• Anonym (Damane)

Försvunnen katt, hur gör man?

Hej!

Jag och min sambo har nyligen flyttat och i och med detta har vår ena katt sprungit bort och nu varit försvunnen i 6 dygn. Jag har nu extremt svårt att kunna tänka på något annat, kan knappt äta, sover ej på nätterna, gråter hejdlöst, kan inte koncentrera mig på jobbet. Oroar mig konstant och vill bara veta vad som hänt. Jag har en 2-åring hemma som märker att jag är ledsen och inte kan koncentrera mig och jag är dessutom gravid i v. 35+1. Jag känner mig så hjälplös och är övertygad att om katten inte hittas kommer jag behöva leva med denna extremångest för resten av mitt liv.

Någon som har tips på antingen hur man hittar katten eller hur jag ska hantera detta kolsvarta mörker jag befinner mig i?

• Svar på tråden Försvunnen katt, hur gör man?
  • Anonym (Hedda)

Förresten, hur långt har ni flyttat? Kan det vara så att katten sprungit tillbaka dit där ni bodde innan? Sätt upp lappar där också.

• Anonym (Damane)
    Anonym (Hedda) skrev 2025-09-10 11:49:20 följande:
    Katter kan göra så. När jag var liten försvann vår katt. Den var borta i flera månader. Vi trodde att den hade blivit överkörd. Så kom den plötsligt tillbaka som om inget hänt. Den hade väl varit ute och "levt kattliv".
    Ja jag hade varit betydligt lugnare om det inte var så pass nytt allting. Han har som sagt försvunnit några dygn förut men då har han alltid haft koll på var hem är, nu har han nog ingen aning om att vi faktiskt bor här och vet inte vad han ska gå tillbaka till. Vi har flyttat cirka 2 mil och har lappat och meddelat det gamla grannskapet om att hålla utkik. 
  • Anonym (veterinär)

Oj så sorgligt, jag förstår att du är utom dig.

Jag rekommenderar att kontakta alla smådjursveterinärer i närheten, utöver polisen. Ge dem kattens chipnummer och be dem informera alla i personalen. Det är väldigt vanligt att folk kommer in till kliniker med upphittade katter. På min klinik brukar vi ofta kunna hjälpa till att lokalisera ägaren via diverse register, men det blir lättare om man vet att en katt saknas i området. Tror att de flesta kliniker hjälper till om man ber snällt. 

Du kanske skrivit det tidigare i tråden, men vilka register finns katten i? Jordbruksverkets? SVERAK:s? Djur-ID?

Mvh leg. veterinär

• Anonym (Damane)
    Anonym (veterinär) skrev 2025-09-10 14:58:15 följande:

Oj så sorgligt, jag förstår att du är utom dig.

Jag rekommenderar att kontakta alla smådjursveterinärer i närheten, utöver polisen. Ge dem kattens chipnummer och be dem informera alla i personalen. Det är väldigt vanligt att folk kommer in till kliniker med upphittade katter. På min klinik brukar vi ofta kunna hjälpa till att lokalisera ägaren via diverse register, men det blir lättare om man vet att en katt saknas i området. Tror att de flesta kliniker hjälper till om man ber snällt. 

Du kanske skrivit det tidigare i tråden, men vilka register finns katten i? Jordbruksverkets? SVERAK:s? Djur-ID?

Mvh leg. veterinär

Vi bor på en liten ort som helt saknar veterinärkliniker, den närmaste ligger cirka 5 mil bort. Borde man kontakta dem ändå? Han är som sagt väldigt skygg och att en främmande människa skulle lyckas plocka upp honom och sedan ta honom till en veterinär är högst osannolikt, ifall han inte är skadad såklart. Hans chipnummer är registrerat hos Jordbruksverket. 
  • Anonym (Hej)

Det är bara en katt. Köp en ny om den inte kommer tillbaka. Dom är ju inte så dyra, iallafall inte bondkatter.

• Anonym (Lina)
    Anonym (d) skrev 2025-09-10 08:29:43 följande:

Ok bra, det kan vara väldigt svårt att tänka klart i en kris så man får alltid en del sk självklara råd!

Ingen filt, träd alltså?

Är det nära till gamla hemmet, kan katten ha sprumgit "hem"?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-10 16:50:43 följande:

Det är bara en katt. Köp en ny om den inte kommer tillbaka. Dom är ju inte så dyra, iallafall inte bondkatter.

Det är inte bara en katt.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Damane) skrev 2025-09-10 08:14:37 följande:
    Försvunnen katt, hur gör man?

Hej!

Jag och min sambo har nyligen flyttat och i och med detta har vår ena katt sprungit bort och nu varit försvunnen i 6 dygn. Jag har nu extremt svårt att kunna tänka på något annat, kan knappt äta, sover ej på nätterna, gråter hejdlöst, kan inte koncentrera mig på jobbet. Oroar mig konstant och vill bara veta vad som hänt. Jag har en 2-åring hemma som märker att jag är ledsen och inte kan koncentrera mig och jag är dessutom gravid i v. 35+1. Jag känner mig så hjälplös och är övertygad att om katten inte hittas kommer jag behöva leva med denna extremångest för resten av mitt liv.

Någon som har tips på antingen hur man hittar katten eller hur jag ska hantera detta kolsvarta mörker jag befinner mig i?

Om man är väldigt ledsen för något så brukar det lugna sig en del efter 3 månader sådär. Ofta före det.

Men jag hoppas atr katten kommer tillbaka!
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Lina) skrev 2025-09-10 16:52:33 följande:
    Också min tanke.
  • Anonym (Damane)
    Anonym (Lina) skrev 2025-09-10 16:52:33 följande:
    Det gamla hemmet som han är uppvuxen i ligger extremt nära, kanske 150 meter bort och där är vi självklart och letar flera gånger dagligen. Det hemmet som vi flyttade från nu senast är cirka 2 mil bort, där har vi också kollat då vi hyrde av familjemedlemmar så har vi fortfarande tillgång till det huset och där är han inte heller. 
  • Anonym (Mia)

De vi köpte vårt hus av flyttade nästan 3 mil bort med sin katt. Katten rymde till oss, sitt gamla hem, tre gånger under första sommaren innan de beslutade sig för att göra henne till innekatt. Hon var helt oskadd, men väldigt hungrig och trött när hon hälsade på hos oss och sov ofta, efter en god måltid, tills matte eller husse hämtade henne.

Bara för att ge dig lite hopp om att katten kan var ok. Jag håller tummarna!!

• Mkh1066

Har du provat att ta din andra katt i transportbur och gå runt lite och få den att jama. Vi hittade vår rymling på det viset. 

• Anonym (Damane)

Vill bara meddela att ikväll, på samma ställe som vi letar säkert 40 gånger (vid vår gamla lägenhet), dök vår katt plötsligt upp och kom springande emot mig. Är så otroligt lättad! Tack för alla tips och råd och uppmuntran! ❤️

• Anonym (veterinär)
    Anonym (Damane) skrev 2025-09-10 22:02:49 följande:

Vill bara meddela att ikväll, på samma ställe som vi letar säkert 40 gånger (vid vår gamla lägenhet), dök vår katt plötsligt upp och kom springande emot mig. Är så otroligt lättad! Tack för alla tips och råd och uppmuntran! ❤️

Vilken lycka, skönt att han fått komma hem. 💖
Svar på tråden Försvunnen katt, hur gör man?