Hur får man jobb eller praktik utan erfarenhet och kontakter?
Hej!Jag tänkte höra om någon här har tips eller egna erfarenheter kring jobb och praktik i Sverige.
Jag är invandrare och har en examen i företagsekonomi från Uppsala universitet. Utöver det har jag även cnc grön-utbildning och kan jobba som cnc-operatör. Jag pratar både svenska och engelska flytande, och självklart också mitt modersmål. Under studietiden jobbade jag på somrarna inom hotellstädning och även som säljare, så jag har viss arbetslivserfarenhet, men ändå känns det som att det inte räcker.
Problemet är att jag har sökt jobb i över ett år nu men utan resultat. Jag har försökt både med att skicka CV, kontakta arbetsgivare direkt och söka via olika sidor, men det leder ingenstans. Ofta får jag höra att ?erfarenhet krävs?, men hur ska jag någonsin få erfarenhet om ingen vill ge mig chansen, inte ens som praktikant?
Jag har till och med försökt leta efter möjligheter i norra Sverige (jag bor i södra delen) eftersom jag hört att chanserna kan vara större där, men det gav tyvärr inget heller.
Jag har tyvärr inga kontakter eller nätverk här, vilket gör det ännu svårare.
Så min fråga är: finns det några smarta vägar eller lösningar för att ändå komma in på arbetsmarknaden? Hur kan man få praktik eller sitt första jobb när man står utanför och ingen öppnar dörren?
Alla tips och råd uppskattas! 🙏