• Anonym (A)

Synliga revben vid brösten

Jag försökte hitta ett underforum för träning för det rör sig egentligen om träning...

Jag har synliga revben från nyckelbenen och ner. Jag är alltså randig på bröstkorgen ovanför brösten. Jag gillar inte det och undrar om och hur jag kan komma åt detta med träning? Jag tänker att lite muskler borde dölja det hela?

Vilka övningar borde jag satsa på? Har inte tillgång till gym utan bara hemmaträning. 

• Svar på tråden Synliga revben vid brösten
  • Grässtrå77
    Anonym (Mira) skrev 2025-09-07 23:42:00 följande:

Som någon sa ät lite mer, tänk på att fett i våra kroppar fungerar som skydd för våra organ och vårat skelett. Det är alltså inte helt positivt, att vara så pass mager att vissa ben är så pass synliga att man ser dom tydligt.

Det är ett skönhetsideal som hängt med väldigt länge, någon har satt idealet för att det SKA vara snyggt. Men skönhet och hälsa går inte alltid ihop. Bättre med lite extra fett än för lite. 

Fast fettet sätter ju inte sig alltid proportionerligt över hela kroppen, långt ifrån. Jag är väldigt smal på överkroppen och det oberoende på om jag väger som jag brukar eller 10 kg mer. Det enda som händer på överkroppen är att överarmarna och brösten blir minimalt större.
  • Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2025-09-07 17:24:21 följande:

Armhävningar funkar, rodd och bänk har jag inte hemma. 

Jag har ingen lust att lägga på mig fett för syns skull, då är jag hellre randig. 

Har du kommit igång med armhävningar? 
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2025-09-08 06:25:20 följande:
    Har du kommit igång med armhävningar? 
    Nej jag har inte kastat ner mig på golvet igår och börjat göra armhävningar🙂 

Ska ta och köpa mig ett hantelset och kanske nå band som jag kan ha hemma, och hitta lite fler övningar som tränar upp resten av kroppen också. Så jag får ihop ett träningspass. 
  • Anonym (A)
    Grässtrå77 skrev 2025-09-07 23:58:01 följande:
    Fast fettet sätter ju inte sig alltid proportionerligt över hela kroppen, långt ifrån. Jag är väldigt smal på överkroppen och det oberoende på om jag väger som jag brukar eller 10 kg mer. Det enda som händer på överkroppen är att överarmarna och brösten blir minimalt större.
    Jag är också smalare i överkroppen, jag tror det är ganska vanligt för kvinnor.  
  • Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2025-09-08 08:32:28 följande:
    Nej jag har inte kastat ner mig på golvet igår och börjat göra armhävningar🙂 

Ska ta och köpa mig ett hantelset och kanske nå band som jag kan ha hemma, och hitta lite fler övningar som tränar upp resten av kroppen också. Så jag får ihop ett träningspass. 
    Vänta inte. Kör igång med det du kan idag. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mira) skrev 2025-09-07 23:42:00 följande:

Som någon sa ät lite mer, tänk på att fett i våra kroppar fungerar som skydd för våra organ och vårat skelett. Det är alltså inte helt positivt, att vara så pass mager att vissa ben är så pass synliga att man ser dom tydligt.

Det är ett skönhetsideal som hängt med väldigt länge, någon har satt idealet för att det SKA vara snyggt. Men skönhet och hälsa går inte alltid ihop. Bättre med lite extra fett än för lite. 

Jag hon har ju tydligt svarat att hon inte vill lägga på sig fett och dessutom redan är inom spannet för normalviktig.

Tänk vid liv det blivit om någon hade skrivit motsvarande till en överviktig som skrev att hon har nöjd med andelen fett på kroppen.
  • Anonym (Mira)
    Anonym (Man) skrev 2025-09-08 08:49:04 följande:
    Jag hon har ju tydligt svarat att hon inte vill lägga på sig fett och dessutom redan är inom spannet för normalviktig.

Tänk vid liv det blivit om någon hade skrivit motsvarande till en överviktig som skrev att hon har nöjd med andelen fett på kroppen.
     Alltså du lurar ingen, frågan är varför du är så intresserad av en kvinnas kropp. Och HUR den ska vara.

Väldigt träffande med tanke på det jag skrev. Något sjukt och creepy över det faktiskt 

Ni båda förstår varken vetenskap eller hur kroppens fungerar, då hade ni förstått vad jag menat.  Du kan själv läsa om anatomi. Det är dom sagt inte bra att vara så, so jag skrev med. Det fungerar som ett naturligt skydd för organen och skelettet. Annars kan det ge lättare upphov till benbrott etc. Så nej, allt fett är inte dåligt:)
  • Anonym (Göran)
    Anonym (Man) skrev 2025-09-08 08:49:04 följande:

Och du försöker tydligt bidra med sjuka ideal. Det är stor skillnad på att vara hälsosam eller sjukligt undernärd. Har man revben som sticker ut och annat. Riskerar man andra hälsoproblem, precis som signaturen Mira påpekat.

Du borde kanske läsa lite naturkunskap och hur saker i våra kroppar fungerar. Allt fett är inte skadligt. Det hjälper även till att hålla värme. Underhudsfettet är viktigt. Även för fertiliteten. Kvinnor med lite extra hull/fett är hälsosammare vid barnafödande och för fertiliteten som sagt. Jag tänker om du nu är så intresserade av kvinnors kroppar. Finns det mycket bra böcker i ämnet=)
  • Anonym (A)

Men snälla. Revbenen sticker inte ut på mig.

Själva revbensbågarna tex syns bara om jag sträcker på mig, eftersom att där har jag muskler utöver fett. Spänner jag bålmusklerna syns de inte alls. 

Jag är dåligt musklad i överkoppen, kring axlarna, skuldor och bröst. Tanig helt enkelt, och jag tror det är därför revbenen på bröstet syns tydligare. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Göran) skrev 2025-09-08 10:52:44 följande:
     Och du försöker tydligt bidra med sjuka ideal. Det är stor skillnad på att vara hälsosam eller sjukligt undernärd. Har man revben som sticker ut och annat. Riskerar man andra hälsoproblem, precis som signaturen Mira påpekat.

Du borde kanske läsa lite naturkunskap och hur saker i våra kroppar fungerar. Allt fett är inte skadligt. Det hjälper även till att hålla värme. Underhudsfettet är viktigt. Även för fertiliteten. Kvinnor med lite extra hull/fett är hälsosammare vid barnafödande och för fertiliteten som sagt. Jag tänker om du nu är så intresserade av kvinnors kroppar. Finns det mycket bra böcker i ämnet=)
    Om du visste något om kvinnors kroppar skulle du veta att vissa lägger på sig i princip allt fett på rumpa och låt. Det hjälper alltså inte att äta och gå upp i vikt eftersom fettet sätter sig på rumpan och inte på överkroppen. Det fungerar motsvarande för vissa män som har ben som är smala som pinnar men en stor mage. De får inte mer fett på benen om de äter mer och går upp i vikt utan magen blir större. Då är träning och bygga muskler en lösning om man vill balansera proportionerna och vara hälsosam.
  • Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2025-09-08 11:38:40 följande:

Men snälla. Revbenen sticker inte ut på mig.

Själva revbensbågarna tex syns bara om jag sträcker på mig, eftersom att där har jag muskler utöver fett. Spänner jag bålmusklerna syns de inte alls. 

Jag är dåligt musklad i överkoppen, kring axlarna, skuldor och bröst. Tanig helt enkelt, och jag tror det är därför revbenen på bröstet syns tydligare. 

Bäst är tre rejäla styrkepass i veckan då du kör igenom hela kroppen, knäböj, marklyft, bänkpress, chins, rodd. 

Men är det hemma du ska köra så fokusera på på armhävning och hantelövningar som rodd, press, curl.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mira) skrev 2025-09-08 10:43:56 följande:
     Alltså du lurar ingen, frågan är varför du är så intresserad av en kvinnas kropp. Och HUR den ska vara.

Väldigt träffande med tanke på det jag skrev. Något sjukt och creepy över det faktiskt 

Ni båda förstår varken vetenskap eller hur kroppens fungerar, då hade ni förstått vad jag menat.  Du kan själv läsa om anatomi. Det är dom sagt inte bra att vara så, so jag skrev med. Det fungerar som ett naturligt skydd för organen och skelettet. Annars kan det ge lättare upphov till benbrott etc. Så nej, allt fett är inte dåligt:)
    Du har fått helt fel uppfattning här och jag vill absolut inte verka för några sjuka ideal och är inte det jag dras till själv heller.

Det jag menade är om hon nu är normalviktig men åt det smala håller med lite muskler som hon själv säger så tror jag det bästa är som hon själv är inne på att träna och bygga muskler och självklart äta en bra och balanserad kost.
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2025-09-08 12:21:48 följande:
    Bäst är tre rejäla styrkepass i veckan då du kör igenom hela kroppen, knäböj, marklyft, bänkpress, chins, rodd. 

Men är det hemma du ska köra så fokusera på på armhävning och hantelövningar som rodd, press, curl.
    Tack, jag tänker att jag får börja hemma och se vart det tar mig. Kanske blir gym i framtiden. 
  • Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2025-09-08 12:32:52 följande:
    Tack, jag tänker att jag får börja hemma och se vart det tar mig. Kanske blir gym i framtiden. 
    Vad hindrar att du kommer igång med armhävningar idag?
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2025-09-08 12:45:06 följande:
    Vad hindrar att du kommer igång med armhävningar idag?
    Ingenting! 😄 Jag ska börja! Det kändes bara lite smålöjligt att göra en övning, att det inte är på riktigt/gör skillnad. Men i kväll ska jag faktiskt göra lite armhävningar. 

Tack för peppen!
  • Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2025-09-08 13:07:24 följande:
    Ingenting! 😄 Jag ska börja! Det kändes bara lite smålöjligt att göra en övning, att det inte är på riktigt/gör skillnad. Men i kväll ska jag faktiskt göra lite armhävningar. 

Tack för peppen!
    Kör ett minipass i kbäll med armhävning, plankan, dips med hjälp av en stol,
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Jag) skrev 2025-09-07 17:28:38 följande:

Du måste vara väldigt smal..

no shit sherlok...
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2025-09-08 13:21:04 följande:
    Kör ett minipass i kbäll med armhävning, plankan, dips med hjälp av en stol,
    Det tog. Fy så pinsamt, kunde göra 5 armhävningar åt gången😄
  • Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2025-09-08 20:14:57 följande:
    Det tog. Fy så pinsamt, kunde göra 5 armhävningar åt gången😄
    Bra! Träning ska ta. Fortsätt, det blir mer i framtiden, både armhävningar och muskler.
Svar på tråden Synliga revben vid brösten