• Anonym (emmakarolina)

Har jag rätt att bli ledsen?

Jag har varit tillsammans med min pojkvän i 2,5 år och allt har varit jättebra men idag hände något.
    Vi pratade om missbruk och jag sa att man verkligen måste vilja själv och ta hjälp av vården för att bli fri från missbruket. Han tyckte då att jag var oförstående eftersom jag själv äter sömntabletter och har gjort ett antal år för att kunna sova och orka jobba, alltså inte för att "flumma". Varför har inte jag tagit hjälp att sluta? Han jämför alltså mej med en missbrukare. Anledningen till att jag tar tabletterna är att jag var med om ett överfall och efter det mådde dåligt. dricker nästan aldrig och anser inte att jag är "missbrukare" Min läkare tycker att jag ska fortsätta med dom så jag orkar jobba. Äter dessutom lägsta dosen. 

Vad tycker ni? Är det samma sak? Blev jätteledsen när han sa så.

• Svar på tråden Har jag rätt att bli ledsen?
  • Anonym (Fredde)

Tycker att du tar åt dig på tok för mycket. Ryck på axlarna och gå vidare. Din läkare har ju gett sin välsignelse till att du nyttjar sömntabletter - lägsta dosen..

• Anonym (Prova)

Frågan är väl om du verkligen behöver dem idag?
    Kanske inte att jämställa med regelrätt missbruk... men hur vet du att du ens behöver dem?
    Att hålla fast vid en medicin eller vilken drog som helst som en snuttefilt.. lite röd flagg för mig. Även om du varit med om ett trauma, att käka sömntabletter resten av livet ska man inte behöva, du kanske inte ens behöver dem?

• Anonym (ggg)

Jävligt konstig jämförelse faktiskt. Att behöva en låg dos sömntabletter är långt ifrån att missbruk. För att missbruka något måste man...missbruka det

• Anonym (Överkänslig)

Tycker att du överdriver. Missbruk kan se ut på olika sätt och man kan vara beroende av olika saker. Han menade förmodligen inte att  jämföra dig med någon som hänger på plattan med en spruta i armen liksom. Så nej, jag tycker inte att du ska vara så känslig.

• Anonym (Överkänslig)
    Anonym (ggg) skrev 2025-09-06 18:09:18 följande:

Jävligt konstig jämförelse faktiskt. Att behöva en låg dos sömntabletter är långt ifrån att missbruk. För att missbruka något måste man...missbruka det

Att använda sömntabletter i flera år för att man inte klarar vardagen utan är inte "långt ifrån ett missbruk".
  • Anonym (ggg)
    Anonym (Överkänslig) skrev 2025-09-06 18:24:19 följande:
    Att använda sömntabletter i flera år för att man inte klarar vardagen utan är inte "långt ifrån ett missbruk".
    Likadant med annan medicin t.ex antidepp? Jag skulle aldrig somna utan melatonin, är jag en missbrukare för att den fungerar, det hade lika gärna kunnat behövts just en låg dos av något snäppet starkare... Ofta det faktiskt hade behövts. Sömn är inget man villkorar. TS ökar inte regelbundet dosen eller överdoserar.
  • Anonym (ggg)
    Anonym (Överkänslig) skrev 2025-09-06 18:21:30 följande:

Tycker att du överdriver. Missbruk kan se ut på olika sätt och man kan vara beroende av olika saker. Han menade förmodligen inte att  jämföra dig med någon som hänger på plattan med en spruta i armen liksom. Så nej, jag tycker inte att du ska vara så känslig.

Ett missbruk är inte en vanlig låg dos av någonting som aldrig ökas eller överdoseras. Jag missbrukar inte choklad om jag äter tre bitar om dagen men jag kan missbruka om jag äter tre chokladkakor per dag. 
  • Anonym (S)

Missbruk kanske är att ta i...begreppet beroende kanske passar bättre...

Att ha ett missbruk/beroende av läkemedel gör ju inte någon till en dålig/svag person utan ofta är det omständigheter som dina som gör att man hamnar där...
    Fundera på varför du blev så ledsen på tanken att ditt tablettätande skulle kunna klassas som missbruk/beroende...
    Tänker du att man är dålig eller svag om man hamnat i den situationen?

Att äta sömntabletter är ju inte "det normala" och det bästa i långa loppet skulle antagligen vara att hitta ett sätt att sluta...
    De sömntabletter som finns är ju inte framtagna för ett långsiktigt bruk utan för att akut häva sömnbrist/insomningssvårigheter...
    Att jämföra dem med antidepp eller annan medicin som är framtagna för att ta under längre perioder blir därför lite konstigt.
    Vad äter du för sömnmedicin?

Har du någon gång försökt att sluta? Kanske tabletten blivit en form av snuttefilt som du håller fast vid...
    Du försvarar ditt användande av dem ganska hårt...
    Jag tycker även att din läkare verkar ha en märklig inställning..tänker hen att du ska äta dessa tabletter i all evighet?

Svar på tråden Har jag rätt att bli ledsen?