• Anonym (ajojajo)

Råkade ta tre ipren, fortfarande ont

Jag köpte hem en ask vardera av ipren och alvedon idag. Så helt nya askar, efter att ha konstaterat att de var slut hemma. Jag hade ont överallt efter jobbet så jag tog en ipren. En timme senare bad jag mannen om två alvedon, då det bara hjälpte lite. Fick två tabletter, tänkte inte så mycket utan bara svalde dem.

Nu ytterligere en timme senare har jag fortfarande ont. Jag gick på toa och upptäckte då att alvedonasken fortfarande var försluten och totalt 3 ipren är borta från två kartor.

Jag tror inte jag dör av det, men jag har fortfarande lika ont! 

Ta alvedon också ändå eller bara låta bli ett tag?

• Svar på tråden Råkade ta tre ipren, fortfarande ont
  • Jimmy75

Med tanke på att smärtstillande kan ge bestående leverskador om de överdoseras (nu menar jag inte bara för att man råkar ta någon extra vid något tillfälle) så hade iallafall jag valt att antingen låta bli att ta fler....trots att paracetamol inte är samma som ibuprofen ELLER så hade jag kollat med 1177. Det hade jag inte chansat på att lita på svaren här. Naturligtvis kan det finnas massor med personer här som faktiskt vet om det är farligt eller inte, men bekymret är att det kan du ju som frågeställare aldrig förvissa dig om.

• elmadumle

Det är ju max fyra ipren/dygn som gäller så du har ju inte överdoserat på så sätt men som uska skulle jag råda dig att kontakta 1177 och rådgöra för säkerhetsskull.

• Anonym (Hmm..,.)

Men oj, är folk såhär nojig över receptfria enkla värktabletter? 
    Om jag vore du hade jag tagit 2 Alvedon nu och om ca 6 timmar ta 1 ipren och 2 Alvedon samtidigt om du fortfarande har ont. Hade absolut inte ringt 1177 pga detta. De har VIKTIGA saker att hantera!

• Anonym (5)

Har du som vana att alltid ta smärtstillande varje gång du har ont i kroppen? Om du vet varför du har ont så är det ju bättre att försöka åtgärda/förebygga det istället för att ta massa medicin.
    Hade mer oroat mig för att man tar Alvedon/Ipren var dag eller var vecka, såvida man inte har någon medicinsk konstaterat diagnos, än att en dag råka ta 3 Ipren. 

• Jimmy75
    Anonym (Hmm..,.) skrev 2025-09-13 12:33:51 följande:

Men oj, är folk såhär nojig över receptfria enkla värktabletter? 
    Om jag vore du hade jag tagit 2 Alvedon nu och om ca 6 timmar ta 1 ipren och 2 Alvedon samtidigt om du fortfarande har ont. Hade absolut inte ringt 1177 pga detta. De har VIKTIGA saker att hantera!

Dessa "vanliga receptfria" läkemedel är farliga att överdosera. Anledningen till att du inte kan köpa en hel burk av dem, utan de kommer i blisterförpackning är för att de i mängd är effektiva för suicid.....så "vanliga receptfria" betyder inte ofarligt.
  • Anonym (Hmm..,.)
    Jimmy75 skrev 2025-09-13 13:01:48 följande:
    Dessa "vanliga receptfria" läkemedel är farliga att överdosera. Anledningen till att du inte kan köpa en hel burk av dem, utan de kommer i blisterförpackning är för att de i mängd är effektiva för suicid.....så "vanliga receptfria" betyder inte ofarligt.
    När jag har kommit till akuten med misstänkta benbrott (3-4 tillfällen) har jag alltid fått 6-8 st Alvedon att ta direkt och sedan fått mer smärtstillande efter tid. Det är definitivt ofarligt om det inte är en vana och då med många fler tabs än 3 ipren.
  • Anonym (a)
    Jimmy75 skrev 2025-09-13 13:01:48 följande:
    Nu gällde det en extra efter en timme...
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm..,.) skrev 2025-09-13 14:38:09 följande:
    När jag har kommit till akuten med misstänkta benbrott (3-4 tillfällen) har jag alltid fått 6-8 st Alvedon att ta direkt och sedan fått mer smärtstillande efter tid. Det är definitivt ofarligt om det inte är en vana och då med många fler tabs än 3 ipren.
    Jo säkert...
  • Anonym (Hmm..,.)
    Anonym (M) skrev 2025-09-13 15:11:26 följande:
    Jo säkert...
    Ja det är säkert! Även min sambo har fått 6 st till sin dotter när de kommit in akut.

Det är Alvedon vid ETT enskilt tillfälle. Inte narkotika och inga mängder. 
  • Anonym (Hej)

Ja det är ingen fara, du kan ta 2 Alvedon nu. Och sedan om 4-6 timmar ta igen.

Vid allvarligare smärta är 2 gram avledon inget konstigt att ge inom vården. 

• Anonym (M)
    Anonym (Hmm..,.) skrev 2025-09-13 16:00:28 följande:
    Ja det är säkert! Även min sambo har fått 6 st till sin dotter när de kommit in akut.

Det är Alvedon vid ETT enskilt tillfälle. Inte narkotika och inga mängder. 
    Ok. Jag som förälder skulle aldrig tillåta att någon gav min dotter 6 Alvedon samtidigt. Spelar ingen roll att de jobbar inom vården.
  • Anonym (Hmm..,.)
    Anonym (M) skrev 2025-09-14 15:32:02 följande:
    Ok. Jag som förälder skulle aldrig tillåta att någon gav min dotter 6 Alvedon samtidigt. Spelar ingen roll att de jobbar inom vården.
    Dottern i nämnda fall har grav störning och bor på hem, vi är båda vuxna och 6 Alvedon att svälja direkt händer alltid vid kraftig värk på akuten.  Ni som säger annat LJUGER! 3 ipren är typ inget
Svar på tråden Råkade ta tre ipren, fortfarande ont