• RainbowFamilyDreams

Återföring dag sex av en femdagars blasto, jag förstår ej?

Jag ska göra en frysåterföring med en femdagars blastocyst. Enligt mina ägglossningstester och kroppsliga signaler sker återföringen sex dagar efter ägglossningen (ej ägglossningsdagen inräknad alltså). 

Om implantationsfönstret enbart är öppet 24-36 timmar, hur kan man då pricka in detta, då man ju inte vet när ägglossningen sker trots att man tar tester??

Jag tar cyclogest 400 mg morgon och kväll tre dagar innan och undrar om detta förstärker/förlänger fönstret på något sätt?? 

Är så rädd att fönstret är stängt på måndag... dag sex efter omslag är enligt rutinen för kliniken verkar det som... tacksam för svar/erfarenheter!!

Jag får inte ihop ekvationen..

• Svar på tråden Återföring dag sex av en femdagars blasto, jag förstår ej?
  • Anonym (Snart40)

Hej!  Detta fick jag fram : 

1. 

Vad menas med implantationsfönstret?

Fönstret handlar om när livmoderslemhinnan (endometriet) är mottagligt för en blastocyst.

Hos en naturlig cykel är det ungefär 5?7 dagar efter ägglossning. Det finns alltså en naturlig variation på minst 2 dagar, inte bara 24?36 timmar.

Den exakta längden kan variera mellan individer, men det är sällsynt att det är så snävt som ett dygn.

2. 

Varför återför man dag 6 efter ägglossning (D+6)?

En blastocyst (dag 5) fäster normalt dag 6?7 efter befruktning ? alltså ungefär dag 6?7 efter ägglossning i en naturlig graviditet.

När kliniken gör frysåterföring i naturlig cykel eller modifierad naturlig cykel, utgår de därför från att D+6 är ?mitt i? det förväntade implantationsfönstret.

Eftersom ingen kan veta exakt timmen för ägglossningen (LH-test + temp + ultraljud är bara approximationer), lägger man återföringen i det läge som täcker bäst chans, snarare än att försöka pricka in en extremt smal lucka.

3. 

Vad gör Cyclogest/progesteron?

Progesteronet startar omvandlingen av slemhinnan till den mottagliga fasen.

Man ger det just för att styra och stabilisera tidpunkten så att endometriet inte ?springer före?.

Studier visar att fönstret inte är strikt bara 24?36 timmar, utan snarare ett spann på 3?4 dagar där endometriet är mottagligt. Progesteron gör fönstret lite mer förutsägbart och kan ibland till och med förlänga det något.

4. 

Är du ?för sent ute? på måndag?

Nej, det är högst osannolikt. Kliniken har satt rutinen D+6 för att den tidpunkten matchar bäst med embryots utveckling och endometriet.

Om du ägglossade på den dag du tror (utifrån tester/kroppssignaler), så är måndag D+6 och helt enligt plan.

Om ägglossningen skulle ha skett några timmar tidigare eller senare, täcks det av det bredare implantationsfönstret.

✅ Summering:

Implantationsfönstret är inte bara 24?36 h, utan snarare 3?4 dagar.

Kliniker väljer D+6 för att hamna mitt i ?säkra zonen?.

Cyclogest hjälper till att synka och stabilisera mottagligheten.

Du ligger alltså helt rätt i tid enligt rutinen, och det är mycket ovanligt att ?fönstret hunnit stänga? just på D+6.

• RainbowFamilyDreams

Tack vad snällt med din research :))

Anonym (Snart40) skrev 2025-09-17 10:54:20 följande:

Hej!  Detta fick jag fram : 

1. 

Vad menas med implantationsfönstret?

Fönstret handlar om när livmoderslemhinnan (endometriet) är mottagligt för en blastocyst.

Hos en naturlig cykel är det ungefär 5?7 dagar efter ägglossning. Det finns alltså en naturlig variation på minst 2 dagar, inte bara 24?36 timmar.

Den exakta längden kan variera mellan individer, men det är sällsynt att det är så snävt som ett dygn.

2. 

Varför återför man dag 6 efter ägglossning (D+6)?

En blastocyst (dag 5) fäster normalt dag 6?7 efter befruktning ? alltså ungefär dag 6?7 efter ägglossning i en naturlig graviditet.

När kliniken gör frysåterföring i naturlig cykel eller modifierad naturlig cykel, utgår de därför från att D+6 är ?mitt i? det förväntade implantationsfönstret.

Eftersom ingen kan veta exakt timmen för ägglossningen (LH-test + temp + ultraljud är bara approximationer), lägger man återföringen i det läge som täcker bäst chans, snarare än att försöka pricka in en extremt smal lucka.

3. 

Vad gör Cyclogest/progesteron?

Progesteronet startar omvandlingen av slemhinnan till den mottagliga fasen.

Man ger det just för att styra och stabilisera tidpunkten så att endometriet inte ?springer före?.

Studier visar att fönstret inte är strikt bara 24?36 timmar, utan snarare ett spann på 3?4 dagar där endometriet är mottagligt. Progesteron gör fönstret lite mer förutsägbart och kan ibland till och med förlänga det något.

4. 

Är du ?för sent ute? på måndag?

Nej, det är högst osannolikt. Kliniken har satt rutinen D+6 för att den tidpunkten matchar bäst med embryots utveckling och endometriet.

Om du ägglossade på den dag du tror (utifrån tester/kroppssignaler), så är måndag D+6 och helt enligt plan.

Om ägglossningen skulle ha skett några timmar tidigare eller senare, täcks det av det bredare implantationsfönstret.

✅ Summering:

Implantationsfönstret är inte bara 24?36 h, utan snarare 3?4 dagar.

Kliniker väljer D+6 för att hamna mitt i ?säkra zonen?.

Cyclogest hjälper till att synka och stabilisera mottagligheten.

Du ligger alltså helt rätt i tid enligt rutinen, och det är mycket ovanligt att ?fönstret hunnit stänga? just på D+6.

Svar på tråden Återföring dag sex av en femdagars blasto, jag förstår ej?