• Anonym (Git)

Hund/barn i bil? Varför det?

Jag ser ofta dessa röd-vita dekaler med just denna text på bilar.
    Det jag undrar är varför man klistrar dit den dekalen.

Kör man alltid men hundar eller barn i bilen?
    Vad förväntar man sig av sina medtrafikanter?
    Finns det egentligen någon mening med dessa dekaler?

• Svar på tråden Hund/barn i bil? Varför det?
  • Anonym (Jo)

Jo dom har ju en mening. Till exempel att folk inte ska ligga så nära baken och riskera att köra på en bakifrån. 

• TriC

Bra för ambulans- och räddningspersonal att veta vid en trafikolycka. 

• Fjäril kär

I händelse av olycka ska medtrafikanter och räddningstjänst vara medveten om att det eventuellt kan finnas hund/barn i bil och inte glömmer att kolla en extra gång om man snabbt behöver ta sig ut. 

• Anonym (qwerty)

Det är en säkerhetsfråga, om du är med i en bilolycka och skadas kanske du inte har möjlighet att berätta för räddningstjänst att det finns barn eller djur i bilen.

Är det ens något att haka upp sig på?

• Anonym (Git)
    Anonym (Jo) skrev 2025-09-11 20:55:39 följande:

Jo dom har ju en mening. Till exempel att folk inte ska ligga så nära baken och riskera att köra på en bakifrån. 

Så hunden/barnet är alltid passagerare?
    Man ska inte ligga så nära oavsett vilka som befinner sig i bilen framför.
    TriC skrev 2025-09-11 20:58:56 följande:

Samma sak här, det är en klisterdekal!
    Så inte alls säkert att dessa är passagerare vid det tillfället.
    Bilen söks igenom lika noga, skylt eller inte.
    Anonym (qwerty) skrev 2025-09-11 22:47:35 följande:

Det är en säkerhetsfråga, om du är med i en bilolycka och skadas kanske du inte har möjlighet att berätta för räddningstjänst att det finns barn eller djur i bilen.

Är det ens något att haka upp sig på?

Såklart har jag "hakat upp mig på" detta... såklart.

Nej, det har jag inte.
    Jag ställer en helt relevant fråga för jag ser inte meningen med dessa skyltar.

räddningspersonal söker inte mindre nog i en bil utan skylt, så den är bara onödigt.
    Dessutom fult med klisterlappar på bilar, min åsikt. 
  • Anonym (Å andra sidan)
    Anonym (Git) skrev 2025-09-12 05:29:33 följande:
    Så hunden/barnet är alltid passagerare?
    Man ska inte ligga så nära oavsett vilka som befinner sig i bilen framför.
    TriC skrev 2025-09-11 20:58:56 följande:

Samma sak här, det är en klisterdekal!
    Så inte alls säkert att dessa är passagerare vid det tillfället.
    Bilen söks igenom lika noga, skylt eller inte.Såklart har jag "hakat upp mig på" detta... såklart.

Nej, det har jag inte.
    Jag ställer en helt relevant fråga för jag ser inte meningen med dessa skyltar.

räddningspersonal söker inte mindre nog i en bil utan skylt, så den är bara onödigt.
    Dessutom fult med klisterlappar på bilar, min åsikt. 
    Uppenbarligen söker de inte tillräckligt noga eftersom det här precis hände i år:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMmlJp/tva-doda-barn-hittade-timmar-efter-olyckan-pa-e22
  • Mandel
    Anonym (Jo) skrev 2025-09-11 20:55:39 följande:

Det är väl 3-sekundersregeln som gäller oavsett last i fordonet.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (SA)

Jag kör extra nära bilar med så patetiska skyltar, bara för att jag kan. Världen kretsar inte kring deras hundar/ungar.

• Anonym (f)
    Anonym (SA) skrev 2025-09-14 00:06:31 följande:

Jag kör extra nära bilar med så patetiska skyltar, bara för att jag kan. Världen kretsar inte kring deras hundar/ungar.

Men världen kretsar runt din osäkerhet och vilja att stressa på småbarnsföräldrar. Suck. Patetiskt.
  • Anonym (x)
    Anonym (f) skrev 2025-09-14 00:18:11 följande:
    Men världen kretsar runt din osäkerhet och vilja att stressa på småbarnsföräldrar. Suck. Patetiskt.
    Ja, verkar så.
  • Anonym (Git)
    Anonym (SA) skrev 2025-09-14 00:06:31 följande:

Jag särbehandlar dem varken positivt eller negativt.  Tycker bara det är trams då det knappast alltid är barn eller hundar med som passagerare. 

Kan dock förstå dig lite just för att vissa tror  att deras ungar liksom är universums mittpunkt.
    Jag är lika rädd om alla i trafiken,  ung som gammm. Tvåbenta som fyrbenta. 
  • Anonym (Kitty)

Jag fattar inte heller. Räddningstjänst letar oavsett (Den tragiska olyckan som länkades till var en engångshändelse. Jag är 50 år och har aldrig hört talas om nåt liknande). Ligga tätt bakom ska man aldrig göra. Och varför skulle någon av rövnosarna plötsligt öka avståndet bara för att det ät en hund eller bebis i bilen? 

Svar på tråden Hund/barn i bil? Varför det?