• Anonym (Förvirrad)

Belåna helt obelånad bostadsrätt

Ni som vet, snälla hjälp mig förstå hur jag ska gå tillväga!

Jag äger en helt obelånad bostadsrätt värd ca 800.000. Jag köpte denna kontant och fick då bevisa varifrån jag fått pengarna till den, och köpet gick genom mäklare och bank.

Nu vill jag belåna min bostadsrätt, men inget av alternativen för att söka bolån passar mig då dessa antingen syftar till att låna till ny bostad eller flytta befintliga bolån från annan bank.

Jag kommer att kontakta min bank imorgon och höra med dem om hur jag ska göra, men vill fråga er här om det ens går att belåna bostadsrätten nu i efterhand och om det kan innebära problem? Jag vill låna till renovering och bilköp.

• Svar på tråden Belåna helt obelånad bostadsrätt
  • Anonym (Man)

Ja, det går bra att belåna, under förutsättning att du har råd med det, enligt bankens kalkyler.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Man) skrev 2025-09-14 16:20:04 följande:

Ja, det går bra att belåna, under förutsättning att du har råd med det, enligt bankens kalkyler.

Stort tack för snabbt svar!

Enligt den bolånekalkyl banken har på hemsidan har jag låneutrymme på dubbelt så mycket som jag behöver, så bör gå bra så sett.

Vet du hur sådana låneprocesser ser ut?
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-09-14 16:24:20 följande:
    Stort tack för snabbt svar!

Enligt den bolånekalkyl banken har på hemsidan har jag låneutrymme på dubbelt så mycket som jag behöver, så bör gå bra så sett.

Vet du hur sådana låneprocesser ser ut?
    Du fyller i ett formulär.  Banken säger ja eller nej.  Klart
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kr) skrev 2025-09-14 16:30:39 följande:
    Du fyller i ett formulär.  Banken säger ja eller nej.  Klart
    Tack!
    Vet du ungefär hur lång tid processen brukar ta? Eller kan tänkas ta?
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-09-14 16:36:22 följande:
    Tack!
    Vet du ungefär hur lång tid processen brukar ta? Eller kan tänkas ta?
    En dryg vecka efter du fyllt i. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kr) skrev 2025-09-14 16:41:16 följande:
    En dryg vecka efter du fyllt i. 
    Perfekt! Tack så mycket för svar!
  • Jimmy75

Var dock medveten om att de kan säga nej till billån på bostaden eller andra former av konsumtionslån. Det är också absolut ofördelaktigt att ta ett billån på din bostad om du inte amorterar motsvarande bilens kostnad på 5 år. Lån man tar på bostäder tenderar man ju ofta att lägga upp på betydligt längre tid, vilket innebär att om du klumpar in bilen i den summan så kommer bilskulden och lånebördan att öka nästa gång du köper en bil men det kommer inte synas för dig eftersom det ligger i bolånet.

• Anonym (Förvirrad)
    Jimmy75 skrev 2025-09-14 16:52:24 följande:

Var dock medveten om att de kan säga nej till billån på bostaden eller andra former av konsumtionslån. Det är också absolut ofördelaktigt att ta ett billån på din bostad om du inte amorterar motsvarande bilens kostnad på 5 år. Lån man tar på bostäder tenderar man ju ofta att lägga upp på betydligt längre tid, vilket innebär att om du klumpar in bilen i den summan så kommer bilskulden och lånebördan att öka nästa gång du köper en bil men det kommer inte synas för dig eftersom det ligger i bolånet.

Jag planerar att ha lånet obundet och sälja bostaden om 3 år (då jag också löser lånet). Då borde väl bolån vara att föredra med tanke på räntan?
  • Anonym (Kr)
    Jimmy75 skrev 2025-09-14 16:52:24 följande:

Jämfört med andra finansieringsalternativ för en bil står sig ett bolån rätt bra.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-09-14 17:18:18 följande:
    Jag planerar att ha lånet obundet och sälja bostaden om 3 år (då jag också löser lånet). Då borde väl bolån vara att föredra med tanke på räntan?
    Jämfört med vad? 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kr) skrev 2025-09-14 17:34:57 följande:
    Jämfört med vad? 
    Jag tänker på tex privatlån eller billån.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-09-14 17:40:32 följande:
    Jag tänker på tex privatlån eller billån.
    Jämför räntan.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kr) skrev 2025-09-14 18:35:07 följande:
    Jämför räntan.
    Då kommer bolånet att vinna klart. Finns inga billån eller privatlån som kan matcha bolåneräntan. Och när det gäller privatlån så är väl inte räntan ens avdragsgill längre (nya regler 2025 vill jag minnas).
  • Jimmy75
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-09-14 17:18:18 följande:
    ja
  • Jimmy75
    Anonym (Kr) skrev 2025-09-14 17:34:13 följande:
    Jämfört med andra finansieringsalternativ för en bil står sig ett bolån rätt bra.
    Räntemässigt ja, men om du inte amorterar av motsvarande bilens kostnad på 5-6 år, alternativt löser in motsvarande summa när du byter bil så bygger du upp en "dold" bilskuld som du ligger och betalar ränta på i eventuellt 10+ år beroende på löptid på ditt bostadslån och amorteringstakt.
Svar på tråden Belåna helt obelånad bostadsrätt