• Anonym (Lagstifta)

Lagstifta mot män som söker kontakt med 20+ år yngre tjejer!

Jag är övertygad om att de flesta anständiga människor anser att det vore helt rimligt. Det handlar om att skydda unga tjejer mot att bli tillsammans med så mycket äldre män som bara vill ha dem för sex och som de varken har något gemensamt med eller någon framtid med. En kvinna ska inte redan i 35-40-års-åldern behöva ta hand om en man som är pensionär och kanske har krämpor och sjukdomar som gör att denne inte kan klara sig själv. Att en man söker sig till så mycket yngre kvinnor är också en alarmerande tecken på att mannen skulle kunna gå ännu längre ned i åldrarna, om det vore lagligt.

Samma ska borde väl då gälla för äldre kvinnor? frågar väl någon då. Ja, men skillnaden är att äldre kvinnor väldigt sällan söker sig till så mycket yngre män, eftersom kvinnor sällan anser sig ha något gemensamt med dessa och förstår att de är för gamla för dem.

• Svar på tråden Lagstifta mot män som söker kontakt med 20+ år yngre tjejer!
  • Jimmy75
    Anonym (Lagstifta) skrev 2025-09-21 14:49:05 följande:
    Fast när du försvarar stora åldersskillnader, även om kvinnan blir tillsammans med en mycket äldre man först vid 30 eller över, så kommer det generellt att se ut för läsaren som att du försvarar stora åldersskillnader i stort. Det fåtal som diskuterar här på forumet och är vana debattörer kan kanske skilja det ena från det andra, men det stora flertalet som bara läser och inte deltar i diskussionerna och därmed inte är lika vana vid debatterande, kommer att tolka dig som att du försvarar stor åldersskillnad generellt, och det blir i sig ett problem, eftersom äldre män då kan ta din liberala inställning som ett "frikort".
    Visa EN annan användare som har tolkat det så...dvs FÖRUTOM du då. Du är den enda i den här tråden som tolkar det på det onyanserade viset, vilket är en sån ironi att det saknar motstycke. De som haft invändningar här har, om inte alla så iallafall de flesta, med olika stort tålamod, förklarat varför de invänder mot ditt förslag. Flera av dem har ställt följdfrågor men istället för att bemöta de frågorna har du bestämt dig för att de kategoriskt tycker att det är okej att äldre män raggar på väldigt unga kvinnor - vilket är ett helt absurt antagande. Det går dock inte komma längre eftersom du inte är beredd att diskutera det vidare. Om det sedan beror på att du har en bestämd uppfattning eller en oförmåga att förstå har jag ingen aning
  • Ezmeraldah
    Anonym (Lagstifta) skrev 2025-09-21 14:49:05 följande:
    Fast när du försvarar stora åldersskillnader, även om kvinnan blir tillsammans med en mycket äldre man först vid 30 eller över, så kommer det generellt att se ut för läsaren som att du försvarar stora åldersskillnader i stort. Det fåtal som diskuterar här på forumet och är vana debattörer kan kanske skilja det ena från det andra, men det stora flertalet som bara läser och inte deltar i diskussionerna och därmed inte är lika vana vid debatterande, kommer att tolka dig som att du försvarar stor åldersskillnad generellt, och det blir i sig ett problem, eftersom äldre män då kan ta din liberala inställning som ett "frikort".
    Pratar du om dig själv nu? Det är ju du som vill skaffa dig ett frikort med hjälp av den här tråden? 

Om det är som du skriver i inlägget ovan - på vilket sätt hjälper det att gång på gång upprepa "okej då är det alltså normalt att gubbar dejtar tonåringar"? På vilket sätt är det att vara tydlig och pedagogisk och underlätta för ovana debattörer som har svårt att skilja på äpplen och päron? 
  • Anonym (A)
    Xenia skrev 2025-09-20 14:35:07 följande:
    Allas sexuella begär är egoistiska, unga killars, unga tjejers, gubbars och tanters.

I friheten ingår att göra vad man vill,  bli ihop med vem man vill och även att begå misstag. Det är av misstagen man lär sig.

Varför tror du att unga tjejer vill bli ihop med gubbar? I så fall så är det väl för att tjejerna ser fördelar med det.
    Håller med.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Lagstifta) skrev 2025-09-20 15:09:02 följande:
    Okej, okej. Då är vi överens om att detta är normalt. Men du och andra verkar ha missat att fokuset i huvudsak ligger på UTSATTA tjejer som INTE vill ha en så mycket äldre man!

Var finns dessa utsatta tjejer som mot sin vilja måste hänga med en mycket äldre man?

• Jimmy75
    Anonym (Mx) skrev 2025-09-21 19:49:52 följande:

Var finns dessa utsatta tjejer som mot sin vilja måste hänga med en mycket äldre man?

Jag är också nyfiken på den frågan....men bara så du vet...tydligen är du i och med den frågan FÖR att gamla gubbar ska utnyttja unga utsatta tjejer. Man får bara okritiskt hålla med allt TS säger, för annars är man av rakt motsatt uppfattning tydligen.
  • Tom Araya

Varför ska man lagstifta mot något som borde vara upp till var och ens val?

Vem är det man skyddar och mot vad?

Det kan finnas väldigt många skäl till att både män och kvinnor väljer eller dras till en partner som är väldigt mycket yngre eller äldre och vem är du att moralisera över det?

• Anonym (Lagstifta)
    Tom Araya skrev 2025-09-21 20:33:37 följande:

Varför ska man lagstifta mot något som borde vara upp till var och ens val?

Vem är det man skyddar och mot vad?

Det kan finnas väldigt många skäl till att både män och kvinnor väljer eller dras till en partner som är väldigt mycket yngre eller äldre och vem är du att moralisera över det?

Har insett att det var fel av mig att göra det, av alla de som reagerat starkt mot det i tråden. Så jag får väl be om ursäkt om jag var "hård", men jag har förstått på tidigare trådar på forumet att det har väckt mycket stark upprördhet hos flera här när en man erkänt att han vill ha en mycket yngre tjej, så jag trodde helt enkelt att det kanske fanns ett behov av att t.o.m. lagstifta om det. Men jag hade fel.
  • Anonym (Lagstifta)
    Jimmy75 skrev 2025-09-21 20:26:28 följande:
    Jag är också nyfiken på den frågan....men bara så du vet...tydligen är du i och med den frågan FÖR att gamla gubbar ska utnyttja unga utsatta tjejer. Man får bara okritiskt hålla med allt TS säger, för annars är man av rakt motsatt uppfattning tydligen.
    Jag har efterlyst en viss konsekvens. Att det man säger sig stå för i andra sammanhang faktiskt är det som gäller. Men dubbla standarder tycks vara vanligt på det här forumet, men det kanske beror på hur frågan ställs eller hur trådstarter formuleras. Men som jag bedömer av svaren jag fått så är ålderskillnader mellan par inte något som angår någon, oavsett vilka åldrar det rör sig om, och då spikar vi att detta är den allmänna uppfattningen på forumet.
  • Jimmy75

Ytterligare fyra frågor och du svarar på NOLL av dem och istället göra någon annan långsökt tolkning av något som inte har sagts.

• Jimmy75
    Anonym (Lagstifta) skrev 2025-09-21 20:53:45 följande:
    Jag har efterlyst en viss konsekvens. Att det man säger sig stå för i andra sammanhang faktiskt är det som gäller. Men dubbla standarder tycks vara vanligt på det här forumet, men det kanske beror på hur frågan ställs eller hur trådstarter formuleras. Men som jag bedömer av svaren jag fått så är ålderskillnader mellan par inte något som angår någon, oavsett vilka åldrar det rör sig om, och då spikar vi att detta är den allmänna uppfattningen på forumet.
    Dubbla standarder kommer säkert in på en god tredjeplats över saker som är vanliga här inne, strax efter plats nummer två där vi hittar offerkoftan och plats nummer ett där vi har......trumvirvel.....japp, du gissade det - HELT bisarra egna slutsatser utan något som helst fog, annat än att det passar den egna agendan.
  • Anonym (Lagstifta)
    Jimmy75 skrev 2025-09-21 14:03:58 följande:

Fortfarande DU som smiter samt drar dina egna slutsatser av vad personer här i tråden säger. Du har FORTFARANDE inte utvecklat något om hur lagen skulle se ut eller hur den skulle tillämpas. Du har inte svarat på några frågor om det heller.

Är det åldersskillnaden som är problemet?
    Är det just mer än 20 år som är problem - är 10 års skillnad okej då?
    Hur ska det kontrolleras?
    När blir en person gammal nog att själv få lov att välja?
    Ska det gälla både män och kvinnor?
    Vad ska konsekvensen vara för de som bryter mot lagen?

Du kan ju börja att seriöst kommentera din åsikt om något av ovanstående. Annars tänker jag göra en tolkning helt i linje med din och uppfatta det som att du därmed alltså inte har en aning och därför har diskvalificerat din åsikt från att räknas.

Okej, ska svara på några frågor. 

Lagen skulle tillämpas så att någon självutnämnd "rapportör" ser en äldre man söka sig till mycket yngre tjejer, och meddelar polisen detta, varpå polisen kollar upp mannen, kanske gör en hursrannsakan om det finns starka misstankar att mannen på sin mobil eller dator går ännu lägre ner i åldrarna.

Åldersskillnaden behöver inte vara ett problem, om det finns genuina och starka känslor mellan 2 personer, men lagen ska försöka förhindra att män från 40 och uppåt söker kontakt med tjejer som är 18-20, särskilt om det är uppenbart att mannen bara vill ha sex med dem, och att man punktmarkerar män som är i "riskzonen" att söka sig ännu längre ner i åldern hos tjejer.

Jag får väl ändra lite på mig dock och säga att det förstås bör vara lite mer ok om en 30-årig kvinna söker sig till en mycket äldre man, eller tvärtom, MEN att bägge verkligen ska tänka över hur deras val påverkar andras, främst äldre mäns, tendenser att söka sig till mycket yngre tjejer. Att en 30-årig kvinna blir ihop med en man som är 50-65 kan göra att många äldre män tänker att det där med åldesskillnad inte är någon big deal, och börja se det som legitimt att söka sig till purunga tjejer.

Män som befinner sig i riskzonen för att gå ännu längre ner i åldern hos tjejer, eller vars kontaktsökande hos yngre tjejer ses som problematiskt av de tjejer som drabbas av det, ska kunna dömas till dryga böter, samhällstjämst eller två års fängelse.
  • Jimmy75
    Anonym (Lagstifta) skrev 2025-09-21 21:07:24 följande:
    Okej, ska svara på några frågor. 

Lagen skulle tillämpas så att någon självutnämnd "rapportör" ser en äldre man söka sig till mycket yngre tjejer, och meddelar polisen detta, varpå polisen kollar upp mannen, kanske gör en hursrannsakan om det finns starka misstankar att mannen på sin mobil eller dator går ännu lägre ner i åldrarna.

Åldersskillnaden behöver inte vara ett problem, om det finns genuina och starka känslor mellan 2 personer, men lagen ska försöka förhindra att män från 40 och uppåt söker kontakt med tjejer som är 18-20, särskilt om det är uppenbart att mannen bara vill ha sex med dem, och att man punktmarkerar män som är i "riskzonen" att söka sig ännu längre ner i åldern hos tjejer.

Jag får väl ändra lite på mig dock och säga att det förstås bör vara lite mer ok om en 30-årig kvinna söker sig till en mycket äldre man, eller tvärtom, MEN att bägge verkligen ska tänka över hur deras val påverkar andras, främst äldre mäns, tendenser att söka sig till mycket yngre tjejer. Att en 30-årig kvinna blir ihop med en man som är 50-65 kan göra att många äldre män tänker att det där med åldesskillnad inte är någon big deal, och börja se det som legitimt att söka sig till purunga tjejer.

Män som befinner sig i riskzonen för att gå ännu längre ner i åldern hos tjejer, eller vars kontaktsökande hos yngre tjejer ses som problematiskt av de tjejer som drabbas av det, ska kunna dömas till dryga böter, samhällstjämst eller två års fängelse.

....och vilka eventuella problem och möjliga risker/konsekvenser tänker du ovanstående skulle kunna innebära?

För apropå ansvarsbefriande så låter det mellan raderna lite som att om en 30-årig kvinna söker och inleder ett förhållande med en mycket äldre man så agerar hon alltså på ett sätt som skulle öka riskerna för mycket unga kvinnor att bli oönskat utsatta och de äldre männen som då utsätter dem skulle vara lite mindre ansvariga genom att den 30-åriga kvinnan genom sitt agerande har sanktionerat stora åldersskillnader.

Är det okej att en 50-åring tar kontakt med tjejen när hon har fyllt 21? Har något magiskt hänt under det året som gör den kontakten okej, men inte när hon var 20? 

Vad ska polisen göra med de fall där det är en 19-årig kvinna som är initiativtagare och söker upp män som är 40+ som en konsekvens av att ha träffat flera jämnåriga assholes?

Egentligen skulle du ju kunna testa att undersöka vad de unga kvinnorna själva tycker om förslaget? Eftersom det är dem du säger att lagen ska skydda vore det väl rimligt att lyssna in deras åsikter?

• Xenia
    Anonym (Lagstifta) skrev 2025-09-20 15:09:02 följande:
    Okej, okej. Då är vi överens om att detta är normalt. Men du och andra verkar ha missat att fokuset i huvudsak ligger på UTSATTA tjejer som INTE vill ha en så mycket äldre man!
    Vad menar du med "normalt"? Det kan betyda "vanligt", "friskt" och "önskvärt".

Att alla män, oavsett ålder gillar unga tjejer anses normalt = vanligt. Det är bara att kolla historien: Härskare som kejsare och kungar har haft många unga konkubiner eller älskarinnan, även i hög ålder. De unga kvinnorna kan ha gjort det frivilligt för att vinna materiella fördelar. De kan också ha pressats till det.

Idag är det fortfarande så att mäktiga eller rika män förser sig. Även kändisar inom musik, sport etc. Men de unga kvinnorna väljer själva, de tvingas inte, varken av männen själva eller av sina föräldrar.

Sedan kan man anse det vara mindre önskvärt. Men så länge som pengar anses så viktigt kommer "material girls" att sälja sig till rika män. Naturligtvis kan det finnas äkta kärlek i vissa fall, när den äldre mannen inte är stenrik. Som i fallet författaren Katarina von Bredow.

"Vid 15 års ålder flyttade hon ihop med journalisten Einar von Bredow och de gifte sig när hon fyllt 18." sv.wikipedia.org/wiki/Katarina_von_Bredow

• Anonym (Balle ball ball)
    Anonym (Lagstifta) skrev 2025-09-17 16:02:15 följande:

Jag är övertygad om att de flesta anständiga människor anser att det vore helt rimligt. Det handlar om att skydda unga tjejer mot att bli tillsammans med så mycket äldre män som bara vill ha dem för sex och som de varken har något gemensamt med eller någon framtid med. En kvinna ska inte redan i 35-40-års-åldern behöva ta hand om en man som är pensionär och kanske har krämpor och sjukdomar som gör att denne inte kan klara sig själv. Att en man söker sig till så mycket yngre kvinnor är också en alarmerande tecken på att mannen skulle kunna gå ännu längre ned i åldrarna, om det vore lagligt.

Samma ska borde väl då gälla för äldre kvinnor? frågar väl någon då. Ja, men skillnaden är att äldre kvinnor väldigt sällan söker sig till så mycket yngre män, eftersom kvinnor sällan anser sig ha något gemensamt med dessa och förstår att de är för gamla för dem.
    Vi kan lagstifta mot vänsterns kvinnor som tvingascåks till Gambia för att få balle.

• EnAnonumius
    Tecum skrev 2025-09-17 16:33:43 följande:

Idiotisk moralpanik som i princip omyndigförklarar unga tjejer, är det jämställdhet och att lyfta kvinnors ställning i samhället?
    Den unga kvinnan bir  ju inte fast i ett livslångt förhållande som du påstår utan kan när som helst lämna den äldre mannen.

Nej men Tecum, har du inte lärt dig av feminismen att  kvinnor är hjälplös våp, och det skall vara legitimt att fortsätta uppfostra  kvinnor på det sättet, så man kan slänga skit på männen? 😉

P.S
    Jag håller med dig, kvinnan är ju fri att lämna när hon vill.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Lagstifta) skrev 2025-09-21 20:50:48 följande:
    Har insett att det var fel av mig att göra det, av alla de som reagerat starkt mot det i tråden. Så jag får väl be om ursäkt om jag var "hård", men jag har förstått på tidigare trådar på forumet att det har väckt mycket stark upprördhet hos flera här när en man erkänt att han vill ha en mycket yngre tjej, så jag trodde helt enkelt att det kanske fanns ett behov av att t.o.m. lagstifta om det. Men jag hade fel.
    Du har väl en egen åsikt? Varför skyller du på andra hela tiden, vågar du inte stå för vad du själv tycker? Din åsikt står väl inte och faller på vad som skrivits anonymt i låt forum? Vad tycker DU?! 
  • Anonym (Lagstifta)
    EnAnonumius skrev 2025-09-23 23:22:31 följande:
    Nej men Tecum, har du inte lärt dig av feminismen att  kvinnor är hjälplös våp, och det skall vara legitimt att fortsätta uppfostra  kvinnor på det sättet, så man kan slänga skit på männen? 😉

P.S
    Jag håller med dig, kvinnan är ju fri att lämna när hon vill.
    Typiskt män på detta forum att slänga skit på feminismen dessutom. Utan den hade männen verkligen kunnat gå ner i åldrarna, men det kanske är sånt du gillar?
  • Jimmy75
    Anonym (Lagstifta) skrev 2025-09-23 23:41:04 följande:
    Typiskt män på detta forum att slänga skit på feminismen dessutom. Utan den hade männen verkligen kunnat gå ner i åldrarna, men det kanske är sånt du gillar?
    Vad är det som säger att det är en man?
  • EnAnonumius
    Anonym (Lagstifta) skrev 2025-09-23 23:41:04 följande:
    Snacka om att ha förutfattade meningar om personen bakom svaret. 

Så bara för att man skriver på ett visst sätt, så måste man vara en man? Som kvinna så kan man inte skriva så, bara för att det inte stämmer baserat på dina outtalade mallar om hur olika kön skall skriva? 

Nope, jag är född så jag naturligt i under min pubertet utvecklade två bulor upp till, och blev platt mellan benen med ett hål. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • idealistmakaroner

Ja, det visste man ju att gubbarna som ville ha sex med en gick igång på det. Men jag visste inte att kärringarna som vill decimera oss till små hjälplösa offer som inte kan ta vara på oss själva, också gick igång på det. Det hörde man ju emellanåt som yngre, att man var utsatt och känslig och inte kunde säga nej och sådant. Ni gillar att reducera oss till spelbrickor va? Går igång på det sexuella maktspelet va? 

Svar på tråden Lagstifta mot män som söker kontakt med 20+ år yngre tjejer!