• Anonym (Orolig själ)

Är det farligt och gå på en gammal och nedlagt tågräls?

Som rubriken lyder. är det farligt och gå på en gammal och nedlagt tågräls? Den är nedlagd sen 80talet. Jag gick där med barnen en gång, i en vagn och den andra gick. Nu är jag jätte nojig att jag utsatt dom för något?

• Svar på tråden Är det farligt och gå på en gammal och nedlagt tågräls?
  • skygd

I utfallet är risken irrelevant eftersom inget hände. Det finns ingen risk i efterhand.

• Tukt

Jag tror seriöst att din noja är farligare för barnen än något annat. Sagt i välmening, inte för att vara elak. 

• EnAnonumius
    Anonym (Orolig själ) skrev 2025-09-07 14:00:43 följande:
    Är det farligt och gå på en gammal och nedlagt tågräls?

Som rubriken lyder. är det farligt och gå på en gammal och nedlagt tågräls? Den är nedlagd sen 80talet. Jag gick där med barnen en gång, i en vagn och den andra gick. Nu är jag jätte nojig att jag utsatt dom för något?

Vad är det för risk du förmodar att du skulle ha utsatt dina barn för? 

En tågräls består av järn, och slipers (det rälsen ligger på) består av trä eller betong. Finns ingen s.k "farlig strålning" eller annat som skulle vara farligt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kammen320

Jag undrar mest hur du lyckades gå på rälsen med en barnvagn? Var det inte väldigt jobbigt? Men vad tänker du skulle ha varit farligt? Om den är nedlagd är det nog lugnt. Är ingen el i såna spår om det var det du tänkte?

• Anonym (Ångest)

Gammal skit när toaletterna gick rakt ner på spåret
    Hormoslyr

• Anonym (Ingen fara!)

Det enda jag kan komma på är väl om det aktivt arrangeras dressinturer, som det gör på nedlagda spår ibland. Allt för sällan tyvärr.
    Men då står det ju skyltar om det. Och man brukar oftast veta om ifall det förekommer.

Varför skulle gammalt bajs från 80-talet vara farligt idag? Det har blivit ny jord för längesen! Kanske odlas dina grönsaker du köper i affären idag i lite av den jorden?
    Ingenting försvinner, det bara ändrar form. Avföring är bara ett problem där det är färskt och inga fungerande avloppssystem finns.

Släpp din oro. Det om något kan skada barnen!

• Anonym (Ingen fara!)

Hormoslyr förbjöds redan på 70-talet. 

• Anonym (Ingen fara!)

Och har funnits på betydligt fler ställen än längs med banvallar. Man tog bort sly i hela skogsbruket med det.

Var det inte en direktör för BT Kemi som drack ett glas hormoslyr i direktsändning i tv, men levde länge?

Däremot lämnar det efter sig dioxin som kan vara skadligt. Men det kommer inte upp i mängden skadligt om du är ute i skogen och går, äter bär, svamp eller sover i skogen.

Men ja, många företag har förgiftat jorden även om det är i så små mängder numera sedan regleringar och förbud. Så det är ingenting att oroa sig för.

• Anonym (Eva)

Vad mer exakt är det som du är orolig för? 

Svar på tråden Är det farligt och gå på en gammal och nedlagt tågräls?