• ab415

Spermiedonation????

Jag (31) och min sambo (35) har försökt bli gravida sedan början av 2022 utan att lyckas. Fertilitetsutredning gjord 2023 och visade att min sambo har grav oligozoospermi. Jag har ett AMH på 5.2 och inget avvikande från utredningen. Har aldrig varit gravid tidigare. I början av 2024 påbörjades ICSI på Repro Huddinge. På första försöket fick vi fel instruktioner kring medicinen som ledde till för tidig ägglossning och endast 4 ägg av 23 äggblåsor plockades ut och inga befruktades. På grund av detta gildes inte första försöket.
    På andra försöket fick vi ut 19 ägg varav 14 var mogna. 1 ägg befruktades normalt och sattes in, men det fäste inte.
    På tredje försöket fick vi ut 22 ägg varav 13 var mogna. 1 ägg befruktades normalt och sattes in, men det fäste inte heller.
    Inför sista behandling frågade vi läkare om spermiedonation men fick till svar att det är inget man gör när det finns finns spermier, om än fåtal rörliga, och eftersom vi fått blastocyst tidigare. Samt om någon vidare utredning alt nya prover av mig kunde göras men det var inte aktuellt.
    Sista försöket fick vi ut 11 ägg varav 7 mogna, men inget befruktades
    Efter slutsamtal med Huddinge som rekommenderade spermiedonation privat sökte vi oss till Carl von Linnékliniken i Uppsala. De föreslog att testa IVF en gång först innan vi gick mot donation. Antal ägg ut liknande som tidigare, 3 ägg befruktades men bara ett klarade sig till blastocyst. Det sattes in men likt tidifare fäste det inte.

På alla dessa försök endast två blastocyster och ingen graviditet, trots många ägg och icsi med oocyt-aktivering. Det känns hopplöst och som att jag aldrig kommer att bli gravid...

Nu har vi haft ett möte kring spermiedonation med CVL, och haft psykosocialt utredning som godkänts. Eftersom vi gör det via CVL så hämtas spermier från Livio alt European Sperm Bank. De har nu hört av sig och hittat vad enligt dem är en bra match. Livio har en gräns på 25 familjer globalt, varav 6 i Sverige. European har en gräns på 75 familjer globalt. Varje familj kan ju i teorin ha 3 barn, vilket gör att det kan finnas över 200 halvsyskon. 

Initialt tänkte vi inte på detta, men har nu skapat en enorm ångest. Är det någon som varit i liknande situation? Hur har ni tänkt? Vet inte hur vi ska tänka eller göra... fortsätta försöka själva? Det kostar dock väldigt mycket och vi vet inte ens vad som är fel och i Sverige görs ju inga ytterligare kontroller.... trasig inombords :(
  • Svar på tråden Spermiedonation????
  • Anonym (K)

Så tungt! Vi gjorde flera återföringar utan plus och fick då underaöka livmodern lite nogrannare. Typ se om den hade några sammanväxningar eller polyper. Vi fick även ta en biopsi av endometriet för att utesluta endometrit. Har ni gjort något sånt?

• ab415
    Anonym (K) skrev 2025-09-22 13:06:31 följande:

Så tungt! Vi gjorde flera återföringar utan plus och fick då underaöka livmodern lite nogrannare. Typ se om den hade några sammanväxningar eller polyper. Vi fick även ta en biopsi av endometriet för att utesluta endometrit. Har ni gjort något sånt?

Nej vi fick inte göra något sådant när vi gick via landstinget. Nu måste ju allt bekostas av oss. vet Inte om vi ska försöka söka oss utomlands eller något. Så kluven. 
  • Sven Olsson

Det låter vansinnigt med så många halvsyskon. Det är kanske också synd att en inte är garanterad en svensk donator. Barnet kanske vill söka sitt biologiska ursprung i framtiden och då kanske det visar sig det inte går att göra sig förstådd, om det ens går att barnet får veta vem som är sin donator. Det finns män som liksom mig donerar fritt till de som önskar hjälp. Jag har en blogg där jag berättar mer om mitt liv och ibland delar solskenshistorier. Den kan vara läsvärd om en vill veta mer om vilka alternativ som finns

Svar på tråden Spermiedonation????