Anonym (M) skrev 2025-09-27 19:34:08 följande:
Du var ensam med 9 varn som prao-elev från gymnasiet? Det är inte ansvariga för fem öre. Hade mina barn varit på den förskolan ha rektor fått ett mycket argt samtal.
Hade jag varit förälder på den avdelningen hade jag hoppats att rektorn eller en pedagog försökt nå ut till föräldrarna och bett dem lämna sent/hämta tidigt, hålla barnen hemma eller och som förälder fråga om det är något annat man kan göra för att underlätta.
Rektorn kan inte göra mycket för att personalen är sjuk. Vill du ha febriga pedagoger liggandes i soffan och peka på vad dina barn gör?
Så sjukt tacksam för att jag jobbat på avdelningar med helt underbara föräldrar som faktiskt förstod problematiken när vi hade sjukdom vandrade runt och däckade både stora och små. De som kunde tog ut en extra ledighetsdag i, andra lämnade senare eller hämtade tidigare, eller fixade skiftgång med sin partner. En del koordinerade sig med andra föräldrar och tog varandras barn. Alla hade inte möjligheten, men de som kunde gjorde det för att underlätta.
Innan du ringer rektorn vid sådana här extremfall - fundera på vad du kan göra själv. Tror alla förstår att det inte är en optimal situation på något sätt. Men å andra sidan - personen på gymnasiet kanske var sistaårselev dvs 18/19 år och får faktiskt jobba inom barnomsorgen som vilken annan vuxen och vikarie som helst. Dessutom från BF som utbildar sig mot barn och ungdom. Är det en praktikant så var det ju dessutom en person känd för barnen så bara det var ju pluspoäng och jag skulle vara tacksam för lösningen om jag inte hade haft någon chans att lösa det på annat sätt.