• Anonym (Odlaren)

Svärföräldrar

Hej! Jag och min man har varit ett par i drygt 20 år, har två barn i tonårs åldern. Vi bor nära hans föräldrar och långt från mina i en småstad. Jag tycker min svärmor oftast är väldigt trevlig men ibland dyker det upp sidor när hon kan såra och försöka tvinga mig till saker. Tex har hon förklarat för mig hur orolig hon är för att vi inte uppfostrat våra barn tillräckligt strikt och att de tittar alldeles för mycket på skärm. Att jag berättar att det är så ungdomarna är nu hjälper inte alls. Sånt här som planering och barnuppfostran tar hon upp med mig eftersom min man inte svarar på såna frågor eller inte förstår. Nu har hon tipsat om att vi bör odla tomater, men eftersom jag gjort det i ca fem år och tappat lusten för det, är jag inte alls sugen på att odla just tomater. Häromdagen fick jag också tips från min man på olika tomater som funkar bra i vårt klimat, men vill hålla distans eftersom han gärna samarbetar med mig men sådant samarbete slutar ofta i att jag gör jobbet och han tar åt sig äran och påstår exvis sig ha vattnat hälften av gångerna medans det i själva verket är5 procent kanske. Bättre funkar att han får sköta sina projekt själv och sen upptäcka att det inte funkar. Så har det varit med det mesta här hemma exvis dammsugning.

• Svar på tråden Svärföräldrar
  • Anonym (Odlaren)

Jag fortsätter här. Nu till grejen. Jag undrar hur jag ska slippa odla tomater och eventuellt ihop med min man, nästa år? Att säga att jag inte vill hjälper dåligt. Då kan både min man som blivit påverkad av sin mamma tycka att jag är trotsig och alltid ska vara motvals. Kan även behöva argumentera varför och det är jättejobbigt och han förstår ofta inte. Min tanke är att man kanske bara ska förhala och säga saker som ja men det verkar kul för dig... Ett nytt projekt, satsa på det lycka till... Själv ser jag numera med fasa på hans andra odlingsprojekt där han lämnat växter till att vissna bort och kan låta en hel växt stå på fönsterkarmen även om den varit död i flera månader, fullt med torr blad som ramlat ner på golvet.

• Anonym (Hm)

För någon som läser låter det här som ganska enkla problem att lösa, men jag fattar att det är svårt och att du känner dig pressad att göra som svärmor säger. Till att börja med tror jag du måste sluta bry dig helt enkelt. Vill du inte odla tomater så gör du det inte. 

okej, lättare sagt än gjort det också. Du ska ju egentligen inte ens behöva förklara eller komma med undanflykter men vad tror du om att ständigt återkoppla med ett Tack för förslaget, låter toppen. Just nu har jag inte riktigt tid för odlingen men jag ska höra med X om han vill. 

om ingen sen odlar och du får en kommentar så svarar du med ett - Nej X (din man) ville inte. 

Sen tänker jag gällande skärmtid. Är svärmor hos er så ofta att hon har insyn i hur mkt skärmarna används? eller sitter barnen med skärmarna när hon är på besök? 

• Anonym (Odlaren)

Hej! Svärmor har insyn i ungdomarnas skärmtid och de brukar inte ha skärmen framme när svärmor hälsar på men hon brukar prata om sånt som är oviktigt för dem, som odling, krämpor, någon vän som är sjuk osv på ett sätt så den som är insatt förstår men inte andra och då brukar de börja kolla på mobilen eller gå ifrån och kolla på skärm efter ett tag. Sen berättar hon ofta hur saker ska gå till och läxar upp, med ingen förståelse för att man kan göra och tycka att olika sätt är rätt. Som att koka ris eller ladda diskmaskin. Hon förklarar för mig som haft barn i över 15 år och lagat mat inklusive ris nästan varje dag deras liv, att så här kokar man ris på rätt sätt.... Jag hade önskat att hon förstått att det hon säger är rätt är oftast något hon tycker är rätt, men sen finns det andra som tycker det är rätt att göra på annat sätt. Att jag inte tycker hennes sätt är rätt varje gång verkar hon inte förstå.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Odlaren) skrev 2025-09-20 16:24:40 följande:

Hej! Svärmor har insyn i ungdomarnas skärmtid och de brukar inte ha skärmen framme när svärmor hälsar på men hon brukar prata om sånt som är oviktigt för dem, som odling, krämpor, någon vän som är sjuk osv på ett sätt så den som är insatt förstår men inte andra och då brukar de börja kolla på mobilen eller gå ifrån och kolla på skärm efter ett tag. Sen berättar hon ofta hur saker ska gå till och läxar upp, med ingen förståelse för att man kan göra och tycka att olika sätt är rätt. Som att koka ris eller ladda diskmaskin. Hon förklarar för mig som haft barn i över 15 år och lagat mat inklusive ris nästan varje dag deras liv, att så här kokar man ris på rätt sätt.... Jag hade önskat att hon förstått att det hon säger är rätt är oftast något hon tycker är rätt, men sen finns det andra som tycker det är rätt att göra på annat sätt. Att jag inte tycker hennes sätt är rätt varje gång verkar hon inte förstå.

Sjukt frustrerande, jag fattar verkligen. Men jag tänker att du kanske får försöka veva in lite humor här. Mest så att det blir lättare för dig själv att faktiskt sätta gränser. Som det här med riset skulle kunna besvaras med ett - Ja tänk att vi båda överlevt på våra olika rismetoder ändå. Eller med diskmaskinen - Du, jag gillar att leva lite farligt, så jag laddar diskmaskinen såhär framöver 😏. 

Ibland är det liksom lättare att säga ifrån när man får göra det på ett mer skämtsamt sätt. Där det inte behöver låta hårt, men ändå ger en Tankeställare hos mottagaren. Gällande skärmtiden hade jag besvarat det med ett - Ja, de zoomar nog ut lite när det blir för mycket vuxensnack 🤭

Det går och kan med fördel upprepas utan att det blir konflikt eller spydighet. 

• Just Precis

Jag tycker att du fick jättebra tips i inlägget här ovan, och att du över huvudtaget bröt förhålla dig med lite distans till henne, låt henne hållas, spelar ingen roll vad hon tycker. 

Hade dock blivit tokig på min man om han inte accepterat att jag sagt att jag inte alls ville göra något (tex odla tomater) och hade nog ställt till hus i helvete över det, hehe. Men om du inte är lagd åt det hållet kan du väl bara låta honom sköta det. Där plantorna slängs de förstås. Problemet löst.

• Anonym

Öva dig i att strunta i vad hon säger. Svara lite allmänt: Jaha / ok / det får man fundera lite på / osv
    Bara låt henne tycka vad hon vill. Låt det gå in i ena örat och ut genom det andra.
    När hon inte är med så talar du klarspråk med din man. Om din man tar upp tomatodling så säger du: Jag tänker inte odla tomater, men gör det du om du är intresserad. Sedan bryr du dig inte om han inte lyckas. 

• Anonym (Tomatokiller)

Döda tomatplantorna. Lägg lite råttgift eller nåt i jorden efter din make gått och lagt sig. 

Svar på tråden Svärföräldrar