• Anonym (Anonym_40+)

Sex i klimakteriet

För mig har sex alltid varit en viktig del i ett förhållande, min fru har aldrig haft riktigt samma sexdrift.
    Nu kom in i klimakteriet för 1 år sedan och då efteråt har vaginalt sex slutat fungera helt då det gör för ont (vi har testat allt för att få det att fungera). Hon avskyr att ge oralsex (får kväljningar av spermasmak, även försats och vägrar suga på kondom), analsex är helt ute. Det ända hon nu kan göra är att runka av mig, visst är det skönt, men är orolig huruvida det kommer att räcka i längden.

Jag skulle gärna uppskatta era (både mäns och kvinnora) erfarenheter gällande det här. Vi är båda under 50

• Svar på tråden Sex i klimakteriet
  • GiftManÖver40
    New Dawn skrev 2025-09-28 20:05:38 följande:
    Varför "kan"  hon inte använda hormonpreparat? 
    Hon kan verkligen inte pga av läkarens order, utan att gå in närmare på detalj. Sen har hon de senaste åren lagt om till en klart hälsosammare livsstil där all extra insatta hormoner och dylikt ugifrån går bort.
  • Anonym (Anonym_40+)
    Anonym (Östrogen) skrev 2025-09-22 22:30:07 följande:
    "Nog"? Hon kan inte läsa dina tankar eller känna dina känslor, du behöver klart och tydligt kommunicera detta med henne. Det du känner är viktigt både för dig och för ert förhållande, och det här är för viktigt för att gå omkring och tänka att din partner nog vet hur viktigt det är för dig. 

(Säkert finns det kvinnor som ändrar tycke och smak i klimakteriet, men du ska inte hoppas för mycket att din partner ska ändra sig.)
    Jag har klart diskuterat med henne om saken, hon vet var jag står och hur viktigt jag anser ett fungerande sexliv ska vara i ett förhållande.
  • Anonym (H)
    Anonym (Östrogen) skrev 2025-09-22 22:30:07 följande:
    "Nog"? Hon kan inte läsa dina tankar eller känna dina känslor, du behöver klart och tydligt kommunicera detta med henne. Det du känner är viktigt både för dig och för ert förhållande, och det här är för viktigt för att gå omkring och tänka att din partner nog vet hur viktigt det är för dig. 

(Säkert finns det kvinnor som ändrar tycke och smak i klimakteriet, men du ska inte hoppas för mycket att din partner ska ändra sig.)
    Håller med.
  • Anonym (Billy)

Hoppfullt att hon runkar dig även om hon inte vill ha penetrerande sex. Det betyder att hon bryr sig om dig och om ert gemensamma sexliv. Så hon bör vara beredd att söka hjälp. Det finns mycket att göra mot skör mus.

• Anonym (Wolf)
    GiftManÖver40 skrev 2025-10-04 19:43:19 följande:
    Hon kan verkligen inte pga av läkarens order, utan att gå in närmare på detalj. Sen har hon de senaste åren lagt om till en klart hälsosammare livsstil där all extra insatta hormoner och dylikt ugifrån går bort.
    Det är ju bra att hon satsar på en hälsosammare livsstil, det visar ju att hon bryr sig om sin kropp. Men då kanske hon ska ta samtalet med en gynekolog om lokalbehandling med östrogen för det är inte samma som plåster eller tabletter. Om hon bryr sig om sitt underlivs hälsa så bör hon utforska den hjälp som faktiskt finns och inte avfärda som automatiskt dåligt pga att kroppen inte fixar det själv. Att träna eller äta rätt fixar inte den delen, tyvärr! Detta är ju något hon bör fixa primärt för den delen av kroppens välmående och inte enbart för sexlivet, det är bara en bonus.
  • Anonym (Anonym_40+)
    Anonym (Wolf) skrev 2025-10-05 09:53:46 följande:
    Det är ju bra att hon satsar på en hälsosammare livsstil, det visar ju att hon bryr sig om sin kropp. Men då kanske hon ska ta samtalet med en gynekolog om lokalbehandling med östrogen för det är inte samma som plåster eller tabletter. Om hon bryr sig om sitt underlivs hälsa så bör hon utforska den hjälp som faktiskt finns och inte avfärda som automatiskt dåligt pga att kroppen inte fixar det själv. Att träna eller äta rätt fixar inte den delen, tyvärr! Detta är ju något hon bör fixa primärt för den delen av kroppens välmående och inte enbart för sexlivet, det är bara en bonus.
    Jo jag måste nog prata med henne om att söka till en gynekolog. Har läst på att torra slemhinnor även ökar infektionsrisk och annat otrevligt för underlivet, så som du skriver, det är ju viktigt för att underlivet ska må bra.

Jag har frågat henne om hon inte sku borda söka till en gynekolog, men verkar inte vilja. Kan ju inte heller tvinga henne.
  • Anonym (Ellen)

Håller med de som skrivit att hon verkligen bör överväga lokalt östrogen (finns som både kräm, vagitorier och tabletter). Det har inte alls de risker som finns med östrogen som man tillför på annat sätt, de ökar inte någon cancerrisk och är helt ofarligt om man tar det i de rekommenderade doserna. Min gynekolog sa att alla kvinnor över 50 typ borde ta lokalt östrogen, just för att det har många fördelar utöver att man får mindre torra slemhinnor, som att det stärker hela underlivet och minskar risk för urinvägsinfektion och framfall m m. Jag tar det och det funkar hur bra som helst. Även om jag inte hade ett aktivt sexliv skulle jag ta det just för att underlivet mår bättre och man slipper allehanda obehag,

• Anonym (Slanggurka)
    Anonym (Anonym_40+) skrev 2025-09-21 13:06:31 följande:
    Hon kan inte använda hormonpreparat och vill helst inte använda några "onaturliga" medel. Olika glidmedel har vi försökt med. Jag har försökt uppmuntra henne att kontakta vården om saken, men hon vill inte gärna göra det.
    Det är totalt olika saker att "använda hormonpreparat" som preventivmedel och att smörja på sig en kräm lokalt, det kan du hälsa henne.                                        Och det finns väl egentligen inget mer naturligt än att tillsätta lite mer östrogen när kroppens egna tagit slut lite för fort, för att jämna ut det hela något och undvika de värsta symptomen på vägen?

Kan hon inte tänka sig att i alla fall höra vad en gynläkare som kan mycket om klimakteriet har att säga så hade jag nog tröttnat på min partner.

Och jag är i samma läge som du fast med en man som borde söka hjälp. Får väl se om han gör det inom året...
  • Anonym (Kuk som en kebab)
    Anonym (Anonym_40+) skrev 2025-10-04 19:47:25 följande:
    Jag har klart diskuterat med henne om saken, hon vet var jag står och hur viktigt jag anser ett fungerande sexliv ska vara i ett förhållande.
    Men vad svarar hon då? Vill hon kännas vid att det är ett problem för dig? Eller vill hon helst inte prata om det?
  • Anonym (Billy)

Jag har tjatat på min fru att söka vård för sitt underliv, men hon vill inte.

Hon har fått östrogen att föra in i slidan, men inte kräm eller annat som kan finnas. Jag pratade med en expert som sa att det finns goda chanser att förbättra hälsan i slidan.

Men hon vill inte. "Ska jag göra det bara för att du ska kunna penetrera mig mer?" Nej, svarar jag, för att vi båda ska få ett bättre sexliv.

Hon gör det lilla, men inte allt som går att göra. 

• Anonym (Si)

Jag är inte i klimakteriet än (vad jag vet) så jag kan omöjligt veta vad hon går igenom. Men min lust har minskat senaste åren. Jag tror det snarare är att jag jobbat för mycket och inte har ork kvar, och att vi inte har tid för varandra eller tid för oss själva, än något annat. Kan det vara så att det är något annat? På din berättelse får jag känslan av att hon inte mår bra över lag. Kan hon vara deprimerad? I så fall är det ju inte så konstigt att hon tappar lusten, blir mindre fokuserad på andras behov och blir rädd för saker som egentligen inte är farliga.

Jag måste erkänna att jag nästan helt slutat ta initiativ. Men jag säger inte nej om han tar sig tid för mig och visar att han vill (såvida jag inte är stressad och har bråttom iväg till jobbet exv eller jag känner att vi inte kan vara ifred) och jag ångrar mig aldrig när vi väl kommer igång utan det är just starten som är litet segare för mig än förr. Njuter lika mycket som när jag var ung när det väl sker.

• Anonym (Billy)
    Anonym (Si) skrev 2025-10-07 16:24:36 följande:

Jag är inte i klimakteriet än (vad jag vet) så jag kan omöjligt veta vad hon går igenom. Men min lust har minskat senaste åren. Jag tror det snarare är att jag jobbat för mycket och inte har ork kvar, och att vi inte har tid för varandra eller tid för oss själva, än något annat. Kan det vara så att det är något annat? På din berättelse får jag känslan av att hon inte mår bra över lag. Kan hon vara deprimerad? I så fall är det ju inte så konstigt att hon tappar lusten, blir mindre fokuserad på andras behov och blir rädd för saker som egentligen inte är farliga.

Jag måste erkänna att jag nästan helt slutat ta initiativ. Men jag säger inte nej om han tar sig tid för mig och visar att han vill (såvida jag inte är stressad och har bråttom iväg till jobbet exv eller jag känner att vi inte kan vara ifred) och jag ångrar mig aldrig när vi väl kommer igång utan det är just starten som är litet segare för mig än förr. Njuter lika mycket som när jag var ung när det väl sker.

Det är väl det som kallas responsiv sex. Det verkar vara ganska vanligt bland kvinnor. Så mannen bör ta initiativ, vilket kräver fingertoppskänsla och en balans i relationen så att det inte blir press, tjat eller påtryckning.
  • AirMan

Jag har gått igenom och befinner mig nästan i din situation. Efter en tids separation, har vi hittat tillbaka till varandra men märker att hon halkar tillbaka i samma mönster. älskar henne mer än någonsin men har bestämt mig att om det inte blir bättre så blir det slut. 

Har förståelse för henne och gjort allt jag kunnat för att hjälpa henne. 
    Det är vedervärdigt att leva så här. Tänker på att jag blir äldre och eventuellt kommer tiden göra sitt. 

• Anonym (Babba)
    AirMan skrev 2025-10-07 16:40:19 följande:

Jag har gått igenom och befinner mig nästan i din situation. Efter en tids separation, har vi hittat tillbaka till varandra men märker att hon halkar tillbaka i samma mönster. älskar henne mer än någonsin men har bestämt mig att om det inte blir bättre så blir det slut. 

Har förståelse för henne och gjort allt jag kunnat för att hjälpa henne. 
    Det är vedervärdigt att leva så här. Tänker på att jag blir äldre och eventuellt kommer tiden göra sitt. 

Äh, skaffa på sidan om istället. Var bara försiktig och klanta dig inte . Varför lämna när man kan ha båda?
  • Anonym (Kanske)

Du skriver att frun aldrig har haft så stor lust. Detta får mig att fundera på om du trots detta ändå haft det bra med henne, varför har det blivit ett större problem nu när hon är i klimakteriet?  Jo, när slemhinnorna blivit skörare så blir smärtorna större och det fungerar inte längre.  

Det låter lite som att hon förr om åren ställt upp för att du ville, inte för att hon hade lust. 

Det låter också på dig som om penetrerande sex är det enda gångbara för dig.

Du kanske skulle behöva omvärdera din inställning till sex. Ditt focus verkar ligga på din egen lust och inte på din frus.  Man kan ha väldigt bra sex utan penetration där båda parterna får känna njutningen och samhörigheten. 

Svar på tråden Sex i klimakteriet