Min mamma är alkoholist
Ja, som rubriken säger. Min mamma är s k "periodare". Hon har varit det hela mitt liv, jag är idag 40+.
Hon har varit mer eller mindre illa däran, det eskalerade när min pappa gick bort för 15 år sedan.
Hon har en ny man men de bor inte ihop. Så fort de inte ses så dricker hon.
Min mamma har alltid varit otroligt egocentrisk, elak och manipulativ.
Jag har gått i terapi i flera år, varit med i stödgrupper för barn till missbrukare, skrivit ett långt brev till min mamma om allt hon utsatt mig för i och med sitt missbruk men hon har inte tagit till sig det. Jag har kört in henne till beroendeakuten flera gånger, hon har ramlat på fyllan och skadat sig allvarligt, fått ett epileptiskt anfall och hamnat på sjukhus osv men inget hjälper. Hon har fått antabus men det skiter hon bara i att ta (och sen har det ju visat sig att antabus inte direkt har någon effekt).
Nu har min mamma gett mig en resa i födelsedagspresent, en resa hon ska med på.
Häromdagen så ville hon att mitt barn (tonåring) skulle hälsa på henne vilket barnet var med på. Eftersom jag är uppvuxen med "känselspröt" så kände jag att något inte stämde och ringde tidigare på dagen för att se hur det stod till med min mamma - och hon var inte nykter. Som vanligt. Givetvis fick inte mitt barn hälsa på och jag ifrågasatte varför min mamma ville ha besök om hon var onykter. Jag blir så jävla förbannad, hur dum tror hon att jag är?
Hon skällde sedan ut mig och sa att det är bland annat mitt fel att hon super, jag har valt så dåliga män genom åren (?!) och det har varit SÅ jobbigt för henne. Och jag har även aldrig stöttat henne eller fått henne att känna sig bra, hon borde vara viktigast i mitt liv, men det är hon ju såklart inte, för jag har ju barn. Om något så tycker jag att hon kanske borde visa SINA barn att de är viktiga för henne och inte välja att supa istället. Jag är som ni kanske förstår otroligt osugen på denna resa, men allt är betalt redan. Jag vet inte vad jag ska göra. Mitt barn är såklart jättetaggad på utlandsresa...
Helst av allt vill jag säga upp kontakten med min mamma. Men mitt barn kan få ha sin egen relation med mormor, så länge hon har nyktra perioder. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra nu.