• Anonym (Lagstifta)

Lagstifta mot män som söker kontakt med 20+ år yngre tjejer!

Jag är övertygad om att de flesta anständiga människor anser att det vore helt rimligt. Det handlar om att skydda unga tjejer mot att bli tillsammans med så mycket äldre män som bara vill ha dem för sex och som de varken har något gemensamt med eller någon framtid med. En kvinna ska inte redan i 35-40-års-åldern behöva ta hand om en man som är pensionär och kanske har krämpor och sjukdomar som gör att denne inte kan klara sig själv. Att en man söker sig till så mycket yngre kvinnor är också en alarmerande tecken på att mannen skulle kunna gå ännu längre ned i åldrarna, om det vore lagligt.

Samma ska borde väl då gälla för äldre kvinnor? frågar väl någon då. Ja, men skillnaden är att äldre kvinnor väldigt sällan söker sig till så mycket yngre män, eftersom kvinnor sällan anser sig ha något gemensamt med dessa och förstår att de är för gamla för dem.

• Svar på tråden Lagstifta mot män som söker kontakt med 20+ år yngre tjejer!
  • Anonym (J)
    Anonym (MM) skrev 2025-09-18 09:55:29 följande:
    Tro mig, vi kvinnor i 50-årsåldern vill inte heller ta hand om gamla gubbar. Det är därför vi skiljer oss innan det är försent. 

Antar att ditt inlägg är ägnat att skapa debatt eftersom det saknar verklighetsförankring i övrigt. 

Vidrigt. Hade du tyckt likadant om din man lämnade dig för du blev sjuk menar du? Kan man inte göra det snyggare? 

Min mamma gjorde så mot pappa. Hon var 16 när de träffades och han 32. Inga kommentarer om att hon var så väldigt ung tack, det är inte så kul för mig att höra som barn, tänk på det. Och jag fattar det själv. Men de var i 40 år. Fast hon säger att det är för det är för jobbigt att se honom sådan nu. 

På dig låter det som att det bara är helt okej att dra bara för han blir gammal och sjuk. Det kan väl inte den personen hjälpa. Och är det äkta kärlek så finns man väl där då med eller? Om inte annat kan man väl göra det snyggt iallafall, inte lämna så fort fasen det blir så. Man kan vara mer som goda vänner. Nära ändå. 

Men när man är med en så pass äldre person får man ju ha det i åtanke lite. Men, saker kan hända ändå. 

• Anonym (J)

Och det handlar inte att ta hand om gamla gubbar. Det är att den personen känner att då duger den inte längre. Det är ju hemskt. 

Så du hade varit okej med att du blir lämnad av din man för du är sjuk menar du? Och att han uttryckligen säger det med. Tex att ni varit ihop i 30-40 år. Sen poff vill han inte vara med dig längre. 

• Anonym (MM)
    Anonym (J) skrev 2025-09-18 10:09:11 följande:

Vidrigt. Hade du tyckt likadant om din man lämnade dig för du blev sjuk menar du? Kan man inte göra det snyggare? 

Min mamma gjorde så mot pappa. Hon var 16 när de träffades och han 32. Inga kommentarer om att hon var så väldigt ung tack, det är inte så kul för mig att höra som barn, tänk på det. Och jag fattar det själv. Men de var i 40 år. Fast hon säger att det är för det är för jobbigt att se honom sådan nu. 

På dig låter det som att det bara är helt okej att dra bara för han blir gammal och sjuk. Det kan väl inte den personen hjälpa. Och är det äkta kärlek så finns man väl där då med eller? Om inte annat kan man väl göra det snyggt iallafall, inte lämna så fort fasen det blir så. Man kan vara mer som goda vänner. Nära ändå. 

Men när man är med en så pass äldre person får man ju ha det i åtanke lite. Men, saker kan hända ändå. 

Om man har fått kärlek och respekt genom livet och byggt upp ett fint liv tillsammans så är det ju inget problem att ta hand om varandra på äldre dagar.

De som skiljer sig gör nog det för att de inte har fått något av det där och varit en obetald husa i flera decennier för barnens skull så att de fått växa upp i en kärnfamilj. Men när barnen flyttat ut behöver man inte stå ut med att göra allt för någon som inte gör något för en själv. 

Jag ser så många äldre kvinnor som ägnar 10-15 år av sin pensionsålder åt att ta hand om en sjuklig man. När han väl dör är det väldigt lite tid kvar för henne att göra något på egen hand. Och vem tar hand om henne? Ingen. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Lagstifta) skrev 2025-09-18 07:55:01 följande:
    Högst 10 år brukar vara acceptabelt, vad man ser av inlägg på forumet. Just därför är jag så förvånad över mängden ogillanden nu, antar att det främst är män som tummat ned. I övrigt tror jag att folk bryr sig för lite, fast de borde göra det. Fler borde vara observanta när de ser 50+-män sällskapa med tjejer som ser ut att vara mellan 18-25, och kanske lägga sig i och påtala olämpligheten i sådana relationer.
    Jag tycker inte heller att det är lämpligt att nån som är över 50 har ihop det med 18-åringar! Men det innebär inte att det alltid är olämpligt med 20 års åldersskillnad. Jag var inte 18 utan 30+ när jag träffade min man. Som jag ser det handlar det inte nödvändigtvis om antal år utan om mognad och var man befinner sig i livet. Det är stor skillnad på 20 och 40 men inte lika stor skillnad på 30 och 50 osv. Dessutom finns det individuella skillnader. Om vi ska lagstifta om åldersskillnad låter jag vara osagt. 

10 år brukar vara acceptabelt, skriver du. Men vad du tycker du själv? 

Det är lagligt att en 25-åring är ihop med en 15-åring. Och det skiljer 10 år mellan dessa. Men är det lämpligt? Jag tycker inte det. En 40-åring som är ihop med en 55-åring - där skiljer det 15 år, vilket är fler än 10, men det är inte lika stor åldersskillnad sett till mognad och var man befinner sig i livet, generellt sett. Jag anser inte att det är antal år som är avgörande.

Du vill alltså att det ska vara tillåtet att en 15-åring dejtar en 25-åring men en 25-åring får inte dejta nån som är 40 år?
  • Anonym (Ja enligt följande!)

För att vara lite seriös tycker jag att 25 är en bra ålder för en kvinna att själv få.avgöra om hon nu vill vara ihop med en gammal snuskgubbe. Vid 25 är hjärnan fullt utvecklad och hon är vuxen. Det kanske är äckligt och fel men hon har rätten att vara äcklig och fel om hon vill det.

Ur snuskgubbens perspektiv tycker jag 25 också är en bra gräns. Mycket yngre än honom, vilket borde räcka för gubbsjukan istället för 18åringar.

Om min egen dotter , 17 nu vill vara med en gammal snuskgubbe när hon är 25, så skall jag försöka acceptera det. Men inte före.

• Xenia
    Anonym (Lagstifta) skrev 2025-09-17 16:02:15 följande:

Jag är övertygad om att de flesta anständiga människor anser att det vore helt rimligt. Det handlar om att skydda unga tjejer mot att bli tillsammans med så mycket äldre män som bara vill ha dem för sex och som de varken har något gemensamt med eller någon framtid med. En kvinna ska inte redan i 35-40-års-åldern behöva ta hand om en man som är pensionär och kanske har krämpor och sjukdomar som gör att denne inte kan klara sig själv. Att en man söker sig till så mycket yngre kvinnor är också en alarmerande tecken på att mannen skulle kunna gå ännu längre ned i åldrarna, om det vore lagligt.

Samma ska borde väl då gälla för äldre kvinnor? frågar väl någon då. Ja, men skillnaden är att äldre kvinnor väldigt sällan söker sig till så mycket yngre män, eftersom kvinnor sällan anser sig ha något gemensamt med dessa och förstår att de är för gamla för dem.

Tackochlov kan man inte lagstifta mot allt som gemene man anser olämpligt.

Vi kan ju höja myndighetsåldern till 21 år och den sexuella straffmyndigheten också.

Eller så inser vi att myndiga kvinnor själva får ta ansvar för sitt liv och sina beslut.
  • Xenia
    Anonym (Lagstifta) skrev 2025-09-18 07:02:37 följande:
    Jag tycker det är väldigt märkligt med alla negativa reaktioner på detta. Den allmänna uppfattningen här brukar annars vara att äldre män ska hålla sig borta från yngre tjejer.
    Min uppfattning är att kvinnor inte är hjälplösa våp som inte själva kan avvisa äldre män, ja öht de män de inte är intresserade av.

F ö finns det gott om unga kvinnor som är intresserade av 20 år äldre män. Iaf om de är rika och/eller kändisar.
  • Anonym (det finns)

Det finns nog tyvärr också en hel del kvinnor som söker sig till yngre män.

Men jag tror att det är mycket svårt att få en riksdagsmajoritet för det här + frågor är hur det skulle övervakas i praktiken, vilka polisiära resurser som skulle läggas på det osv.
  • Anonym (Lagstifta)
    Xenia skrev 2025-09-18 11:29:08 följande:
    Min uppfattning är att kvinnor inte är hjälplösa våp som inte själva kan avvisa äldre män, ja öht de män de inte är intresserade av.

F ö finns det gott om unga kvinnor som är intresserade av 20 år äldre män. Iaf om de är rika och/eller kändisar.
    Konstigt. Har för mig om att just du är en som opponerat dig mot sådant innan.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Ja enligt följande!) skrev 2025-09-18 11:03:22 följande:

För att vara lite seriös tycker jag att 25 är en bra ålder för en kvinna att själv få.avgöra om hon nu vill vara ihop med en gammal snuskgubbe. Vid 25 är hjärnan fullt utvecklad och hon är vuxen. Det kanske är äckligt och fel men hon har rätten att vara äcklig och fel om hon vill det.

Ur snuskgubbens perspektiv tycker jag 25 också är en bra gräns. Mycket yngre än honom, vilket borde räcka för gubbsjukan istället för 18åringar.

Om min egen dotter , 17 nu vill vara med en gammal snuskgubbe när hon är 25, så skall jag försöka acceptera det. Men inte före.j

Jag håller med. 25+ årsålder då har de åtminstone utvecklat konsekvenstänk. 

Jag hade då inget öht när jag var 20 - år. 

• Anonym (Mimmi)

Vilket konstigt förslag..gäller det en 16 åring och 36 åring möjligen..men en 40 vs 60..Asså en 40 åring vet väl vad hon gör..o blir en 35 årig kvinna kär i en 55 årig man ska de inte få vara till..? Korkat.
  • Anonym (Mimmi)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-18 10:36:00 följande:
    Jag tycker inte heller att det är lämpligt att nån som är över 50 har ihop det med 18-åringar! Men det innebär inte att det alltid är olämpligt med 20 års åldersskillnad. Jag var inte 18 utan 30+ när jag träffade min man. Som jag ser det handlar det inte nödvändigtvis om antal år utan om mognad och var man befinner sig i livet. Det är stor skillnad på 20 och 40 men inte lika stor skillnad på 30 och 50 osv. Dessutom finns det individuella skillnader. Om vi ska lagstifta om åldersskillnad låter jag vara osagt. 

10 år brukar vara acceptabelt, skriver du. Men vad du tycker du själv? 

Det är lagligt att en 25-åring är ihop med en 15-åring. Och det skiljer 10 år mellan dessa. Men är det lämpligt? Jag tycker inte det. En 40-åring som är ihop med en 55-åring - där skiljer det 15 år, vilket är fler än 10, men det är inte lika stor åldersskillnad sett till mognad och var man befinner sig i livet, generellt sett. Jag anser inte att det är antal år som är avgörande.

Du vill alltså att det ska vara tillåtet att en 15-åring dejtar en 25-åring men en 25-åring får inte dejta nån som är 40 år?
    Exakt. Håller med 100%
Svar på tråden Lagstifta mot män som söker kontakt med 20+ år yngre tjejer!