• Anonym (Orolig)

Tunga lyft tidig graviditet

Hej, är tidigt gravid (plussade för några dagar sedan). Jag har gjort en del tunga lyft de senaste dagarna. Jag har ett barn i femårsåldern, ca 17-18 kg, som jag lyfter i vissa situationer även om jag försöker vänja av oss vid det. Tidigare idag hoppade barnet från en avsats, jag tog emot
    och kände hur det stack till i ryggen.

Jag har läst att tunga lyft till viss del kan kopplas till missfall.

Någon här som lyft tungt i graviditet och där det gått bra?
  • Svar på tråden Tunga lyft tidig graviditet
  • Anonym (C)

Jag skulle vara försiktig. Har själv varit orolig över det där. Just i början ska man ta det försiktigt med tunga lyft så bär inte barnet i onödan. 😊 sen när man är längre påväg är det mer lugnt, men man kan ju ändå försöka undvika det.

• Anonym (Ingen fara)

Du kan lyfta så du får diskbråck och knäskador, innan det påverkar din graviditet negativt. 

Mvh
    Marklyfte tills magen var i vägen. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (C) skrev 2025-09-14 00:15:05 följande:

Jag skulle vara försiktig. Har själv varit orolig över det där. Just i början ska man ta det försiktigt med tunga lyft så bär inte barnet i onödan. 😊 sen när man är längre påväg är det mer lugnt, men man kan ju ändå försöka undvika det.

Hur tänker du att det skulle vara värre i början?
    Har man en normal graviditet borde det gå bra både i början och senare. Men har man till exempel försvagad livmoderhals (som jag har haft) är det definitivt värre senare i graviditeten. Precis i början gör det ingen skillnad. 

Jag har som sagt försvagad livmoderhals och behöver ha cerklage (stygn runt livmoderhalsen) från ungefär vecka 15-16 för att inte föda för tidigt. Men förra graviditeten lyfte jag min son som var 2,5 då som vanligt i början. Efter de satte cerklaget skulle jag bara lyfta honom om jag verkligen måste , försökte undvika det men ibland var jag tvungen så då gjorde jag det ändå. 

Tror inte TS behöver oroa sig , det kanske inte är bra för ryggen att lyfta för mycket men ingen fara för graviditeten så tidigt. Antagligen inte senare heller om det är en normal graviditet. 

• Anonym (A)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2025-09-14 08:21:24 följande:

Du kan lyfta så du får diskbråck och knäskador, innan det påverkar din graviditet negativt. 

Mvh
    Marklyfte tills magen var i vägen. 

Helt rätt.
Svar på tråden Tunga lyft tidig graviditet