• Anonym (Hejhej)

Vart hittar man en tjej som är lite ”mammig” eller hur man ska säga

Vart kan man hitta en tjej i 20-30 års åldern som är lite ?mammig?  vill ha någon som kan sätta lite gränser, tar hand om hemmet och en själv. någon Som
    kan säga till t.ex nej du får inte köpa den saken eller nej idag stannar du hemma och inte går ut. 

är det för mycket begärt 

• Svar på tråden Vart hittar man en tjej som är lite ”mammig” eller hur man ska säga
  • Anonym (Hmm)

Startar ett svar men får inte skriva klart, jajhaaaa

• 567890
    Anonym (Hejhej) skrev 2025-09-13 18:32:16 följande:
    Ekonomiskt oberoende resten av livet .
    Är du ekonomiskt oberoende idag? 

Om så är fallet skulle du inte ha några problem att hitta en kvinna som ställer upp som "mamma" eftersom hon inte skulle behöva ha några andra uppdrag i sitt liv, dvs du skulle vara hennes jobb.

Varför tror jag dig inte?
  • Anonym (T)
    Anonym (Hejhej) skrev 2025-09-12 23:22:17 följande:

Hej vill försöka förklara så alla förstår att jag inte menar att en kvinna ska styra över mitt liv och bestämma allt det var inte så jag menade. 
    jag är väldigt impulsiv och köper dyra saker utan att tänka ibland pga av ADHD. eller gör något dumt utsn att tänka . det jag försöker komma fram till är att ja söker någon som kan stoppa mig från att göra dumma beslut. Eller be mig tänka efter innan. Jag söker inte någon som ska bestämma över mig och behandla mig som ett barn. Vill ba ha någon som är omtänksam och tar hand om mig och är snäll.

vissa tycker väll detta inte passar in i den normala relationen då killen ska göra allt och bestämma och allt. 

har inget behov av bestämma eller kontrollera någon. Jag litar hellre på personen. 

så Nej jag söker inte en mamma jag söker nån som är mogen och lite mammig. Som vill mitt bästa och tar hand om mig 

Det finns massor av såna kvinnor!
    Jag har stött på det flera gånger med fruar och flickvänner som blir arga när maken eller killen handlar för mycket onödiga saker.

Jag har inte haft problem med att visa och tillrättavisa pojkvänner hur man lagar mat (eller nu som äldre ge tips) inte heller visa hur man tvättar på bästa sätt och påminner gärna om att inte glömma matlådan till jobbet eller inte glömma middagen med hans mamma på kvällen.

Jag är ganska sparsam med pengar och skulle jag ha en sambo som kastar pengar på laster av olika slag så skulle jag komma med räkneexempel på hur mycket som förloras på olika ekonomiska fällor. Skulle komma med råd om roliga saker vi kan spara till och genomföra eller investeringar.
    Det gjorde jag med ett ex som snusade och drack lightläsk. Läsken slutade han med när han såg svart på vitt hur dyrt det blev, åtminstone dagligdags.

Jag har aldrig sett mig som mammig? Ibland små besserwissertendenser kanske däremot.

Kanske exemplen här inte alls är vad du menar heller med "mammig"?
  • Anonym (…)
    Anonym (T) skrev 2025-09-14 15:57:42 följande:
    Det finns massor av såna kvinnor!
    Jag har stött på det flera gånger med fruar och flickvänner som blir arga när maken eller killen handlar för mycket onödiga saker.

Jag har inte haft problem med att visa och tillrättavisa pojkvänner hur man lagar mat (eller nu som äldre ge tips) inte heller visa hur man tvättar på bästa sätt och påminner gärna om att inte glömma matlådan till jobbet eller inte glömma middagen med hans mamma på kvällen.

Jag är ganska sparsam med pengar och skulle jag ha en sambo som kastar pengar på laster av olika slag så skulle jag komma med räkneexempel på hur mycket som förloras på olika ekonomiska fällor. Skulle komma med råd om roliga saker vi kan spara till och genomföra eller investeringar.
    Det gjorde jag med ett ex som snusade och drack lightläsk. Läsken slutade han med när han såg svart på vitt hur dyrt det blev, åtminstone dagligdags.

Jag har aldrig sett mig som mammig? Ibland små besserwissertendenser kanske däremot.

Kanske exemplen här inte alls är vad du menar heller med "mammig"?

Jag tror faktiskt inte de flesta tycker att det är roligt. De gör det för att det blivit så att man fått den rollen. Jag har själv också gjort det, och har vänner som gjort det, men alla jag känner, och även jag, har gett mig fan på att jag inte vill hamna i en sån relation igen. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Lommen)
    Anonym (?) skrev 2025-09-14 18:12:13 följande:

Jag tror faktiskt inte de flesta tycker att det är roligt. De gör det för att det blivit så att man fått den rollen. Jag har själv också gjort det, och har vänner som gjort det, men alla jag känner, och även jag, har gett mig fan på att jag inte vill hamna i en sån relation igen. 

Därför borde ts vara öppen med det han letar efter så ingen landar i en fälla. 

Sen borde också ts ha en rimlig förväntan att chansen att hitta det han söker troligen är obefintlig. Någon nämnde att han borde anlita en personlig assistent. Såg ett tv-program med en man med autism som hade en sådan, Steve Spitz. Kanske något sånt ts är ute efter. 

• Anonym (Eli)
    Anonym (?) skrev 2025-09-14 18:12:13 följande:

Precis. Jag har en tjejkompis som gifte sig ung och skiljde sig som tjugosjuåring just för att hon blivit som en mamma åt sin man. Han hade aldrig behövt lära sig att sköta ett hem och varför skulle han vilja det när han hade en fru som gjorde allt mycket bättre än vad han kunde? När tvätten bara blev krympt och missfärgad efter att han tvättat, när maten bara blev bränd och alldeles för salt, när det bara blev fel när han skulle byta lakan i sängen så till slut fick frun göra om allt från början...

Min kompis berättade hur hon kände en avgrundsdjup ångest när hon såg andra lyckliga par, där mannen tog ansvar och var handlingskraftig och kvinnan kunde lita på att saker blev gjorda på rätt sätt, och hon själv insåg att hon aldrig haft det så. Hon berättade att hon kände sig som en osexig gammal gnällkärring när hon sprang efter sin man och passade upp på honom och förmanade honom. Som om hon blivit ofrivillig extramamma åt en vuxen karl... Och därmed kunde hon inte känna någon lust inför honom heller. Skilsmässan var ett faktum. Men för mannen kom det "som en blixt från klar himmel", han trivdes ju så bra med lilla frugan som ständigt passade upp på honom och bestämde, han hade inte alls uppfattat att hon var ledsen i förhållandet...

Vad ts behöver är en god man och eventuellt boendestödjare. De kan hjälpa att få ordning på hans liv och få kontroll över ekonomin. Sen kan han säkerligen hitta en tjej som är snäll och omhändertagande, och lite dominant om han nu vill det, men som inte måste kontrollera hans liv.
  • Anonym (…)
    Anonym (Eli) skrev 2025-09-15 15:15:30 följande:
    Precis. Jag har en tjejkompis som gifte sig ung och skiljde sig som tjugosjuåring just för att hon blivit som en mamma åt sin man. Han hade aldrig behövt lära sig att sköta ett hem och varför skulle han vilja det när han hade en fru som gjorde allt mycket bättre än vad han kunde? När tvätten bara blev krympt och missfärgad efter att han tvättat, när maten bara blev bränd och alldeles för salt, när det bara blev fel när han skulle byta lakan i sängen så till slut fick frun göra om allt från början...

Min kompis berättade hur hon kände en avgrundsdjup ångest när hon såg andra lyckliga par, där mannen tog ansvar och var handlingskraftig och kvinnan kunde lita på att saker blev gjorda på rätt sätt, och hon själv insåg att hon aldrig haft det så. Hon berättade att hon kände sig som en osexig gammal gnällkärring när hon sprang efter sin man och passade upp på honom och förmanade honom. Som om hon blivit ofrivillig extramamma åt en vuxen karl... Och därmed kunde hon inte känna någon lust inför honom heller. Skilsmässan var ett faktum. Men för mannen kom det "som en blixt från klar himmel", han trivdes ju så bra med lilla frugan som ständigt passade upp på honom och bestämde, han hade inte alls uppfattat att hon var ledsen i förhållandet...

Vad ts behöver är en god man och eventuellt boendestödjare. De kan hjälpa att få ordning på hans liv och få kontroll över ekonomin. Sen kan han säkerligen hitta en tjej som är snäll och omhändertagande, och lite dominant om han nu vill det, men som inte måste kontrollera hans liv.

Exakt. Och finns ju faktiskt t.o.m. de som faktiskt medvetet gör saker dåligt för att komma undan. 

?Du stryker ju så mycket bättre än mig? tex
    Jo men det är ju oxå att man inte bli bättre om man aldrig gör det utan bara smiter undan

• Anonym (Eli)
    Anonym (?) skrev 2025-09-17 22:36:10 följande:

Exakt. Och finns ju faktiskt t.o.m. de som faktiskt medvetet gör saker dåligt för att komma undan. 

?Du stryker ju så mycket bättre än mig? tex
    Jo men det är ju oxå att man inte bli bättre om man aldrig gör det utan bara smiter undan

"Weaponized incompetence" kallas det.

Ofta ett resultat att ha blivit curlad hela livet. Om ett barn inte orkar plocka upp leksakerna efter sig så gör föräldrarna det. När barnet blir större litar föräldrarna inte på att barnet ska lära sig hushållssysslor så hen får aldrig lära sig. Och helt plötsligt är barnet vuxet och har aldrig fått lära sig tvätta, diska, laga mat eller klara sig själv över huvud taget. Då har man skapat sig en jättebebis som bara väntar på en partner som ska ta vid där föräldrarna misslyckats, och som dessutom förväntas vara attraherad av och vilja ha sex med hen.

Samma sak ser man med personer som skyller allt på skolsystemet. "Jag fick aldrig lära mig betala räkningar i skolan så nu sitter jag hos kronofogden men det är ju inte mitt fel", "vi fick bara lära oss pytagoras sats och andra helt meningslösa saker istället för hur man städar så jag vet inte hur man gör".

Allra mest ironiskt blir det när personer som är klistrade framför en skärm hela sin vakna tid påstår att de inte kan lära sig något. Att googla hacks inom Fortnite, att fråga chatgpt om hur man blir rik på bitcoin, att gå med i discordgrupper för att lära sig om Roblox, att se på flera timmar långa youtubevideos där man lär sig ta sig igenom ett dataspel, det går hur bra som helst, tydligen. Men att googla "hur röstar man", "hur betalar man en räkning", "hur lagar man mat", "hur använder man en tvättmaskin av märket Electrolux", nej, då är det helt plötsligt omöjligt, det fick man ju aldrig lära sig i skolan eller av föräldrarna och då kommer man aldrig någonsin lära sig det. Även om man uppenbarligen hur lätt som helst kan manövrera smartphone såväl som surfplatta...
  • Anonym (…)
    Anonym (Eli) skrev 2025-09-18 12:30:50 följande:
    "Weaponized incompetence" kallas det.

Ofta ett resultat att ha blivit curlad hela livet. Om ett barn inte orkar plocka upp leksakerna efter sig så gör föräldrarna det. När barnet blir större litar föräldrarna inte på att barnet ska lära sig hushållssysslor så hen får aldrig lära sig. Och helt plötsligt är barnet vuxet och har aldrig fått lära sig tvätta, diska, laga mat eller klara sig själv över huvud taget. Då har man skapat sig en jättebebis som bara väntar på en partner som ska ta vid där föräldrarna misslyckats, och som dessutom förväntas vara attraherad av och vilja ha sex med hen.

Samma sak ser man med personer som skyller allt på skolsystemet. "Jag fick aldrig lära mig betala räkningar i skolan så nu sitter jag hos kronofogden men det är ju inte mitt fel", "vi fick bara lära oss pytagoras sats och andra helt meningslösa saker istället för hur man städar så jag vet inte hur man gör".

Allra mest ironiskt blir det när personer som är klistrade framför en skärm hela sin vakna tid påstår att de inte kan lära sig något. Att googla hacks inom Fortnite, att fråga chatgpt om hur man blir rik på bitcoin, att gå med i discordgrupper för att lära sig om Roblox, att se på flera timmar långa youtubevideos där man lär sig ta sig igenom ett dataspel, det går hur bra som helst, tydligen. Men att googla "hur röstar man", "hur betalar man en räkning", "hur lagar man mat", "hur använder man en tvättmaskin av märket Electrolux", nej, då är det helt plötsligt omöjligt, det fick man ju aldrig lära sig i skolan eller av föräldrarna och då kommer man aldrig någonsin lära sig det. Även om man uppenbarligen hur lätt som helst kan manövrera smartphone såväl som surfplatta...

Ellerhur. Egenansvar, vad är det? 😆
    Och OM man inte lärt sig betala räkningar på hemkunskapen tex så kan man ju fråga något om hjälp, antingen förändrar eller vänner eller någon på banken. Eller som sagt, GOOGLA. 

Eller alls som tycker att det är Arbetsförmedlingen fel att de inte har några jobb, som att det är deras jobb att plocka fram ett jobb som enbart ska vara till just den personen. 
    Det är ju ens eget ansvar att söka jobb. I ch lediga jobb kan man hitta på Arbetsförmedlingen, och om man behöver hjälp med CV och personligt brev osv. Men det är onekligen fortfarande ens eget ansvar att söka jobben och att be om hjälp när man behöver. 

Eller varför inte någon berättat att det är si eller så, när det faktiskt är man själv som borde kollat upp det?

Tycker det känns som det med egenansvar försvunnit på något sätt. Att man själv faktiskt har ett ansvar att upplysa sig och ta reda på saker själv?

Det gör mig faktiskt sjukt frustrerad. 

Sen kanske detta egentligen är en parantes till denna tråden, men kunde låta bli att fortsätta på det du sa. 

• Xeedy

Alla kvinnor är sådana mer eller mindre. Förstår inte problemet? 

Ibland gör jag misstag med flit. Annars helt perfekt
  • Anonym (Eli)
    Anonym (?) skrev 2025-09-18 15:18:56 följande:

Ellerhur. Egenansvar, vad är det? 😆
    Och OM man inte lärt sig betala räkningar på hemkunskapen tex så kan man ju fråga något om hjälp, antingen förändrar eller vänner eller någon på banken. Eller som sagt, GOOGLA. 

Eller alls som tycker att det är Arbetsförmedlingen fel att de inte har några jobb, som att det är deras jobb att plocka fram ett jobb som enbart ska vara till just den personen. 
    Det är ju ens eget ansvar att söka jobb. I ch lediga jobb kan man hitta på Arbetsförmedlingen, och om man behöver hjälp med CV och personligt brev osv. Men det är onekligen fortfarande ens eget ansvar att söka jobben och att be om hjälp när man behöver. 

Eller varför inte någon berättat att det är si eller så, när det faktiskt är man själv som borde kollat upp det?

Tycker det känns som det med egenansvar försvunnit på något sätt. Att man själv faktiskt har ett ansvar att upplysa sig och ta reda på saker själv?

Det gör mig faktiskt sjukt frustrerad. 

Sen kanske detta egentligen är en parantes till denna tråden, men kunde låta bli att fortsätta på det du sa. 

Nu vill jag inte anklaga TS för att vara totalt ansvarslös för det vet jag ju faktiskt ingenting om, men fenomenet i sig är alldeles för vanligt.

Det är inte bara i Lyxfällan man ser par där mannen är den spontana, "sköna killen" som blåser pengar på allt från spel och alkohol till tevespel och fräna prylar, och kvinnan är helt uppgiven och trött på att leva i skuld på grund av mannen. De hade ju ofta kunnat ha en ganska bra ekonomi om det inte vore för att ena parten var totalt egoistisk och bara tänkte på att tillfredställa sina egna shoppingbehov, medan den andra går på knäna för att inte hamna djupare i skiten. Såna par har jag tyvärr också sett i verkligheten.

Det finns så många som tror att "bara jag hittar kärleken så kommer alla mina problem försvinna". Sen hittar de kärleken och ingenting blir annorlunda. Problemen handlade inte om brist på kärlek eller sex, utan något om satt djupare än så.

Man måste också göra skillnad på medvetet oansvarigt beteende och genuint missbruk. Om man till exempel vet att man har ont om pengar en månad men ändå väljer att köpa onödiga prylar bara för att det är så tråkigt att spara, då har man endast sig själv att skylla. Om pengarna däremot spenderas för att man verkligen inte kan leva en dag utan att shoppa/spela/dricka alkohol/röka, då har man ett missbruksbeteende, och detta behöver man hjälp att gå till botten med.

Om personen ifråga inte kan hålla sig från att köpa dyra kläder för att hen känner sig ful och fattig i sina gamla kläder, då kanske man kan jobba med självkänslan och för att förstå att människovärde inte sitter i prislappen på ens prylar. Om personen inte kan hålla sig från att köpa en massa tevespel för att spelandet är enda glädjeämnet personen har i livet, då behöver personen hjälp att hitta en givande hobby som inte kräver en massa pengar. Om personen inte kan hålla sig från att gå ut varje helg för att hen är rädd att gå miste om något, och känner sig tråkig och utstött om hen inte går ut, eller är rädd att göra vännerna besvikna om hen inte följer med ut, då kan det också vara en idé att hitta en hobby och att skapa en kommunikation med vännerna om att man faktiskt inte har möjlighet att gå ut jämt, men att man gärna umgås hemma istället.

Att ha en flickvän att skylla på att man inte får gå ut är kanske praktiskt men inte en hållbar lösning. Det ser man hos män som skyller på "regeringen" istället för att rakryggat säga "nej, jag kan inte gå ut ikväll". Då blir flickvännen boven i dramat och det är inte kul att vara illa omtyckt av sin partners vänner.
  • Anonym (Gå upp i ålder)

Gå upp i ålder. Inte 20-30 utan hon skall vara ca 10 år äldre än vad du är. Tänk följande "psykologisk profil" på kvinnan: Inga barn men hade gärna velat haft barn. Skild där exmaken skaffade barn med sin nya. Saknaden av barn är en stor sorg i hennes liv.

Efter ett par år ihop kommer du märka att hon mlm adopterat dig. Torkar ditt ansikte med servett efter att du ätit, pratar med snäll röst, bakar dina favoritkakor, klagar inte när du spelar tv-spel, tar hand om dig och skämmer bort dig. Dessutom vill hon alltid mysa, gosa, sitta tätt intill dig och ha sex så mycket du fysiskt orkar eller ännu mer.

• Anonym (Eli)
    Anonym (Gå upp i ålder) skrev 2025-09-21 16:21:38 följande:

Gå upp i ålder. Inte 20-30 utan hon skall vara ca 10 år äldre än vad du är. Tänk följande "psykologisk profil" på kvinnan: Inga barn men hade gärna velat haft barn. Skild där exmaken skaffade barn med sin nya. Saknaden av barn är en stor sorg i hennes liv.

Efter ett par år ihop kommer du märka att hon mlm adopterat dig. Torkar ditt ansikte med servett efter att du ätit, pratar med snäll röst, bakar dina favoritkakor, klagar inte när du spelar tv-spel, tar hand om dig och skämmer bort dig. Dessutom vill hon alltid mysa, gosa, sitta tätt intill dig och ha sex så mycket du fysiskt orkar eller ännu mer.

Saknaden av barn kommer knappast bli mindre när hon blir ihop med en man som inte skulle klara av att bli pappa. Då kommer hon inse att hon slösat en massa tid på ett förvuxet barn när hon istället hade kunnat hitta en potentiell pappa till riktiga barn.

Om hon är ca 10 år äldre än en kille i tidiga tjugoårsåldern så har hon inte tid med oseriösa killar, om hon vill ha barn inom den närmsta tiden.
  • Anonym (.)
    Anonym (Gå upp i ålder) skrev 2025-09-21 16:21:38 följande:

Kvinnor som är desperata efter barn söker potentiella pappor, inte någon som är pojkvän och bebis i ett.
Svar på tråden Vart hittar man en tjej som är lite ”mammig” eller hur man ska säga