• Anonym (Anna)

Väntar på svar efter lärartjänstintervju - hur länge är rimligt?

En lärare slutade plötsligt på en byskolan och en annons kom ut. Jag sökte jobbet direkt och fick komma på intervju och allt kändes bra. Vet att de kollade min referens dagen efter intervjun men nu har jag inte hört något.

Sista ansökningsdag är den 16 september så jag funderar på om de inte kan erbjuda mig jobbet innan eller är det att de inte vill ha mig? Detta är ju lite akut för skolan som jag förstått det så de borde ju bara snabba.

För jag har jobbat som lärare innan aktuell årskurs i några år och är legitimerad i ämnena och har bra referenser.

• Svar på tråden Väntar på svar efter lärartjänstintervju - hur länge är rimligt?
  • Anonym (Linda)

De väntar in fler sökande. Jag gissar att det är en kommunal skola? Det är nog inte ens lagligt att ge någon tjänsten innan sista ansökningsdag har varit. De är skyldiga stt ge jobbet till den bäst meriterade och kan om de inte gör det anklagas för diskriminering.

Ibland väljer man att ta intervjuer löpande allt eftersom ansökningarna kommer in, för att spara tid. På det viset kan de bestämma sig väldigt snabbt efter den 16:e. Skulle de dra igång urvalsprocessen först efter den 16:e går det längre tid innan de har den nya läraren på plats. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Linda) skrev 2025-09-14 06:58:54 följande:

De väntar in fler sökande. Jag gissar att det är en kommunal skola? Det är nog inte ens lagligt att ge någon tjänsten innan sista ansökningsdag har varit. De är skyldiga stt ge jobbet till den bäst meriterade och kan om de inte gör det anklagas för diskriminering.

Ibland väljer man att ta intervjuer löpande allt eftersom ansökningarna kommer in, för att spara tid. På det viset kan de bestämma sig väldigt snabbt efter den 16:e. Skulle de dra igång urvalsprocessen först efter den 16:e går det längre tid innan de har den nya läraren på plats. 

Ja det är en kommunal skola så då är det nog som du säger att de inte kan bestämma något nu.

Men tänker att det borde väl vara positivt att de ringt min referens?
  • Anonym (?)

När sa de att de skulle återkomma med besked? För du frågade väl under intervjun. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (Anna) skrev 2025-09-14 07:11:14 följande:
    Ja det är en kommunal skola så då är det nog som du säger att de inte kan bestämma något nu.

Men tänker att det borde väl vara positivt att de ringt min referens?
    Ja, så hade jag också tolkat det. :) Vi får hålla tummarna att ingen bättre meriterad söker tjänsten. 
    Hoppas att du får jobbet! 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2025-09-14 07:36:19 följande:

När sa de att de skulle återkomma med besked? För du frågade väl under intervjun. 

Jag glömde ju det 🙈
  • Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2025-09-14 08:02:16 följande:
    Jag glömde ju det 🙈
    Ring och fråga på måndag
Svar på tråden Väntar på svar efter lärartjänstintervju - hur länge är rimligt?