• Gusfallca

Min 1åring vaknar hela tiden

Hej,

Min son är 1 år och 3 månader och han har haft helt hemsk sömn sedan han föddes nattetid. På dagen går sömnen toppen men på natten är det helt kass. Just nu sover han ibland i vagnen inomhus eller sin spjälsäng med vaggfötter. Han vill inte ligga bredvid oss alls. Han kan bara somna om vi vaggar honom och just nu är vi inne i en hemsk period där han vaknar kanske 1 gång var 20 minut. Ibland sover han längre perioder (ca 1h) men det är ovanligt. 

Jag vet att sluta vagga vore  bra men han skriker i panik tills svetten rinner, han knappt får luft samt nästan kräks av hostningarna. 
    Hjälp! Alla tips tas emot. 

• Svar på tråden Min 1åring vaknar hela tiden
  • Anonym (W)

Köp en elektrisk vagga eller gör som min mamma gjorde - knyt ett snöre runt stortån och runt vaggan så att du kan vicka på foten och vagga lillen vid behov utan att behöva resa på dig.

• Gusfallca

Jo det har vi självklart testat men hjälper inte. Man måste vagga hårdare än den klarar av. Ibland hjälper inte vaggning heller utan man måste ta upp honom och hoppa på pilatesboll.

• Anonym (Milea)

Kanske prova en sömnkurs? Känns som problemet är att han inte kan somna /somna om utan stöttning i form av vaggande. Han behöver lära sig att somna utan vaggning. Det kommer inte automatiskt. Ni behöver lära honom det. 

• Gusfallca

Ja det hade varit bra men han är ju så ledsen. Det är vårat andra barn och vårt första vaknade också superofta men var aldrig såhär panikledsen.

Svar på tråden Min 1åring vaknar hela tiden