• Anonym (K)

Blir aldrig nöjd med städningen

Någon som jobbar med städning/ lokalvård som kan guida mig? 

Har haft hemstädning de senaste 12 åren. Det har varit några olika firmor över åren men brukar behålla varje ganska många år, ca 3. Men ingen har jag varit riktigt nöjd med. Jag vill ha 4 timmar varje vecka men det verkar vara omöjligt. Antingen så körs det fastpris och då städar man på typ 2,5 timme även om det kommunicerats att fastpris är ca 4 timmar per gång. Andra har debiterat per timme och sagt att de behöver ca 4 timmar för vårt hus. Sen städar de i 3 timmar men debiterar för 4? med argumentet att de kan görs Ett fyra timmars jobb på 4 så då borde det ju inte spela någon roll. 

Till saken är att jag gärna betalat för 5 timmar och att man verkligen gör allt. Jag städar mellan gångerna i vecka  (dammsuger nedanvåning, tar badrum, kök) för det blir skitigt med 2 tonåringar. Så det är kanske inte det skitigaste huset. Men varför tar man inte allt det som jag inte hinner med - spindelnät, en fettig hand på ett fönster, missar torka innerdörrar, fläckar på kakel, går inte hela vägen in i hörnorna vid våttorkning. 

hjälp mig att förstå varför det blir såhär hela tiden?

• Svar på tråden Blir aldrig nöjd med städningen
  • MsM84

För dem är drömmen att kunden betalar för fyra timmar och de bara behöver städa i tre timmar. Normalt sett har de en väldigt tydlig rutin kring vad de städar och inte ?allt?. VilL man ha något utöver standard måste man specifikt be om det, typ ?ta bort spindelväven i lampa x i rum y?. Tror det skulle funka bättre om du lät dem ta städningen och själv gjorde de speciella grejerna.

• Anonym (K)
    MsM84 skrev 2025-09-19 16:09:10 följande:

För dem är drömmen att kunden betalar för fyra timmar och de bara behöver städa i tre timmar. Normalt sett har de en väldigt tydlig rutin kring vad de städar och inte ?allt?. VilL man ha något utöver standard måste man specifikt be om det, typ ?ta bort spindelväven i lampa x i rum y?. Tror det skulle funka bättre om du lät dem ta städningen och själv gjorde de speciella grejerna.

Men man tycker ju att torka smutsiga innerdörrar borde vara sk standard.. eller? 

Jag har också kommunicerat att det blir inte städat på under 4 timmar, det är ett stort hus. Jag vill att ni blir här längre. Jag betalar vad det kostar. Men trots det så går de efter 2,5 timme. Jag efterstädar ofta för golven är inte helt avtorkade, där är små korn av sand och dylikt. Eller missat toka tändsläck knappar. Och det är inte bara denna firman, det är typ samma med alla. När jag byter är de bra ett tag men sen verkar de bli mindre noggranna. Jag säger till 1-2 gånger, på ett som jag tycker är ett respektfullt sätt, men jag skulle aldrig skälla eller så, då byter jag ist städfirma 
    Jag har städfirma för att jag inte hinner själv men verkar inte hitta någon som förstår att jag verkligen vill att de stannar och gör det ordentligt. Betalar gärna en timme extra om de bara stannade 

• Anonym (Mamma)

Låt dina tonåringar städa.

• MsM84
    Anonym (K) skrev 2025-09-19 16:27:37 följande:

Men man tycker ju att torka smutsiga innerdörrar borde vara sk standard.. eller? 

Jag har också kommunicerat att det blir inte städat på under 4 timmar, det är ett stort hus. Jag vill att ni blir här längre. Jag betalar vad det kostar. Men trots det så går de efter 2,5 timme. Jag efterstädar ofta för golven är inte helt avtorkade, där är små korn av sand och dylikt. Eller missat toka tändsläck knappar. Och det är inte bara denna firman, det är typ samma med alla. När jag byter är de bra ett tag men sen verkar de bli mindre noggranna. Jag säger till 1-2 gånger, på ett som jag tycker är ett respektfullt sätt, men jag skulle aldrig skälla eller så, då byter jag ist städfirma 
    Jag har städfirma för att jag inte hinner själv men verkar inte hitta någon som förstår att jag verkligen vill att de stannar och gör det ordentligt. Betalar gärna en timme extra om de bara stannade 

Jag förstår din frustration och har också bytt städfirma för de inte har varit tillräckligt duktiga eller noggranna. Mitt bästa förslag är att vara extremt ärlig när du tar in ny firma och säg att du vill betala per timme, men de måste vara igång och städa den tiden du tänker betala för. Även att du flera gånger bytt firma för de inte städat tillräckligt noga och så har du gjort en lista på allt du vill att de ska göra när de städar.
  • Goneril

Bind dig inte förrän du haft dem på prov! Min städfirna, som jag inte kan ange här på detta forum, är jag extremt nöjd med. Nu har jag inte ett stort hus utan endast 80 kvadrat, men visst är det skönt att få hjälp med dammsugningen och våttorkningen. Dammtorkningen sköter jag själv; skulle städfirman göra det skulle jag bli debiterad för ytterligare en timme och dessutom är jag rädd att de skulle vara för hårdhänta med mina föremål.                                                                                                                                                                            Konstigt, TS, att de ger sig iväg Innan den uppgjorda tiden är till ända! Det måste du tala med firmans chef om, städarna är det ingen idé att beklaga sig hos. Vill man ha något extra såsom att putsa kristallkronor eller torka överskåp får man avisera detta i förväg så de kan ta med en stege. RUT givetvis.

• Anonym (Men?)

Prova att städa själv så får du ju det som du vill ha det!
    Om inte -  vem har då fuskat?

• Anonym (K)
    Anonym (Men?) skrev 2025-09-19 20:03:41 följande:

Prova att städa själv så får du ju det som du vill ha det!
    Om inte -  vem har då fuskat?

Fast jag hade ju inte haft städfirma om jag kände att jag hade tid att städa själv. Jag jobbar för mycket för att hinna med så detta är något jag gärna betalar för men vill att det ska bli gjort ordentligt, precis som all service man väljer att betala för 
  • Anonym (Städköpare)

Vi har haft städning med företaget  Homemaid i mer än 20 år och det har blivit mycket sämre med åren. Det är svårt för dem att behålla personal. Personalen är dålig på svenska. 

Vi har flera gånger varit tvungna att säga till om att vi vill byta städassistent. Homemaid har ändå viss teknik och metod och de utbildar sin personal. Bla har de olika trasor för olika delar av huset, så att man inte flyttar bakterier från tex badrum till kök. Varje städning använder de ca 20 olika trasor , svampar, diskborstar mm och jag kör detta i tvättmaskinen efteråt.

Men nu har vi en kille som gör väldigt fint.

Vi brukar ha en storstädning till jul. Då har vi två personer som kommer. Så det är 8 h. Då har vi en lista med specialsaker som normalt sett inte ingår. Tex torka alla lampor, stöda ugnen, mm. 

Vi jobbar hemma när det städas så vi ser att de jobbar 4 h. Vi hade inte accepterat att de gått efter 3 h. Vi hade en thailändska som gick efter 3,5h ett tag för att hinna med en viss buss. Men hon gnodde på så effektivt att det var riktigt fint efter 3,5 h. De andra behöver verkligen 4h för att få vårt hus på 150 kvadrat fint. 

• Anonym (Lokarvårdare)

Jag har arbetat inom städ i många år förut. Då var det iaf så att ett vanligt hemstäd innefattade: torka av bänkytor, toalett, dusch, vask, dammsuga och våtmoppa (om det var undanröjt)

Ville man få luckor,väggar, dörrar, lister, fönster, ugn mm. torkat så handlade det om storstädning. 

Sen var jag effektiv med tiden och gjorde detdär lilla extra för kunden som du efterfrågar, för att fylla ut betald tid. Mina kunder var nöjda, det märktes vid jul eller då jag fick en flaska vin spontant ✨️. 

Borde stå i avtalet vad som ingår i en veckostäd, men absolut kan du kräva att antingen betala mindre om det går snabbt, eller be om detdär lilla extra när tid finns över. Risken är dock att många istället drar fötterna efter sig istället för att göra extra. 

• Anonym (Minna)
    Anonym (Lokarvårdare) skrev 2025-09-20 07:21:42 följande:

Jag har arbetat inom städ i många år förut. Då var det iaf så att ett vanligt hemstäd innefattade: torka av bänkytor, toalett, dusch, vask, dammsuga och våtmoppa (om det var undanröjt)

Ville man få luckor,väggar, dörrar, lister, fönster, ugn mm. torkat så handlade det om storstädning. 

Sen var jag effektiv med tiden och gjorde detdär lilla extra för kunden som du efterfrågar, för att fylla ut betald tid. Mina kunder var nöjda, det märktes vid jul eller då jag fick en flaska vin spontant ✨️. 

Borde stå i avtalet vad som ingår i en veckostäd, men absolut kan du kräva att antingen betala mindre om det går snabbt, eller be om detdär lilla extra när tid finns över. Risken är dock att många istället drar fötterna efter sig istället för att göra extra. 

Om man gör som du och städar lite extra förstör man tyvärr för sina kollegor. Kunderna tror då nämligen att såna saker ingår och när det kommer en ny städare som bara gör det som är avtalat får de gnäll och sura blickar och blir i värsta fall utbytta, trots att de gör precis det som är avtalat. 

TS, vad står det i avtalen med städfirmorna? Har du läst den skriftliga instruktionen som städarna fått? 

• Kvittning

Som skrivs ovan. Det du efterfrågar med att torka fettfläckar på fönster, innerdörrar, lampknappar och liknande ingår i städningen. 

Ser två vägar. Du säger att du ändå städar mellan städningarna. Du kanske då ska fokusera på det som inte ingår istället för att städa samma sak som städarna gör några dagar senare.

Eller så anlitar du en enmansfirma som inte jobbar enligt en standardrutin. Då kan du komma överens med just den personen om vad du önskar ingå och hur många timmar den då tycker det blir.

Svar på tråden Blir aldrig nöjd med städningen