• Anonym (Gåsen)

Solskenshistorier kring utmattning?

Jag har blivit utmattad och försöker kämpa mig igenom dagarna. Insjuknade för ca 1,5 månad sedan och är just nu helt sjukskriven. Är fortfarande konstant trött men märker ändå skillnad från första veckorna. Då låg jag i sängen konstant och kunde inte göra någonting. Nu kan jag ta korta promenader och kolla på vissa tv-program och lyssna ljudbok ibland. Har även börjat kbt. 

Jag har inte varit utmattad förut och något som skrämmer mig är alla skräckhistorier man hör. Tycker bara man hör folk som är sjukskriva i flera år och aldrig riktigt blir  bra igen. Så känner att jag behöver lite perspektiv och få höra från er där det faktiskt blev bättre och kanske inte tog flera år. Tar även tacksamt emot alla tips på vad som hjälpte er att ta er igenom  denna svåra tid.

• Svar på tråden Solskenshistorier kring utmattning?
  • Anonym (Growl)

Det blir bättre med tiden, om du tar hand om dig.  

Däremot så blir det/du inte samma som innan. Det behöver dock inte vara dåligt. 

• Fjäril kär

Dom skräckhistorier du hör är nog väl värt att ändå ta till sig för att dom berättar några viktiga punkter.

1. Många har alldeles för bråttom att komma tillbaka till jobbet och lyssnar inte på  kroppens signaler och letar diverse qickfix för att ta genvägar i sim hälsa. Sjukskrivning är ingen semester . Vore det så enkelt skulle ingen bli sjuk. 

2. Man gör inte heller dom förändringar man måste göra för att inte hamna där igen  så det är oftast så att skräckhistorier landar i att man gör samma misstag om igen..  

3. Man inser inte att mediciner tex bara dämpar symptomen och plötsligt anser sig man frisk igen och kör på utan att reflektera över grundorsaken 

• Anonym (Stooler)

Den största orsaken till utmattningsproblem är ju stress! Det är kroppens sätt att berätta att det inte funkar längre att leva på det sätt man gjort. Så man blir aldrig riktigt återhämtad, man har inte längre den kapacitet att prestera på samma nivå. Hjärnan säger stopp helt enkelt. Det allra svåraste är att acceptera det faktumet! 

Det är över 20 år sedan jag drabbades av samma sak och jag tyckte då att mitt tillstånd var en katastrof. Det tog många år att förlika sig med att min mentala ork var som den var. För min del var det främst jobbrelaterat, men den utlösande faktorn var en sviktande relation med mitt ex. Eftersom man då plötsligt utsätts för stress 24 timmar om dygnet tar det inte lång tid innan det brister. När hela ens liv förändras kan det lätt bli så.

Jag bytte jobb, fick långsamt anpassa mig att bli pappa på halvtid, hitta nytt boende, försökte hitta energi genom vården men Sverige har ju ingen direkt bra psykvård så en doktor skrev ut lyckopiller med rådet att ta dem närmaste halvåret. Jag kände mig närmast lobotomerad, orkeslös, struntade i det mesta så efter en månad klev jag av medicineringen. 

Mitt första steg tillbaka i livet blev att göra en längre resa, 6 veckor med ryggsäck i Asien. Jag konfronterades med helt andra problem än på hemmaplan och dimman i skallen började lätta så sakteliga. När jag kom hem igen hade jag ork att ta itu med jobbet. Bytte bransch helt och hållet för att slippa konfronteras med det liv som orsakade sjukdomen. Hela processen tog runt 5 månader och då kände jag att jag hade en plattform som gjorde att jag kunde börja leva igen. Hade barnen i 2 veckors perioder isf varannan vecka då planeringen gick väsentligt lättare. Det hade inte funkat om inte barnens mor (mitt ex) hade varit tillmötesgående, det var en förutsättning och det var jag oändligt tacksam för. 

Nu, över 20 år senare har jag accepterat helt att min kapacitet kanske är 70 procent av den jag hade innan. Men till viss del känner jag att mitt nuvarande liv håller en bättre livskvalitet än innan. Jag är övertygad om att man måste själv ta itu med sin situation och det viktigaste är att undvika alla moment som genererade sjukdomen. 

Lycka till TS, ta en dag i taget, sätt upp mål på vägen, i början kan det vara småsaker som att städa, sortera klädkammaren eller vad som helst som får dig att tänka på andra saker än din sjukdom!

• Anonym (Klokare)

Hej, jag var utmattad ungefär ett år under min doktorandtid. Det var fruktansvärt och kom extremt plötsligt, eller iallafall upplevde jag det så. Ena dagen var jag ute på jobb. Nästa dag kunde jag på riktigt inte gå ur sängen. Blev sjukskriven, fick lämna allt åt andra att göra men fick också bra hjälp. Jag skulle säga att det tog ett till två år innan jag kände att jag var på banan igen men så här i efterhand har jag utvecklat en enormt bra känslighet för när saker tenderar att bli för mycket och jag har en massa bra system för att ha en bra balans i livet. 

det var en fruktansvärd tid, men den lärde mig också någonting och framför allt insåg jag att jag inte vill vara en människa som sliter ut sig fullständigt för sitt jobb!

Det kan fortfarande ibland kännas lite överväldigande, men som jag sa så uppfattar jag varningssignalerna väldigt tidigt, vilket gör att jag sedan Dess, det är nästan tio år sen, har sluppit falla tillbaka. Lycka till!

• Anonym (Gåsen)
    Anonym (Stooler) skrev 2025-09-19 15:18:43 följande:

Mitt första steg tillbaka i livet blev att göra en längre resa, 6 veckor med ryggsäck i Asien. Jag konfronterades med helt andra problem än på hemmaplan och dimman i skallen började lätta så sakteliga. När jag kom hem igen hade jag ork att ta itu med jobbet. Bytte bransch helt och hållet för att slippa konfronteras med det liv som orsakade sjukdomen. Hela processen tog runt 5 månader och då kände jag att jag hade en plattform som gjorde att jag kunde börja leva igen. Hade barnen i 2 veckors perioder isf varannan vecka då planeringen gick väsentligt lättare. Det hade inte funkat om inte barnens mor (mitt ex) hade varit tillmötesgående, det var en förutsättning och det var jag oändligt tacksam för. 

Tack för du delade! Spännande med resan till asien. Känns ju rätt ansträngande att ge sig ut så, det måste vara några månader in som du klarade av att göra den resan eller?

Ja acceptansen känns faktiskt som en av de svåraste sakerna. Acceptera att man hamnade här och är ?fast? till kroppen helt enkelt är redo. Och ska verkligen försöka ha små mål och göra småsaker när orken finns. Det är verkligen en utmaning att inte hamna i negativa spiralen i tankarna när man mestadels av tiden såhär i början måste vila och göra ingenting
  • Anonym (Gåsen)
    Anonym (Klokare) skrev 2025-09-19 15:31:38 följande:

Hej, jag var utmattad ungefär ett år under min doktorandtid. Det var fruktansvärt och kom extremt plötsligt, eller iallafall upplevde jag det så. Ena dagen var jag ute på jobb. Nästa dag kunde jag på riktigt inte gå ur sängen. Blev sjukskriven, fick lämna allt åt andra att göra men fick också bra hjälp. Jag skulle säga att det tog ett till två år innan jag kände att jag var på banan igen men så här i efterhand har jag utvecklat en enormt bra känslighet för när saker tenderar att bli för mycket och jag har en massa bra system för att ha en bra balans i livet. 

det var en fruktansvärd tid, men den lärde mig också någonting och framför allt insåg jag att jag inte vill vara en människa som sliter ut sig fullständigt för sitt jobb!

Det kan fortfarande ibland kännas lite överväldigande, men som jag sa så uppfattar jag varningssignalerna väldigt tidigt, vilket gör att jag sedan Dess, det är nästan tio år sen, har sluppit falla tillbaka. Lycka till!

Skönt att höra att du inte fallit tillbaka! Det är ju något man också är rädd för. Jag hoppas också lära mig de signalerna och se det på samma sätt när jag är ute på andra sidan. Att man faktiskt lärt sig något av detta och på ett vis blivit en bättre version av sig själv istället för att gå tillbaka till den man var. 
  • Anonym (Råd)

Det finns många som återhämtar sig på några månader också, men de hör man inte om såklart för de fortsätter med sitt liv. Jobba med det som är orsaken till att du blev utmattad från första början, både i din egen personlighet, privatlivet och jobbet för att undvika att du hamnar i samma mönster igen. Var inte rädd för en återgång, du kommer känna ökade besvär under några veckor, det är bara kroppens reaktion på fler intryck och inte att du är försämrad. Se till att hitta återhämtning för dig, fysisk aktivitet brukar vara en fördel vid mental trötthet. Men återhämtning kan du ju få i allt möjligt. Se till att få i dig vettig energi som kroppen kan bygga av. 

• Anonym (Stooler)
    Anonym (Gåsen) skrev 2025-09-19 18:05:51 följande:
    Tack för du delade! Spännande med resan till asien. Känns ju rätt ansträngande att ge sig ut så, det måste vara några månader in som du klarade av att göra den resan eller?

Ja acceptansen känns faktiskt som en av de svåraste sakerna. Acceptera att man hamnade här och är ?fast? till kroppen helt enkelt är redo. Och ska verkligen försöka ha små mål och göra småsaker när orken finns. Det är verkligen en utmaning att inte hamna i negativa spiralen i tankarna när man mestadels av tiden såhär i början måste vila och göra ingenting
    Vill minnas att det var runt 12 -13 veckor efter sammanbrottet! Jag tyckte att "göra ingenting" var fruktansvärt jobbigt. Så jag satt och planerade min resväg och vad jag skulle vilja se. Initialt hade jag ingen som helst aning om det verkligen skulle bli av men själva planeringen var en läkningsprocess i sig självt. Jag slapp tänka så mycket på att jag var sjuk och att sätta sig framför datorn var ett sätt att skärma av dåliga tankar. 

Resan var inte speciellt ansträngande, tog mig fram i maklig takt! Om jag kände att det blev påfrestande så var säkerhetsventilen att ta mig till en strand. Att ligga under ett parasoll och slumra och känna havsvindarna mot kroppen var det bästa läkemedlet jag kunde tänka mig. 
  • Anonym (TL)

Jag blev utmattad för 5 år sedan, var sjukskriven helt i 3 månader sedan började jag jobba 25% ett par veckor, sen 50% osv tills jag var tillbaka på 100%. 
    Gick på zonterapi och så började jag äta ksm vilket jag tror hjälpte mig oerhört mycket för snabb återhämtning.
    Är rädd för att hamna där igen så försöker lyssna på kroppen för att kunna bromsa i tid.
    Har inte samma ork som innan utmattningen och blir ofta hjärntrött men tycker ändå att det är helt ok.
    Hoppas att du får ett snabbt tillfrisknande och va rädd om dig.

• Anonym (Lyssna)

Både psyke och kropp brukar ge ganska tydliga varningssignaler när systemet är överansträngt och det är dags att trappa ned, men många lyssnar inte, eller så tror de att det bara är "bagateller" och fortsätter köra på i 190.

Ibland reagerar kroppen därför med något fysiskt, t.ex. en sträckning, för att dra i handbromsen. Det hände en vän till mig. Hen var verkligen ambitiös och var den som fick mest uträttat på sin arbetsplats, och hade väl också ett trängande behov av att visa sig "duktigast". Hen sa att hen hade känt "tendenser" till sträckning i knäet långt innan, men trodde inte det rörde sig om något allvarligt. Så plötsligt en dag trampade hen snett i en trappa och fick en fruktansvärd sträckning och oerhörd smärta, och kunde knappt gå på en månad. När hen då var tvungen att ligga och sitta ned och vila i hemmet märkte hen också hur väldigt utmattad hen var psykiskt, och sov som aldrig förr. Under en månads tid hade hen sovit som hon aldrig gjort tidigare i sitt liv. Även om benet /sträckningen blev bättre, så höll tröttheten i sig och hen kunde inte förstå hur hen kunde sova så mycket och ändå aldrig känna sig utvilad. Hen blev sjukskriven ett halvår efter det och är nu väldigt uppmärksam på kroppens och  psykets signaler och tar det betydligt lugnare.

Svar på tråden Solskenshistorier kring utmattning?