• Anonym (Uppochner)

Betala för hjälp med hämtning

Mitt barn går i ettan nu, jag är ensamstående och jobbar ibland lite obekväma tider (till 19 eller 20). Ett par sådana kvällar på månader. Har ingen släkt, ingen stabil barnvakt. Men har bekanta (föräldrar till mitt barn) som kan ställa upp ibland - hämta mitt barn och låta hen vara hos dem tills jag är klar med jobbet. De verkar inte ha något emot det, men jag känner mig så skyldig. Till saken hör att de är ett par, alltså inga ensamstående och jag känner att jag ber om hjälp från positionen av en sådan underdog. Så min fråga är - blir det ok att betala till de för sådant hjälp? Jag frågade lite försiktigt, de tackade nej, men kanske bara för att vara artig? Jag vill ju inte vara någon charity case, jag kan verkligen betala. Hur lägger jag fram detta? 

• Svar på tråden Betala för hjälp med hämtning
  • Anonym (E)

Föreslå istället att du tar med deras barn på någon aktivitet, typ mcdonalds och bio eller nåt, och du bjuder ju givetvis du så går det jämnt ut på det sättet istället, eller så äter barnen middag hos dig en fredag så kan föräldrarna gå ut och äta på restaurang själva, det är svårt med pengar och jag tycker att bjuda tillbaka på det sättet är mer värt och uppskattas mer, det blir mer personligt än att man bara betalar för lite barnpassning om du förstår hur jag menar:)

• Anonym (Uppochner)
    Anonym (E) skrev 2025-09-18 20:19:31 följande:

Föreslå istället att du tar med deras barn på någon aktivitet, typ mcdonalds och bio eller nåt, och du bjuder ju givetvis du så går det jämnt ut på det sättet istället, eller så äter barnen middag hos dig en fredag så kan föräldrarna gå ut och äta på restaurang själva, det är svårt med pengar och jag tycker att bjuda tillbaka på det sättet är mer värt och uppskattas mer, det blir mer personligt än att man bara betalar för lite barnpassning om du förstår hur jag menar:)

Tack! De har släkt och stort nätverk här som kan ha barnen när de vill gå ut. De behöver ingen sådan hjälp av mig. Deras barn är alltid välkommen hos oss, hen kommer och leker, äter middag osv då och då. Jag gillar att ha mitt barns kompisar här hos oss. Ska fundera på bio eller liknande. Vad som helst för att känna mig mindre skyldig.
  • Anonym (B)
    Anonym (Uppochner) skrev 2025-09-18 20:35:17 följande:
    Tack! De har släkt och stort nätverk här som kan ha barnen när de vill gå ut. De behöver ingen sådan hjälp av mig. Deras barn är alltid välkommen hos oss, hen kommer och leker, äter middag osv då och då. Jag gillar att ha mitt barns kompisar här hos oss. Ska fundera på bio eller liknande. Vad som helst för att känna mig mindre skyldig.
    Bjuda barnet till något kul låter som ett bra plan.
    Bio eller lekland osv.
    Även om de har barnvakter barnen har säkert kul tillsammans.
Svar på tråden Betala för hjälp med hämtning