• Anonym (Dottern)

Min mamma är alkoholist

Ja, som rubriken säger. Min mamma är s k "periodare". Hon har varit det hela mitt liv, jag är idag 40+. 

Hon har varit mer eller mindre illa däran, det eskalerade när min pappa gick bort för 15 år sedan. 
    Hon har en ny man men de bor inte ihop. Så fort de inte ses så dricker hon. 
    Min mamma har alltid varit otroligt egocentrisk, elak och manipulativ. 
    Jag har gått i terapi i flera år, varit med i stödgrupper för barn till missbrukare, skrivit ett långt brev till min mamma om allt hon utsatt mig för i och med sitt missbruk men hon har inte tagit till sig det. Jag har kört in henne till beroendeakuten flera gånger, hon har ramlat på fyllan och skadat sig allvarligt, fått ett epileptiskt anfall och hamnat på sjukhus osv men inget hjälper. Hon har fått antabus men det skiter hon bara i att ta (och sen har det ju visat sig att antabus inte direkt har någon effekt).

Nu har min mamma gett mig en resa i födelsedagspresent, en resa hon ska med på. 
    Häromdagen så ville hon att mitt barn (tonåring) skulle hälsa på henne vilket barnet var med på. Eftersom jag är uppvuxen med "känselspröt" så kände jag att något inte stämde och ringde tidigare på dagen för att se hur det stod till med min mamma - och hon var inte nykter. Som vanligt. Givetvis fick inte mitt barn hälsa på och jag ifrågasatte varför min mamma ville ha besök om hon var onykter. Jag blir så jävla förbannad, hur dum tror hon att jag är? 
    Hon skällde sedan ut mig och sa att det är bland annat mitt fel att hon super, jag har valt så dåliga män genom åren (?!) och det har varit SÅ jobbigt för henne. Och jag har även aldrig stöttat henne eller fått henne att känna sig bra, hon borde vara viktigast i mitt liv, men det är hon ju såklart inte, för jag har ju barn. Om något så tycker jag att hon kanske borde visa SINA barn att de är viktiga för henne och inte välja att supa istället. Jag är som ni kanske förstår otroligt osugen på denna resa, men allt är betalt redan. Jag vet inte vad jag ska göra. Mitt barn är såklart jättetaggad på utlandsresa... 

Helst av allt vill jag säga upp kontakten med min mamma. Men mitt barn kan få ha sin egen relation med mormor, så länge hon har nyktra perioder. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra nu.

• Svar på tråden Min mamma är alkoholist
  • Anonym (qwerty)

Åk på resan. Sedan klipper du banden. DU mår inte bra av relationen till henne, ditt barn kommer inte heller må bra av den i längden.

Ponerat att detta var en person du jobbade med, en kollega, inte din mamma, skulle du fortsätta ha en social relation med dem? Sannolikt inte. Du är inte skyldig henne något, så klipp banden helt och skona dig själv. Fokusera på att vara den bästa mamman du kan till ditt barn.

• Anonym (L)

Problemet är väl att hon kommer att dricka på resan? Då blir den väldigt påfrestande för dig och ditt barn. 

Eftersom du har gått i anhöriggrupp till barn till vuxna alkoholister så vet du att de oftast klandrar andra och kritiserar dem. Det är oftast så. Förstår att du är eländigt trött på det. 

Jag tycker att du ska bryta kontakten om du själv vill det. Eftersom hon är periodare så har hon haft så många chanser att söka hjälp. Dessutom har det kommit nya läkemedel som tar bort suget.

Förstår att du är less på att vänta på att hon ska bli nykter! Som vanligt vill den beroende inte prata om svårigheterna.

Klokt att din dotter inte får umgås med henne när hon är onykter. Hon kan ju säga vad som helst då!

• Anonym (Maskrosbarn)

Min mamma är också alkoholist, eller periodare. Oklart. Vet bara hon ofta druckit sig full och odräglig dagtid, vardagar m.m. och betett sig illa. Helst vill jag bryta. Uppväxten var ett helvete(då pga andra anledningar än alkohol) och nu är hon mest till besvär. Som att ha en tonårsdotter man emotionellt ska passa upp på. Så less på det så jag skulle kunna kräkas. 

• Anonym (Hej)

Jag går på Antabus, det har bra effekt på mig. Jag har inte druckit på två år snart. Men man måste ju ta Antabusen, annars är det ju ingen ide.

• Anonym (Hmm)

Drack för länge och för mycket varje dag , Har slutat tvärt med ingen tolrerans i veckor men normal konsumtion på helger, 
    Jobbar som fan skulle  jag skriva men inga problem alla
    Jag mår bättre , mina barn mår bättre och jag ska bli morfar,
    Kan det finnas en bättre mottivarion?

• chrico

Åk på resan o försök se till så hon ej dricker.Gör hon bort sig så undvik kontakt sen.

• Anonym (Kan du)

Kan du ta en pause från din mamma.  Det hade nästan kunnat vara min dotter som skrev det här.vill hon inte sluta så kommer hon inte göra det. Ta en pause en månad o inte svara eller hälsa på. Lycka till.  Den här skiten vi sitter fast i förstör så många liv. 

• Anonym (Dottern)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-09-12 15:07:52 följande:

Åk på resan. Sedan klipper du banden. DU mår inte bra av relationen till henne, ditt barn kommer inte heller må bra av den i längden.

Ponerat att detta var en person du jobbade med, en kollega, inte din mamma, skulle du fortsätta ha en social relation med dem? Sannolikt inte. Du är inte skyldig henne något, så klipp banden helt och skona dig själv. Fokusera på att vara den bästa mamman du kan till ditt barn.

Nej, så är det ju. Man väljer inte sina föräldrar...

Jag kommer att åka då det inte går att avstyra nu, men det kommer att bli en märklig stämning. 

Anonym (L) skrev 2025-09-12 15:18:28 följande:

Problemet är väl att hon kommer att dricka på resan? Då blir den väldigt påfrestande för dig och ditt barn. 

Eftersom du har gått i anhöriggrupp till barn till vuxna alkoholister så vet du att de oftast klandrar andra och kritiserar dem. Det är oftast så. Förstår att du är eländigt trött på det. 

Jag tycker att du ska bryta kontakten om du själv vill det. Eftersom hon är periodare så har hon haft så många chanser att söka hjälp. Dessutom har det kommit nya läkemedel som tar bort suget.

Förstår att du är less på att vänta på att hon ska bli nykter! Som vanligt vill den beroende inte prata om svårigheterna.

Klokt att din dotter inte får umgås med henne när hon är onykter. Hon kan ju säga vad som helst då!

Hon har lovat att inte dricka på resan, men jag vet ju att hennes löften bara är luft. Eftersom jag inte litar på henne så vet jag ju inte vad jag ska tro. 
    Vet precis hur alkisar funkar efter att ha vuxit upp med dem och ja, hon har fått otaliga chanser och tar sig alltid tillbaka i mitt liv på något sätt.

Anonym (Maskrosbarn) skrev 2025-09-13 23:03:42 följande:

Min mamma är också alkoholist, eller periodare. Oklart. Vet bara hon ofta druckit sig full och odräglig dagtid, vardagar m.m. och betett sig illa. Helst vill jag bryta. Uppväxten var ett helvete(då pga andra anledningar än alkohol) och nu är hon mest till besvär. Som att ha en tonårsdotter man emotionellt ska passa upp på. Så less på det så jag skulle kunna kräkas. 

Exakt så. Många gånger önskar jag att hon faktiskt ska supa ihjäl sig så att jag slipper denna gnagande känsla och all skit hon kastar över mig när hon är full.

Anonym (Kan du) skrev 2025-09-14 08:49:25 följande:

Kan du ta en pause från din mamma.  Det hade nästan kunnat vara min dotter som skrev det här.vill hon inte sluta så kommer hon inte göra det. Ta en pause en månad o inte svara eller hälsa på. Lycka till.  Den här skiten vi sitter fast i förstör så många liv. 

Jag har haft många pauser från henne men hon tar sig alltid in igen. Och hon har sökt hjälp men sedan inte tagit emot den. 

• Anonym (L)

Var och en måste ansvara för sitt liv. Säg det till henne och bryt sedan kontankten..Ta hjämp av kurator emler Aa's anhöriggrupper.

När en del alkoholister är fulla kan de vräka ur sig precis vad som helst. Det är häpnadsväckande det som de säger, och har ibland noll kontakt med verkligheten. 

Avsikten är uppenbart att få ner självkänslan hos den de säger det till och få dig att få dåligt samvete.

• Anonym (Daniel)

Jag beklagar TS, tycker det är helt bedrövligt att vi är så beroende av alkohol i detta land att vi inte kan umgås uta det.

Och att folk faktiskt tycker det är helt ok att dricka inför barnen. Nej!, detta är inte ett val dom kan råda över. Edward Blom kan ju gott öva lite mer på att hålla igen. Och Katrin Zytomierska, den kvinnan är ett förvuxet barn och har inte mycket vettiga åsikter överlag. 

Lars Lerin hade en väldigt bra poäng. Barnen ska känna igen sina föräldrar och kunna känna sig trygga i sin miljö. Mycket nötter i dagens samhälle som har och skaffar barn. Kanske en förklaring till varför samhället ser ut som det gör också.

Säg upp bekantskapen om det är vad du vill.

Svar på tråden Min mamma är alkoholist