• Anonym (Trådstartaren)

Jag vet väl om att jag är värdelös

Lite väl hårt så klart.
    Jag är en bra arbetare. God skattebetalare. Försörjer familjen.
    Hjälper tanter över vägen.

Men det är också allt jag är.
    Jag är ingens vän direkt. Håller alltid någon slags vänlig distans till min omgivning.

Jag belastar aldrig någon med mina problem. Jag gör allt själv. Ber aldrig om hjälp.

Jag undviker med andra ord att vara en belastning för någon.

Inbillar väl mig att jag inte har något värde rent relationsmässigt.

Jag har en del ledtrådar till var det här kommer ifrån men det kan kvitta nu. Det är historia. 

Jag vet faktiskt inte hur jag ska ta mig ur det här. Jag har sabbat alla mina vänskapsrelationer eftersom jag antar att ingen vill träffa mig och som följd låter bli att höra av mig eller bjuda hem folk.

• Svar på tråden Jag vet väl om att jag är värdelös
  • Anonym (Cita)

Vad har du varit med om som gjort att du känner att du absolut inte får vara en belastning för någon någonsin? 

• Anonym (C)

Du har naturligtvis ett värde för din familj alldeles oavsett vad du uträttar. Du är du, och viktig för dem.

• Anonym (olika barn)
    Anonym (Cita) skrev 2025-09-09 22:51:08 följande:

Vad har du varit med om som gjort att du känner att du absolut inte får vara en belastning för någon någonsin? 

För egen del: Har man en narcissistisk förälder som ser alla relationer som transaktionella och lägger i krokar av kontroll i allt den ger så blir det lätt så.
    Man vill inte utsätta sig för att stå i skuld till någon för något för man har blivit utnyttjad och överkörd alltför många gånger genom det.

Typisk dialog: "Jag har minsann gjort xx för dig så nu borde/ måste du göra yy för mig"

Typiskt är då att narcissisten kräver mer tillbaka och inte tar någon hänsyn till när i tiden hen begär gentjänster, man ska bara komma på minuten som en betjänt och göra vad hen vill.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Jimmy75 skrev 2025-09-09 22:20:50 följande:

Att det förekommer prioritering inom vården förstår jag med anledning av de begränsade resurserna (tråkigt nog), men just det där att du behöver maka på dig är ju också en sak som skapas väldigt mycket i ditt eget huvud - Jag är själv likadan, att jag tycker andra är viktigare. Fast i mitt fall är det inget jag mår dåligt över, vilket det låter som att du gör och man kan liksom inte jämföra lidande, mår du dåligt så gör du ju. Det blir ju inte bättre eller mindre jobbigt bara för att det finns andra som har det värre.

Det är sant att det kan kosta en hel del att gå privat, beroende på var man bor och vad man söker. Tror att St Lukas har ganska okej priser om de finns där du bor. Tänk på att det är minst lika viktigt som din fysiska hälsa....många gånger kan det vara en bättre investering än att gå på massage med jämna mellanrum och dyra gymkort.

Ja så är det ju. Jag är ju funktionell i min vardag så det finns ingen anledning att beröva lediga tider från de som behöver det mer än mig.

Ja visst är det hjärnspöken. Det är väl någon slags lathet från min sida. Att bara acceptera status quo liksom.

Känner inte till St Lukas men jag ska fixa nån. 
  • Anonym (Trådstartaren)
    Jimmy75 skrev 2025-09-09 22:22:22 följande:
    Det blir lätt en ond, självbekräftande cirkel det där som snurrar uppe i huvudet om vi inte låter det komma ut och speglas av någon annan.
    Ja. Verkligen.
    Så svårt att bryta mönstret.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Cita) skrev 2025-09-09 22:51:08 följande:

Jag vill inte outa mig så jag vill inte berätta. Det är egentligen inte så farligt att det borde vara hela förklaringen. Det finns säkert delförklaringar som jag inte tänkt på. Eller så är jag född sån här.

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (C) skrev 2025-09-10 07:33:18 följande:

Du har naturligtvis ett värde för din familj alldeles oavsett vad du uträttar. Du är du, och viktig för dem.

Kanske. Men när jag debatterar det i mitt huvud är det svårt att se det.
  • Anonym (x)
    Jimmy75 skrev 2025-09-09 22:22:22 följande:
    Det blir lätt en ond, självbekräftande cirkel det där som snurrar uppe i huvudet om vi inte låter det komma ut och speglas av någon annan.
    Ja, så är det.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (olika barn) skrev 2025-09-10 07:33:51 följande:
    För egen del: Har man en narcissistisk förälder som ser alla relationer som transaktionella och lägger i krokar av kontroll i allt den ger så blir det lätt så.
    Man vill inte utsätta sig för att stå i skuld till någon för något för man har blivit utnyttjad och överkörd alltför många gånger genom det.

Typisk dialog: "Jag har minsann gjort xx för dig så nu borde/ måste du göra yy för mig"

Typiskt är då att narcissisten kräver mer tillbaka och inte tar någon hänsyn till när i tiden hen begär gentjänster, man ska bara komma på minuten som en betjänt och göra vad hen vill.
    Jag lider med dig. Själv kan jag inte lasta mina föräldrar. 
    De har, som de flesta föräldrar, gjort sitt bästa, efter bästa förmåga.
  • Anonym (Trådstartaren)

Kan jag känna mig bättre genom att klä mig extra snyggt, köra en fin bil etc? Kan det vara första steget mot självkänsla eller helt verkningslöst?

• Anonym (Kämpa på...)

Ja det är ett bra steg om du tänker att jag klär mig fint för jag är värdefull, jag visar själv medkänsla, jag tar hand om mig själv. 
    Jag unnar mig en fin bil, om din budget tillåter det. För jag är värd en fin bil.
    Absolut det är ett steg till självkänsla.
    Tänk att detta är en process, det kommer att ta tid, var snäll emot dig själv och heja på dig själv.....det är många som har det som dig....

Jag jobbar också med min självkänsla. Svårt och tro att jag duger som jag är.
    Värderar lätt mig själv efter min prestation och är hård emot mig själv.
    Verkar tro att piska är bättre än morot i mitt undermedvetna jag.
    Tror lite på själv, sätter höga krav och får då lätt prestationsångest och det låser sig lätt ofta  och blir fel och då känner jag mig misslyckad och tänker att det är något fel på mig som person. Att alla andra kan men inte jag.... Inte sant men det är min automatiska tanke som jag i stunden tror på.... 

Jag har gått till psykolog och kurator i omgångar och efter 6-10 gånger anses man klar....och då är det inte värt att gå till samma igen. Så har haft uppehåll och sen bokat in på nytt... Jag känner inte att jag är klar men har kommit en lång bit på vägen, men vem blir egentligen helt klar..... Kommer boka in tid igen framöver.
    Jag har blivit bättre på att vara öppen och säga som det är och söka tröst och råd och stöd hos vänner också, när det är jobbigt med prestationsångest t.ex. Höll så mycket inom mig förut.... 

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Kämpa på...) skrev 2025-09-12 23:25:18 följande:

Ja det är ett bra steg om du tänker att jag klär mig fint för jag är värdefull, jag visar själv medkänsla, jag tar hand om mig själv. 
    Jag unnar mig en fin bil, om din budget tillåter det. För jag är värd en fin bil.
    Absolut det är ett steg till självkänsla.
    Tänk att detta är en process, det kommer att ta tid, var snäll emot dig själv och heja på dig själv.....det är många som har det som dig....

Jag jobbar också med min självkänsla. Svårt och tro att jag duger som jag är.
    Värderar lätt mig själv efter min prestation och är hård emot mig själv.
    Verkar tro att piska är bättre än morot i mitt undermedvetna jag.
    Tror lite på själv, sätter höga krav och får då lätt prestationsångest och det låser sig lätt ofta  och blir fel och då känner jag mig misslyckad och tänker att det är något fel på mig som person. Att alla andra kan men inte jag.... Inte sant men det är min automatiska tanke som jag i stunden tror på.... 

Jag har gått till psykolog och kurator i omgångar och efter 6-10 gånger anses man klar....och då är det inte värt att gå till samma igen. Så har haft uppehåll och sen bokat in på nytt... Jag känner inte att jag är klar men har kommit en lång bit på vägen, men vem blir egentligen helt klar..... Kommer boka in tid igen framöver.
    Jag har blivit bättre på att vara öppen och säga som det är och söka tröst och råd och stöd hos vänner också, när det är jobbigt med prestationsångest t.ex. Höll så mycket inom mig förut.... 

Ja det känns ju bättre i stunden att vara fint klädd och ha allt i ordning. Men samtidigt antar jag att det är ett säkerhetsbeteende. Att hålla uppe illusionen av att jag är lyckad.

Jag förstår hur du menar. Jag är heller inget utan mina prestationer. Och när jag får beröm för dem så viftar jag bort det som sammanträffande eller ger någon annan cred. 

Jag Har gått 10 sittningar hos psykolog. Men jag behöver mer känner jag. Det är nästan 10 år sen och det hjälpte mig framåt.

Ibland funderar jag på att bli en dålig arbetare. Komma sent. Vara ledig. Ta långlunch. Sänka mina krav.

• Anonym (Patricia)

Tycker tvärtom, är riktigt skönt att slippa människor  
    Och undviker dom numera. Finns bara människor med själviska motiv kvar. Och du blir snarare dömd för materiell status och annat. Går inte lita på någon i dagens samhälle.

Tycket du att samhället viser på att vi har goda människor idag? Eller är det mer egoism, hat, polarisering och människor som är självupptagna.

Det enda skälet numera till att folk vill "umgås" är mer för att slippa känna sig ensamma. Eller för att det finns något motiv bakom. Folk bryr sig inte på ett genuint plan.

Beklagar att det är ofrivilligt i ditt sammanhang.  Dessutom är Sverige ett av dom högst rankade länderna i världen. Där det är svårast att få vänner i vuxen ålder. Undrar varför? ( egentligen inte, nej)

Satsa på dig själv istället och ditt välmående, hitta hobbies du tycker om. Finns massvis med roliga aktiviteter utan människor. 

• Anonym (Vördelös)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2025-09-08 22:23:55 följande:
    Jag vet väl om att jag är värdelös

Lite väl hårt så klart.
    Jag är en bra arbetare. God skattebetalare. Försörjer familjen.
    Hjälper tanter över vägen.

Men det är också allt jag är.
    Jag är ingens vän direkt. Håller alltid någon slags vänlig distans till min omgivning.

Jag belastar aldrig någon med mina problem. Jag gör allt själv. Ber aldrig om hjälp.

Jag undviker med andra ord att vara en belastning för någon.

Inbillar väl mig att jag inte har något värde rent relationsmässigt.

Jag har en del ledtrådar till var det här kommer ifrån men det kan kvitta nu. Det är historia. 

Jag vet faktiskt inte hur jag ska ta mig ur det här. Jag har sabbat alla mina vänskapsrelationer eftersom jag antar att ingen vill träffa mig och som följd låter bli att höra av mig eller bjuda hem folk.

Jag är också värdelös. Jag antar att alla borde se mig lika dålig som jag är. För min del handlar det mycket om vad mitt ex inpräntade i mig under en drygt 20 årig relation.  I min nya relation har jag en partner och några vänner som jag tror uppskattar mig. Men jag har väldigt svårt att förstå det. Mitt ex fortsätter att snacka skit om mig inför våra gemensamma barn. Mina barn borde uppskatta mig för allt bra jag gjort/gör för dem men jag är tveksam till det. När jag försöker starta om och hitta glädjen och självförtroendet igen kommer alltid mitt gamla liv och trycker ned mig på min plats igen så att jag inte ska glömma hur värdelös jag är.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-09-15 01:05:47 följande:

Tycker tvärtom, är riktigt skönt att slippa människor  
    Och undviker dom numera. Finns bara människor med själviska motiv kvar. Och du blir snarare dömd för materiell status och annat. Går inte lita på någon i dagens samhälle.

Tycket du att samhället viser på att vi har goda människor idag? Eller är det mer egoism, hat, polarisering och människor som är självupptagna.

Det enda skälet numera till att folk vill "umgås" är mer för att slippa känna sig ensamma. Eller för att det finns något motiv bakom. Folk bryr sig inte på ett genuint plan.

Beklagar att det är ofrivilligt i ditt sammanhang.  Dessutom är Sverige ett av dom högst rankade länderna i världen. Där det är svårast att få vänner i vuxen ålder. Undrar varför? ( egentligen inte, nej)

Satsa på dig själv istället och ditt välmående, hitta hobbies du tycker om. Finns massvis med roliga aktiviteter utan människor. 

Jo du har väl en del poänger. Polariseringen är så klart ett faktum.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Vördelös) skrev 2025-09-15 17:49:54 följande:
    Jag är också värdelös. Jag antar att alla borde se mig lika dålig som jag är. För min del handlar det mycket om vad mitt ex inpräntade i mig under en drygt 20 årig relation.  I min nya relation har jag en partner och några vänner som jag tror uppskattar mig. Men jag har väldigt svårt att förstå det. Mitt ex fortsätter att snacka skit om mig inför våra gemensamma barn. Mina barn borde uppskatta mig för allt bra jag gjort/gör för dem men jag är tveksam till det. När jag försöker starta om och hitta glädjen och självförtroendet igen kommer alltid mitt gamla liv och trycker ned mig på min plats igen så att jag inte ska glömma hur värdelös jag är.
    Jobbig känsla. Jobbar du på att förändra ditt tänk?
Svar på tråden Jag vet väl om att jag är värdelös