Jimmy75 skrev 2025-09-21 14:03:58 följande:
Fortfarande DU som smiter samt drar dina egna slutsatser av vad personer här i tråden säger. Du har FORTFARANDE inte utvecklat något om hur lagen skulle se ut eller hur den skulle tillämpas. Du har inte svarat på några frågor om det heller.
Är det åldersskillnaden som är problemet?
Är det just mer än 20 år som är problem - är 10 års skillnad okej då?
Hur ska det kontrolleras?
När blir en person gammal nog att själv få lov att välja?
Ska det gälla både män och kvinnor?
Vad ska konsekvensen vara för de som bryter mot lagen?
Du kan ju börja att seriöst kommentera din åsikt om något av ovanstående. Annars tänker jag göra en tolkning helt i linje med din och uppfatta det som att du därmed alltså inte har en aning och därför har diskvalificerat din åsikt från att räknas.
Okej, ska svara på några frågor.
Lagen skulle tillämpas så att någon självutnämnd "rapportör" ser en äldre man söka sig till mycket yngre tjejer, och meddelar polisen detta, varpå polisen kollar upp mannen, kanske gör en hursrannsakan om det finns starka misstankar att mannen på sin mobil eller dator går ännu lägre ner i åldrarna.
Åldersskillnaden behöver inte vara ett problem, om det finns genuina och starka känslor mellan 2 personer, men lagen ska försöka förhindra att män från 40 och uppåt söker kontakt med tjejer som är 18-20, särskilt om det är uppenbart att mannen bara vill ha sex med dem, och att man punktmarkerar män som är i "riskzonen" att söka sig ännu längre ner i åldern hos tjejer.
Jag får väl ändra lite på mig dock och säga att det förstås bör vara lite mer ok om en 30-årig kvinna söker sig till en mycket äldre man, eller tvärtom, MEN att bägge verkligen ska tänka över hur deras val påverkar andras, främst äldre mäns, tendenser att söka sig till mycket yngre tjejer. Att en 30-årig kvinna blir ihop med en man som är 50-65 kan göra att många äldre män tänker att det där med åldesskillnad inte är någon big deal, och börja se det som legitimt att söka sig till purunga tjejer.
Män som befinner sig i riskzonen för att gå ännu längre ner i åldern hos tjejer, eller vars kontaktsökande hos yngre tjejer ses som problematiskt av de tjejer som drabbas av det, ska kunna dömas till dryga böter, samhällstjämst eller två års fängelse.