• Anonym (Blomma)

Graviditet

Har så många frågor men sjukvården i min stad är sämst. 

har gjort abort i somras och först nu är mitt hcg värde omätbart.. nästa 3 månader senare? 
    jag hade positi ägglossning i början på sep och nu har mensen inte kommit och negativt gravtest.. kan de vara något men att de inte syns än? Eller kan mensen dröja när det äntligen läkt från aborten? Eller kan man bli gravid medan man läker?

• Svar på tråden Graviditet
  • Anonym (Hanna)

Hcg kan ge positivt ägglossningstest så om du inte tempar eller har bekräftat med ultraljud så är det inte säker att du faktiskt har ägglossat ännu om du haft hcg kvar från aborten. 

• Anonym (Blomma)

Ah okej, tack för svar! 

• Anonym (anonym2026)

Precis, mer sannolikt att hcg gav utslag på ägglossningstestet. Var aborten önskad? Om inte skulle jag rekommendera återbesök med vul för att säkerställa att allt har kommit ut. Kan ta tid innan kroppen har återställt hormonbalansen vilket kan ge oregelbundna cykler ett tag, så om aborten var önskad kan du vänta med att kontakta vården igen tills du gett det i alla fall sex månader.

• Anonym (Blomma)

efter ett x antal blodprov är nu allt borta, och haft mens och ägglossning enligt clearblue? 
    blev gravid typ samma dag jag tog ut min spiral, och barnmorskan var i chock och sa att jag skulle vara väldigt försiktig om de inte ska hända igen men nu har de gått 3 månader utan att de hänt något? 
    har en barnlängtan så hade velat ha ett plus? 

• Anonym (anonym2026)
    Anonym (Blomma) skrev 2025-09-23 06:59:45 följande:

efter ett x antal blodprov är nu allt borta, och haft mens och ägglossning enligt clearblue? 
    blev gravid typ samma dag jag tog ut min spiral, och barnmorskan var i chock och sa att jag skulle vara väldigt försiktig om de inte ska hända igen men nu har de gått 3 månader utan att de hänt något? 
    har en barnlängtan så hade velat ha ett plus?

Ägglossningstest ger tyvärr bara indikation på att kroppen vill ägglossa. Att tempa kan bekräfta att ägglossning skett, annars måste man göra vul för att veta säkert att du ägglossat.

Det är bra att mens kommit igång och att blodprov visar att det inte finns något, men kroppen kan vara i obalans efter en abort och det kan krävas flera cykler innan allt är som vanligt igen, tyvärr. 
Svar på tråden Graviditet