• Anonym (Klimakteriesmärta)

Sån jäkla smärta-förklimakteriet?

Hej,
    Som jag förstår kommer flera symptom när man närmar sig förklimakteriet som vallningar, viktuppgång, humör, trötthet , oregelbunden mens osv..
    MEN ökad smärta vid mens?
    Är 49 år och har senaste året haft oregelbunden mens, mindre och mer blödningar och lite av ovan symptom vilket jag förstår är naturliga symptom i samband med förklimakteriet, men nu när jag får mensen har jag en fruktansvärd krampaktig smärta som jag aldrig haft tidigare. 
    Är det fler som upplever en ökad menssmärta under förklimakteriet? och varför?

• Svar på tråden Sån jäkla smärta-förklimakteriet?
  • Fjäril kär

Nja det kan faktiskt bero på tex myom i livmodern så ring gyn och boka tid för en undersökning.  

• Anonym (Mimmi)

När jag var 42-43 år fick jag extrema blödningar vid mens och sån fruktansvärd mensvärk att jag höll på att svimma. Hade tidigare sparsam mens och lite mensvärk första dagen. Var till gyn när jag haft problem nästan 1 år, som såg att jag hade myom. Enda hjälpen de ville ge var hormonspiral.

Spiralen tog visserligen bort den värsta värken och störtblödningarna minskade. Men istället blödde jag nästan alla dagar. Fick höra att efter 6 månader blir det bättre. Jo nä, efter 2,5 år med blödningar nästan alla dagar gav jag upp och tog ut skiten. Gick ju inte att leva normalt med blödningar alla dagar och mensvärk 20 dagar i månaden. 

• Anonym (klimakterieförnekare)

Du måste ju kolla upp det för det kan vara annat också

Men ja när mensen började strula fick ajg både störtblödningar så jag blödde igenom alla kläder och på stolen jag satt på (har aldrig hänt förut) och total smärta. Det blev hela havet stormar i kroppen bara.

Just nu kämpar jag med värmevallningar, ångestattacker/ depp från ingenstans (aldrig haft heller), torra slemhinnor och irriterat urinrör (använd Ovesterin vagitorier- superbra!), koncentrationsproblem, viktuppgång p.g.a. ökad aptit samt ledvärk.

Skitklimakterium! Skrikandes

Svar på tråden Sån jäkla smärta-förklimakteriet?