Anonym (C) skrev 2025-09-14 00:15:05 följande:
Jag skulle vara försiktig. Har själv varit orolig över det där. Just i början ska man ta det försiktigt med tunga lyft så bär inte barnet i onödan. 😊 sen när man är längre påväg är det mer lugnt, men man kan ju ändå försöka undvika det.
Hur tänker du att det skulle vara värre i början?
Har man en normal graviditet borde det gå bra både i början och senare. Men har man till exempel försvagad livmoderhals (som jag har haft) är det definitivt värre senare i graviditeten. Precis i början gör det ingen skillnad.
Jag har som sagt försvagad livmoderhals och behöver ha cerklage (stygn runt livmoderhalsen) från ungefär vecka 15-16 för att inte föda för tidigt. Men förra graviditeten lyfte jag min son som var 2,5 då som vanligt i början. Efter de satte cerklaget skulle jag bara lyfta honom om jag verkligen måste , försökte undvika det men ibland var jag tvungen så då gjorde jag det ändå.
Tror inte TS behöver oroa sig , det kanske inte är bra för ryggen att lyfta för mycket men ingen fara för graviditeten så tidigt. Antagligen inte senare heller om det är en normal graviditet.