• Anonym (Mari)

Hur lärde ni er om förhållande och äktenskap?

Hej

jag har alltid känt mig väldigt främmande till världen och konventioner som är uppenbara för många. 

Jag är kvinna, idag 31 år, och googlade senast idag termen ?samlevnad?

fixk aldrig någon information om äktenskap, förhållande, etc när jag växte upp. Det enda som fanns tillgängligt var genom litteratur och TV och det visar ju inte hela bilden. Inte så mkt prat i skolan heller vilka rättigheter och skyldigheter man förväntas i en relation. 

villet lett till att jag accepterat minimalt med ansträngning i ett förhållande efter förälskelse fasen där han visade sin bästa sida. 

Ingen har sagt detta kan ska du förvänta dig i ett förhållande : exempel kommunikation

Ärlighet

Respekt

Ansträngning

Omhändertagande etc .

Vem lärde er detta? Var det föräldrar eller samhället eller någon inre kompass? 

• Svar på tråden Hur lärde ni er om förhållande och äktenskap?
  • Anonym (A)

Av föräldrarna, vänner och livet.

• Anonym (Barnets minne)

Min far var en hemsk och arg person och han hade inga vänner. Så jag räknade rätt fort ut att om man vill ha fungerande relationer kan man inte bete sig så illa.

Min mor var en papperspåse i vinden som aldrig valde själv utan bara blev upplockad av män och vänner lite hur som helst, trillade in i jobb och gjorde inget för att styra själv och det blev inget vidare liv av det heller. Hon blev utnyttjad, fattig och besviken.

Så där lärde jag mig att man måste vara noga med vilka man har i sitt liv och kräva respekt för sin person och sina tillgångar. 

• Fjäril kär

Jag är 48 år och jag lärde mig 50% i skolan och 50% hemifrån.  
    I skolan via sex och samlevnad i undervisningen,  besök hos skolsköterskan i enskilda samtal , jag läste i böcker på biblioteket,  lyssnade på äldre syskon och kompisar.

Hemma via mina föräldrar och deras historia om hur dom träffades och vad dom gjort för att vara gifta länge..  samt samma sak hos släktingar och givetvis mina föräldrars uppfostran om allmänt kring rätt och fel etc. (Vara en schysst kompis, inte ljuga, att man säger vad man vill, frågar om lov , etc) 

Det gav ju en grundkompass liksom..  det lät romantiskt.med alla kärlekshistorier jag läste i böcker men samtidigt fattade jag ju att min egen moral gör att jag fick en mer nyanserad bild av hur det skulle kunna vara

Sen fick man testa själv när jag väl blev förälskad. Funkade min moraliska kompass?  Ja ibland.  Och ibland blev det fel. Man justerade och lärde sig vartefter man blev vuxen.  

Sen har man ju alltid samhället och omgivningen att studera och lyssna på. Diskussionen om abort, gifta sig, preventivmedel etc finns ju ständig omkring en som jag anser det är viktigt bilda en egen åsikt om.  

• Anonym (samma som TS)

Jag är 7 år yngre än TS.

Framför allt genom populärkultur. Film, TV, litteratur. Youtube har jag lärt mig mycket om sånt genom, Flag Guy, Cinema Therapy, The Click, JimmyOnRelationships mfl.

Lite, lite grann genom att observera vänners föräldrar.

• Fjäril kär

Jag kan tillägga att mina tre barn och jag alltid haft öppen relation vad gäller att prata samlevnad . Dom har alltid kunnat fråga vad som helst kring sex, känslor och relation. 
    Och det tycker jag är viktigt att man gör som förälder. 

Dom finaste samtalen jag haft med barnen har varit när vi åker bil och då har tid att prata .  

Svar på tråden Hur lärde ni er om förhållande och äktenskap?