• Anonym (jkjk)

Stress över juristutbildning, framtidsutsikter och betyg

Tar examen snart och känner mig vilsen. Vill väldigt gärna syssla med humanjuridik eller IT-rätt, vet dock inte hur det blir med mina betyg. Har 2 AB:n och 6 BA:n (läser T8 för nuvarande). Får magsår över tanken att jag ska gå arbetslös efter hårt slit i 4 år. Den här stressen tar över mina dagar. 

• Svar på tråden Stress över juristutbildning, framtidsutsikter och betyg
  • Anonym (?)
    Anonym (jkjk) skrev 2025-09-16 14:42:27 följande:
    Stress över juristutbildning, framtidsutsikter och betyg

Tar examen snart och känner mig vilsen. Vill väldigt gärna syssla med humanjuridik eller IT-rätt, vet dock inte hur det blir med mina betyg. Har 2 AB:n och 6 BA:n (läser T8 för nuvarande). Får magsår över tanken att jag ska gå arbetslös efter hårt slit i 4 år. Den här stressen tar över mina dagar. 

Kraven för notarietjänst kan du enkelt kolla om det är av intresse

Jurister får hysat enkelt jobb. Kanske inte ett fast drömjobb direkt utan bygga upp lite erfarenhet först via vikariat och hundår.

I övrigt kolla med dina äldrekursare. Kolla också runt på annonser för att få en känsla för marknaden.
  • Anonym (jkjk)
    Anonym (?) skrev 2025-09-16 15:03:49 följande:
    Kraven för notarietjänst kan du enkelt kolla om det är av intresse

Jurister får hysat enkelt jobb. Kanske inte ett fast drömjobb direkt utan bygga upp lite erfarenhet först via vikariat och hundår.

I övrigt kolla med dina äldrekursare. Kolla också runt på annonser för att få en känsla för marknaden.
    Kollade igenom antagningsstatistiken och såg att, om jag nu lyckas lösa två BA:n till, så skulle jag hamna på gränsen. Jag skulle troligtvis kunna sitta ting i någon mindre ort. Personligen så har jag inga problem med, blir dock lite av ett problem om jag ska flytta till Haparanda eller Kalmar. Men det är åtminstone ett alternativt. 

Tack för dina betryggande ord, lättade faktiskt på min stress.
  • Anonym (akkadeimikörn)

Behöver du uppmuntran/galghumor och inte redan har hittat den så rekommenderar jag att ta en drink och läsa igenom

tingsnotarien.blogg.se/

Man får läsa nerifrån och upp på varje länk bara med början maj 2005.

Du kanske kan skriva din första bok redan efter tingstjänsten? Cool

Svar på tråden Stress över juristutbildning, framtidsutsikter och betyg