• Anonym (Anonym)

Bara min svärmor som är såhär?

Som rubriken lyder så är jag så innerligt trött på min sambos mamma. Har aldrig varit med om en så udda person. Jag har alltid varit artig, nyfiken och försökt lära känna henne men hon har aldrig visat intresse tillbaka eller velat ha en relation med mig. Hon ställer aldrig upp när de gäller hennes första och enda barnbarn. jag har inga anhöriga så tyvärr är hon den enda vi har om vi behöver hjälp. men hon säger alltid nej , prioriterar annat så som hundklubbar eller sin sommarstuga. aldrig i sitt barnbarn, eller jo, när de passar henne på hennes vis. Min sambo vet om problematiken och dom har haft konflikter om detta innan jag kom in i bilden för att hon alltid varit egoistisk, endast anpassat sig efter sin man och favoriserat min sambos bror (som har de sämst av alla enligt henne). så han har gett upp och står i enad front med henne och låter henne hållas. dessutom kan hon va riktigt elak och otrevlig ibland, de är som att hon inte riktigt tänker innan hon pratar. Exempel: hade kalas och min släkting berätta om att hennes barnbarn har lite svårt med talet och hann inte avsluta sin mening förrens min svärmor säger ?han är nog autistisk, har redan märkt dem dragen hos barnet? men egentligen skulle min släkting säga att hon är orolig att han har problem i halsen men hon vart chockad och vi alla satt tysta.. de vart så konstigt.. och sen gillar hon att prata till mig fast genom min sambo, hon pratar inte till mig utan svarar till honom fast de är till mig, svårt att förklara men hon har verkligen inte en schysst attityd och hon som sagt pratar gärna inte med mig. Och hon pratar bara om sig själv och hon är bara allmänt otrevlig.. många i släkten har sagt upp kontakten med henne pga av hennes beteende, hon har bara sambon och hans bror som är favoriten. passiv aggressiv var de jag ville komma fram till, de stämmer in på hur jag anser att hon är. Hur handskas man med en person som är såhär? Vi klickar inte , hon är för speciell och jag har försökt men inte fått gehör så de är ingen idé, men hur ska jag stå ut mer innan jag dräneras? Sambon vill ju ändå ha sin mamma i sitt liv men samtidigt vet han att hon är som hon är och vet inte hur han ska göra? Hjälp 
  • Svar på tråden Bara min svärmor som är såhär?
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-16 17:44:07 följande:
    Bara min svärmor som är såhär? Som rubriken lyder så är jag så innerligt trött på min sambos mamma. Har aldrig varit med om en så udda person. Jag har alltid varit artig, nyfiken och försökt lära känna henne men hon har aldrig visat intresse tillbaka eller velat ha en relation med mig. Hon ställer aldrig upp när de gäller hennes första och enda barnbarn. jag har inga anhöriga så tyvärr är hon den enda vi har om vi behöver hjälp. men hon säger alltid nej , prioriterar annat så som hundklubbar eller sin sommarstuga. aldrig i sitt barnbarn, eller jo, när de passar henne på hennes vis. Min sambo vet om problematiken och dom har haft konflikter om detta innan jag kom in i bilden för att hon alltid varit egoistisk, endast anpassat sig efter sin man och favoriserat min sambos bror (som har de sämst av alla enligt henne). så han har gett upp och står i enad front med henne och låter henne hållas. dessutom kan hon va riktigt elak och otrevlig ibland, de är som att hon inte riktigt tänker innan hon pratar. Exempel: hade kalas och min släkting berätta om att hennes barnbarn har lite svårt med talet och hann inte avsluta sin mening förrens min svärmor säger ?han är nog autistisk, har redan märkt dem dragen hos barnet? men egentligen skulle min släkting säga att hon är orolig att han har problem i halsen men hon vart chockad och vi alla satt tysta.. de vart så konstigt.. och sen gillar hon att prata till mig fast genom min sambo, hon pratar inte till mig utan svarar till honom fast de är till mig, svårt att förklara men hon har verkligen inte en schysst attityd och hon som sagt pratar gärna inte med mig. Och hon pratar bara om sig själv och hon är bara allmänt otrevlig.. många i släkten har sagt upp kontakten med henne pga av hennes beteende, hon har bara sambon och hans bror som är favoriten. passiv aggressiv var de jag ville komma fram till, de stämmer in på hur jag anser att hon är. Hur handskas man med en person som är såhär? Vi klickar inte , hon är för speciell och jag har försökt men inte fått gehör så de är ingen idé, men hur ska jag stå ut mer innan jag dräneras? Sambon vill ju ändå ha sin mamma i sitt liv men samtidigt vet han att hon är som hon är och vet inte hur han ska göra? Hjälp 
    Ha ingen kontakt med henne, låt henne inte komma hem till er. Vill din sambo träffa sin mamma får han göra det själv. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2025-09-16 17:53:03 följande:
    Ha ingen kontakt med henne, låt henne inte komma hem till er. Vill din sambo träffa sin mamma får han göra det själv. 
    Jag kommer ju få stå tull svars mot både henne och min sambo.. min sambo tycker jag bara ska skita i hur hon är och gilla läget typ för annars kommer jag va anledningen till att de skaver sig mellan dom två
  • Dexter dot com

Hon har naturligtvis ingen skyldighet alls att passa erat barn om hon själv inte erbjuder sig så det kan du inte irritera dig på. För övrigt får du hålla dig undan så mycket du kan utan att vara oartig. Låt sambon sköta umgänget med sin mamma, gärna hos henne eller på andra platser än i erat hem.

• Anonym (J)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-16 17:56:28 följande:
    Jag kommer ju få stå tull svars mot både henne och min sambo.. min sambo tycker jag bara ska skita i hur hon är och gilla läget typ för annars kommer jag va anledningen till att de skaver sig mellan dom två

Trams.

Min kille gillar inte min mamma heller, eftersom hon varit dum mot mig. Så hon får stå sitt kast. Jag kan inte bestämma vad han ska göra. Jag förstår honom fullt ut men det gör hon med. Det är inga konstigheter. Skulle det vara ett kalas så kan han såklart hälsa på henne. Men inte mer än så.

Jag är ovän med min killes brors tjej då hon snackat skit om hela släkten. Alla är okej med det (vågar inte säga emot) men det är inte jag. så jag sa ifrån, att henne umgås jag inte med mer. Brodern vände mig ryggen och blev sur då, så jäkla löjlig. Hans bror menar att jag inte ens får skriva till honom nu. Han skrev det till min kille, vågade inte skriva till mig tydligen? Han säger att jag ska hålla käft och lyda killen jag är med. Min kille har sagt till brodern att jag väljer väl själv, han kan inte förbjuda mig till nåt och vill han mig nåt får han säga det själv. 

Så jag fattar att det kan bli problem. Men! Du ska inte göra nånting som inte känns bra för dig. 

• Anonym (?)
    Skit i henne. Du behöver inte träffa henne.  Låt din sambo hantera sin mamma 
  • Anonym (J)

Har inte sagt att någon är löjlig, inte tjafsat eller någonting. Bara förtydligande. 

Jag hoppas ni kan komma överens om något bra. Men din kille borde iaf respektera hur du känner.  

• Anonym (J)
    Det kan ju inte skava sig mellan dom för du inte pratar med henne. De kan väl umgås ändå! Stå på dig. 
  • Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2025-09-16 18:00:11 följande:

Hon har naturligtvis ingen skyldighet alls att passa erat barn om hon själv inte erbjuder sig så det kan du inte irritera dig på. För övrigt får du hålla dig undan så mycket du kan utan att vara oartig. Låt sambon sköta umgänget med sin mamma, gärna hos henne eller på andra platser än i erat hem.

Det var bara en helhetsbild. Hon har inget intresse av vårt barn , mig men nyfiken på andra saker som rör vårt liv. Jävligt nyfiken av sig och mår bra när det går dåligt för mig
  • Anonym (Ego)
    Dexter dot com skrev 2025-09-16 18:00:11 följande:

Givetvis kan man irritera sig på det, även om det aldrig är en rättighet att få hjälp. Lite som att en på sikt gammal svärmor kan irritera sig på att ingen någonsin hälsar på, även om det inte är någon rättighet att få  besök.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2025-09-16 18:06:09 följande:

Trams.

Min kille gillar inte min mamma heller, eftersom hon varit dum mot mig. Så hon får stå sitt kast. Jag kan inte bestämma vad han ska göra. Jag förstår honom fullt ut men det gör hon med. Det är inga konstigheter. Skulle det vara ett kalas så kan han såklart hälsa på henne. Men inte mer än så.

Jag är ovän med min killes brors tjej då hon snackat skit om hela släkten. Alla är okej med det (vågar inte säga emot) men det är inte jag. så jag sa ifrån, att henne umgås jag inte med mer. Brodern vände mig ryggen och blev sur då, så jäkla löjlig. Hans bror menar att jag inte ens får skriva till honom nu. Han skrev det till min kille, vågade inte skriva till mig tydligen? Han säger att jag ska hålla käft och lyda killen jag är med. Min kille har sagt till brodern att jag väljer väl själv, han kan inte förbjuda mig till nåt och vill han mig nåt får han säga det själv. 

Så jag fattar att det kan bli problem. Men! Du ska inte göra nånting som inte känns bra för dig. 

Ja men då sitter vi i samma båt.. skönt att din kille förstår dig iaf. Jag vill tro att min förstår mig med men är så trött på att han har gett med sig och stoppar huvudet i sanden 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ego) skrev 2025-09-16 18:12:49 följande:
    Givetvis kan man irritera sig på det, även om det aldrig är en rättighet att få hjälp. Lite som att en på sikt gammal svärmor kan irritera sig på att ingen någonsin hälsar på, även om det inte är någon rättighet att få  besök.
    Håller med. ibland kan hon bli irriterad när vi inte bjudit hem henne på flera veckor men konstigt när hon aldrig har intresse, man tröttnar på att fråga då. Men då vänder hon på de hela och att de är vi som är dumma
  • Just Precis

Att vara vuxen innebär ju tyvärr ofta att göra saker som är lite osofta, som tex att behöva stå ut med en värdelös släkting.

Om din sambo efter övervägande landat i att han vill ha en relation till sin mamma tycker jag att du bör stötta honom i det inom rimlighetens gränser, dvs se mellan fingrarna på sådant ni helt uppenbart inte kan påverka men förstås markera vänligt om hon går över dina gränser.

Du kan checka ut mentalt när ni träffar henne, lägga ansvaret på din man och vara passiv bara. Tänk på henne som att hon är 100 år och från en annan tid. En knäppis som kan få existera men som inte är tillförlitlig. Det är bästa sättet att stötta din sambo.

• Anonym (lemuren)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-16 18:11:43 följande:
    Det var bara en helhetsbild. Hon har inget intresse av vårt barn , mig men nyfiken på andra saker som rör vårt liv. Jävligt nyfiken av sig och mår bra när det går dåligt för mig
    Men stopp, inte okej!

Om personen t.o.m. gottar sig när det går dåligt för en hade jag sett till att de får så lite info om mig som möjligt. Ge dem ingen näring bara, berätta inget, tala om vädret, färgen på servetterna eller vad som helst om ni måste vara i samma rum.

Säg till din sambo att han inte ska diskutera dina privatsaker med sin mamma, han får låta bli det helt enkelt och fokusera på sin egen relation med henne.
  • Anonym (H)
    Just Precis skrev 2025-09-16 19:51:01 följande:

Att vara vuxen innebär ju tyvärr ofta att göra saker som är lite osofta, som tex att behöva stå ut med en värdelös släkting.

Om din sambo efter övervägande landat i att han vill ha en relation till sin mamma tycker jag att du bör stötta honom i det inom rimlighetens gränser, dvs se mellan fingrarna på sådant ni helt uppenbart inte kan påverka men förstås markera vänligt om hon går över dina gränser.

Du kan checka ut mentalt när ni träffar henne, lägga ansvaret på din man och vara passiv bara. Tänk på henne som att hon är 100 år och från en annan tid. En knäppis som kan få existera men som inte är tillförlitlig. Det är bästa sättet att stötta din sambo.

Bra svar.
  • Anonym (Anonym)
    Just Precis skrev 2025-09-16 19:51:01 följande:

Tack för din kloka kommentar 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (lemuren) skrev 2025-09-16 20:06:06 följande:
    Men stopp, inte okej!

Om personen t.o.m. gottar sig när det går dåligt för en hade jag sett till att de får så lite info om mig som möjligt. Ge dem ingen näring bara, berätta inget, tala om vädret, färgen på servetterna eller vad som helst om ni måste vara i samma rum.

Säg till din sambo att han inte ska diskutera dina privatsaker med sin mamma, han får låta bli det helt enkelt och fokusera på sin egen relation med henne.
    Har bett han sluta att prata med henne om vårt privatliv men tror hon frågar ut honom ibland och han är för lojal mot henne 
  • Anonym

Varför vill du att en person som är elak mot barn ska passa ditt barn?

• Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2025-09-16 20:41:42 följande:

Varför vill du att en person som är elak mot barn ska passa ditt barn?

Hon är mitt barns farmor 
Svar på tråden Bara min svärmor som är såhär?