• Anonym (Snus)

Vad hade jag kunnat göra istället?

Jag har en sambo och 2 tonårsdöttrar.
    Det verkar som att alla har samma hormoncykel.

För 2 veckor sedan slutade jag snusa och det har gått jättebra.
    Jag har knappt varit något grinig alls förrän denna vecka då alla
    3 kvinnliga varelserna gick in in sin PMS period.

För att orka och inte smittas av deras känslomässiga kaos har jag nu börjat snusa igen. Vad hade jag kunnat göra istället?

• Svar på tråden Vad hade jag kunnat göra istället?
  • Anonym (Kvinna)

Bakat kladdkaka och chokladmuffins.

• Anonym (Lotta)

Hålla dig undan lite. Laga mat och stäng in dig i köket. Dammsug och städa badrummet, håll dig i tvättstugan och stryk skjortor etc. Då blir sambon kanske lite gladare och du får garanterat vara ifred och i och med att du är sysselsatt blir det kanske lite lättare att hantera nikotinsuget. 

• Anonym (Lotta)

Tillägg. Jag dammsuger ofta när jag är sur. Väldigt effektivt sätt att få vara ifred och det ska ju ändå göras. 

• Anonym (S)

Det du hade kunnat göra är att ta ansvar för ditt och hitta fungerande strategier för att klara av att vara snusfri även när det händer saker i omgivningen som är utmanande

Nu låter det som att du använder deras pms som ursäkt att börja snusa...inte ovanligt att någon med beroende gör...men livet kommer alltid ha utmaningar och vill du bli snusfri måste du hitta strategier att ta dig igenom dessa utan att använda dem som ursäkt att ta till snusen...

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2025-09-12 13:09:51 följande:

Det du hade kunnat göra är att ta ansvar för ditt och hitta fungerande strategier för att klara av att vara snusfri även när det händer saker i omgivningen som är utmanande

Nu låter det som att du använder deras pms som ursäkt att börja snusa...inte ovanligt att någon med beroende gör...men livet kommer alltid ha utmaningar och vill du bli snusfri måste du hitta strategier att ta dig igenom dessa utan att använda dem som ursäkt att ta till snusen...

Håller med, låter som en ursäkt.
  • Anonym (Lovisa)

Det du kan göra nu, för att undvika att det händer igen, är att prata ihop dig med din sambo och komma på strategier för hur ni ska hantera att alla är på avigt humör.

Att hålla sig för sig själv och lämna andra i fred, så mycket som det går, brukar funka rätt bra.

Svar på tråden Vad hade jag kunnat göra istället?