• Anonym (TS)

Vilka förskolor har personal som inte får kissa?

Jag förstår ärligt inte personal på förskolorna som uttrycker att dom har så mycket att göra att dom inte ens får tid att kissa. Varje morgon när jag kommer till förskolan så möter jag fyra i personalen som står i en klump och pratar med varandra Ute på gården. Någon har börjat skörda i trädgården nu, nu ska man börja ta upp blomlökarna från trädgården och ställa in inför vintern? 

Fyra kvinnor pratar.

På eftermiddagen ser det likadant ut. 

Fyra i personalen ute på gården och samma snack.

Sedan får man höra att dom aldrig har tid att planera. Dom får inte ens tid till att kissa. Jag ser inte något problem med att gå och kissa när man ändå bara står ute på gården och pratar dom blomlökar i trädgården? 

Var finns dessa förskolor? 

• Svar på tråden Vilka förskolor har personal som inte får kissa?
  • Anonym (TS)
    Anonym (vad) skrev 2025-09-23 08:35:51 följande:
    De står ju där och har koll och ansvar för barnen? De är inte och kissar, och kan troligen inte heller bara gå ifrån för att kissa, då det i så fall blir färre kvar som har koll och ansvar för barnen. 

Vad de pratar om medan de har koll på barnen har väl inget med saken att göra?
    Eller tänker du att de ska ha planeringstid samtidigt som de ska ansvara för barnen ute på gården?

Står man i en klunga och pratar och inte är utspridda på gården? jag har kommit dit och ungarna står själv bakom ett hus, helt obevakade när även mitt barn håller på att klättra över staketet? och den största delen av barngruppen är där och personalen är på ett annat ställe. 

Jag tycker nog även att man kan planera vissa saker när man står där på gården. Ha en diskussion om att vi kanske kan jobba med en viss bok och bolla lite om hur ett sådant projekt skulle kunna se ut. 

Det behövs knappast sådär många ute om de ändå inte pratar eller tittar på barnen. 

• Anonym (M)
    Anonym (Eleven) skrev 2025-09-21 14:23:56 följande:

När jag gick BF på gymnasiet hade jag praktik på en förskola, där jag under en veckas tid hade lite svårt att komma ifrån för att gå på toa. Det var nämligen så att hela personalstyrkan på avdelningen låg däckade i influensa, så jag var helt ensam med förvisso bara 9 av barnen på en storabarn avdelning,för resten av de totalt 22 barnen var också hemma med influensa eller lediga då det var veckan innan sportlovet.

Men jag håller med. Var finns dessa ständigt i princip obemannade förskolorna någonstans? 

Du var ensam med 9 varn som prao-elev från gymnasiet? Det är inte ansvariga för fem öre. Hade mina barn varit på den förskolan ha rektor fått ett mycket argt samtal. 
  • Anonym (Eleven)
    Anonym (M) skrev 2025-09-27 19:34:08 följande:
    Du var ensam med 9 varn som prao-elev från gymnasiet? Det är inte ansvariga för fem öre. Hade mina barn varit på den förskolan ha rektor fått ett mycket argt samtal. 
    Ja, det var jag. Och, nej, det var nog inte särskilt ansvarigt. Jag gjorde mitt bästa i alla fall och det gick ganska bra. Det fanns ordinarie personal på de två andra avdelningarna, men om jag minns rätt var de tre personal totalt den veckan, och den ena avdelningen var en småbarnsavdelning, så de behövde väl vara två.

Jag vet inte om de försökte hitta vikarier eller helt enkelt bara lät bli för att jag var där.
  • Anonym

På vår förskola är det så.
    Personalen använder blöja.
    I stället för att samla till en blomma vid sommaravslutningen köper vi ett paket vuxenblöjor. Brukar bli uppskattat

• Anonym (Miisan)
    Anonym (M) skrev 2025-09-27 19:34:08 följande:
    Hade jag varit förälder på den avdelningen hade jag hoppats att rektorn eller en pedagog försökt nå ut till föräldrarna och bett dem lämna sent/hämta tidigt, hålla barnen hemma eller och som förälder fråga om det är något annat man kan göra för att underlätta. 

Rektorn kan inte göra mycket för att personalen är sjuk. Vill du ha febriga pedagoger liggandes i soffan och peka på vad dina barn gör? 

Så sjukt tacksam för att jag jobbat på avdelningar med helt underbara föräldrar som faktiskt förstod problematiken när vi hade sjukdom vandrade runt och däckade både stora och små. De som kunde tog ut en extra ledighetsdag i, andra lämnade senare eller hämtade tidigare, eller fixade skiftgång med sin partner. En del koordinerade sig med andra föräldrar och tog varandras barn. Alla hade inte möjligheten, men de som kunde gjorde det för att underlätta. 

Innan du ringer rektorn vid sådana här extremfall - fundera på vad du kan göra själv. Tror alla förstår att det inte är en optimal situation på något sätt. Men å andra sidan - personen på gymnasiet kanske var sistaårselev dvs 18/19 år och får faktiskt jobba inom barnomsorgen som vilken annan vuxen och vikarie som helst. Dessutom från BF som utbildar sig mot barn och ungdom. Är det en praktikant så var det ju dessutom en person känd för barnen så bara det var ju pluspoäng och jag skulle vara tacksam för lösningen om jag inte hade haft någon chans att lösa det på annat sätt.   
  • Anonym (M)
    Anonym (Miisan) skrev 2025-09-27 20:08:47 följande:
    Hade jag varit förälder på den avdelningen hade jag hoppats att rektorn eller en pedagog försökt nå ut till föräldrarna och bett dem lämna sent/hämta tidigt, hålla barnen hemma eller och som förälder fråga om det är något annat man kan göra för att underlätta. 

Rektorn kan inte göra mycket för att personalen är sjuk. Vill du ha febriga pedagoger liggandes i soffan och peka på vad dina barn gör? 

Så sjukt tacksam för att jag jobbat på avdelningar med helt underbara föräldrar som faktiskt förstod problematiken när vi hade sjukdom vandrade runt och däckade både stora och små. De som kunde tog ut en extra ledighetsdag i, andra lämnade senare eller hämtade tidigare, eller fixade skiftgång med sin partner. En del koordinerade sig med andra föräldrar och tog varandras barn. Alla hade inte möjligheten, men de som kunde gjorde det för att underlätta. 

Innan du ringer rektorn vid sådana här extremfall - fundera på vad du kan göra själv. Tror alla förstår att det inte är en optimal situation på något sätt. Men å andra sidan - personen på gymnasiet kanske var sistaårselev dvs 18/19 år och får faktiskt jobba inom barnomsorgen som vilken annan vuxen och vikarie som helst. Dessutom från BF som utbildar sig mot barn och ungdom. Är det en praktikant så var det ju dessutom en person känd för barnen så bara det var ju pluspoäng och jag skulle vara tacksam för lösningen om jag inte hade haft någon chans att lösa det på annat sätt.   
    Vad tänker du att en arbetade förälder kan göra? Ersätter förskolan utebliven lön om jag håller mina barn hemma?

Nej, man lämnar inte barn med en prao-elev. Det är oansvarigt.  
  • erikaABC
    Anonym skrev 2025-09-27 19:59:47 följande:

På vår förskola är det så.
    Personalen använder blöja.
    I stället för att samla till en blomma vid sommaravslutningen köper vi ett paket vuxenblöjor. Brukar bli uppskattat

VA ?
  • Finländsk
    Anonym (M) skrev 2025-09-27 20:19:02 följande:
    Vad tänker du att en arbetade förälder kan göra? Ersätter förskolan utebliven lön om jag håller mina barn hemma?

Nej, man lämnar inte barn med en prao-elev. Det är oansvarigt.  
    Läste du alls vad Miisan skrev? Det finns situationer där man som förälder måste göra valet att vara hemma med sitt eget barn eller lämna det på en förskola som tillfälligt har största delen av personalen sjukledig. Det ansvarsfulla är i allmänhet att vara hemma, oberoende om det betyder ett inkomstbortfall. Beroende på vad man jobbar med kanske man inte kan göra det och alla kan inte heller med kort varsel ordna barnvakt. Men en rektor kan oberoende inte magiskt trolla fram personal.
  • Anonym (Förälder)

Jag hade mina barn på ett föräldrakooperativ. Rekommenderas, man får en helt annan inblick i hur förskolan fungerar. Vår personal hade planeringstid varje måndag eftermiddag. Då var vi två föräldrar som var ute med barnen til stängning. Två personer, som mest 24 barn. De var 8 på småbarn, resten på stora avdelningen. Det funkade utmärkt. 

Men då passade vi bara barnen, hjälpte till med toabesök och snoriga näsor?kollade så ingen gjorde något de inte fick (en flicka ville jämt klättra i träden vilket barnen inte fick göra), såg till så de var snälla mot varandra ? och så gav vi dem mellanmål utomhus. Och sen frukt senare för de som var kvar. Svarade på frågor om när de skulle bli hämtade? 

Jag tänker att om man ska genomföra någon pedagogisk aktivitet så kräver det ju mycket mer. Då är det genast en viss andel av barnen som inte vill men ändå måste delta t ex. 

Skulle verkligen rekommendera alla att försöka engagera sig mer i sina barns förskola. 

• Anonym (Kissemiss)

Jag tror att när folk säger att de inte hinner kissa menar många att de inte kan gå på toa när de känner att det behövs utan måste hålla sig på ett sätt som inte känns bra. Om det händer enstaka tillfällen är det ju ingen fara, men att ofta behöva göra så kan på sikt leda till problem i urinblåsan och förstoppning. 

• Anonym (Kissemiss)
    Anonym (Eleven) skrev 2025-09-27 19:55:13 följande:
    Ja, det var jag. Och, nej, det var nog inte särskilt ansvarigt. Jag gjorde mitt bästa i alla fall och det gick ganska bra. Det fanns ordinarie personal på de två andra avdelningarna, men om jag minns rätt var de tre personal totalt den veckan, och den ena avdelningen var en småbarnsavdelning, så de behövde väl vara två.

Jag vet inte om de försökte hitta vikarier eller helt enkelt bara lät bli för att jag var där.
    Förfärligt. Berättade du på skolan? Så får ju inte praktik se ut. Det var fel mot både dig och barnen. 
Svar på tråden Vilka förskolor har personal som inte får kissa?