skyldiga andra.  Det är ju dom som är offer, inte den som blir av med egendom. 
  • Anonym (Steff)

Det är klart att det blir fel om den skuldsatte förlorar sitt jobb om bilen tas. Nu är det sällan så, KFM brukar göra undantag i de fallen. Finns det bussar att ta som innebär en lång restid och att man får vänta en timme eller så är det bara att säga hej till verkligheten. Alla har inte råd med bil 

• Egon den stora
    Anonym (Steff) skrev 2025-09-11 07:48:12 följande:

Det är klart att det blir fel om den skuldsatte förlorar sitt jobb om bilen tas. Nu är det sällan så, KFM brukar göra undantag i de fallen. Finns det bussar att ta som innebär en lång restid och att man får vänta en timme eller så är det bara att säga hej till verkligheten. Alla har inte råd med bil 

Ja om man kan visa att bilen behövs för att kunna jobba och kollektivtrafik eller andra alternativ saknas kan dom göra undantag.  Men man vet inte säkert det bästa är givetvis att betala sina skulder i tid så slipper man problem.
  • Anonym (Kaij89re)
    Anonym (Åk skidor då) skrev 2025-09-11 00:26:55 följande:
    Varför blir det svårare och svårare med cyklingen för varje inlägg du gör? Ifrån början var det som man "inte var så sugen" på det. Därefter har det bara blivit längre och kallare för varje argument. Att "inte vara sugen" är väl fullt tillräckligt som logisk förklaring för din kategori av trash och er bildningsnivå? Det borde väl räcka att inte vara så sugen på att betala skulden för er?
    Trash?, Bildningsnivå? "Takes one to know one.
  • Anonym (Mx)

Vad är det som är konstigt med att bilen ryker om man inte klarar av att sköta sin ekonomi?

• Zappan
    Egon den stora skrev 2025-09-07 20:22:05 följande:
    Man hamnar ju inte hos kronofogden hur som helst utan det är en bit tills dess. Först har man ju inte betalat i tid utan att höra av sig, sen har man antagligen fått påminnelse och sedan också inkasso innan man ens kommer till fogden.

Jodå, det kan du göra och det hände mig. Dessutom var skulden 0:- så jag var inte ens medveten om att jag hade en betalningsanmärkning, jag upptäckte det av en slump när jag tog en kreditupplysning på mig själv, för skojs skull. 

Min som bodde hos sin mamma från han var 8 till han var 16. Jag betalade då till försäkringskassan för återbetalning av underhållsstöd, det var 1273  :-/månaden. Ibland var sonen hos mig och då betalade jag inget underhållstöd. Nånstans då han var runt tio år hade jag glömt att betala in 1273:-. Då gör försäkringskassan så att de tar nästa månads underhållsbidrag och "bakdaterar" inbetalningarna. Jag låg alltså efter en månad i sex år. När sonen sedan fyllde 18 så gjorde vi en deal sinsemellan. Så, resultatet är att hans sista bidragsstöd aldrig betalades in till FK. FK skickar ingen påminnelse eller nåt, utan skickar per automatik över skulden till Kronofogden. Precis när de skedde fick jag tillbaka 7-8000 på skatten, så Kronofogden gick ju direkt in och reglerade skulden på 1273:- Så, helt utan att jag visste om det, hade jag en skuld och sedan återbetalades den. Skuld 0:-

Men jag hade också fått en betalningsanmärkning. Det gick flera år innan jag upptäckte att jag hade en sådan, för jag hade aldrig sökt om nån kredit eller nåt, så jag var helt omedveten om den. En betalningsanmärkning gäller i tre år efter att skulden reglerats (vilket den automatiskt hade gjort) och det var drygt ett år kvar på den. Det hade ju varit jävigt surt OM jag hade behövt en kredit, och trots rätt hög inkomst nekats på grund av en betalningsanmärkning...på 0:- i skuld...

Jag ringde Kronofogden och eftersom jag aldrig haft anmärkningar förut, och det inte fanns nån skuld, så satte de en sekretesspärr på anmärkningen. 

Jag har ett jobb där jag är säkerhetsklassad av SÄPO och Försvarets Materialverk. Jag har alltid varit bekymrad för min gamla betalningsanmärkning, trots att det gått över 12 år sedan dess. Inte för att det ställt till bekymmer, men har man nivå II på säkerhetsnivån är de noga med hur privatekomin ser ut, för att bedöma risken för bestickning/mutor. 

Svar på tråden Tagen bil av polisen!!