• Gråsparv11

Jag - en Det

Min man och jag har varit gifta i mer än 25 år, och vi har haft ett bra äktenskap.
    För två år sedan ca började maken vara otrevlig, visa dåligt humör och säga saker som inte var så charmiga. Ordet skilsmässa slog rot i mitt huvud. Han började ta mej för given. Kunde säga och göra lite som han tyckte och jag skulle bara finnas där. I januari 24 opererade jag bort en cancertumör och under min konvalescent hemma upptäckte jag en dag att han hade intressen på annat håll. Mina känslor dog men jag var inte i skick att göra något åt det då. I dec 24 gick min mamma bort. När de ringde från mammas boende och jag fick åka satt han kvar i soffan och frågade inte ens om jag ville ha sällskap. Han borde ha hoppat ur soffan och hängt med, men jag satt ensam hos mamma i hennes sista stund, vilket kanske var bäst ändå. En vecka senare kallade han mej helt jävla sjuk I huvudet för att jag svängde in på fel bensinmack.I jan fick det vara nog och jag började planera för separation. Ett par månader senare berättade jag att jag inte ville längre och tänkte flytta ut. Då berättar han att han inte kom i håg att han kallat mej för helt jävla sjuk.. men medgav att det inte var ok. Han sa också att han hade sett iland att jag blivit ledsen när han sagt något, men inte bett om ursäkt och fortsatt ändå. Varför visste han inte. Jag kände att jag aldrig fick höra att jag gjorde nåt bra. Aldrig att jag var fin, trevlig, kul, smart eller någonting. Min pappa gick bort också och jag sjöng på hans begravning. Då fick jag ett - bra jobbat. Sedan helt tyst. 
    Jag flyttade ut. Vi pratade . Och tillsist garanterade han mej att jag aldrig skulle få en verbal kränkning igen. Jag flyttade hem igen efter några månader. 
    Kände att jag behövde förnya mej, och skaffade nya glasögon. Fick ett, ja de är fina. Mitt hår har nu vuxit ut tillräckligt för att kunna förlängas och när han såg det fick jag ett - mm det var väl bra. Han klarar inte av att säga att JAG är fin. Aldrig. Jag är en det. Funderar på att flytta ut igen. 

• Svar på tråden Jag - en Det
  • Anonym (A)

Ja, jag tycker du ska flytta ut. Skaffa dig ett eget trevligt liv och umgås med människor som ger dig energi, inte bara tar energi. 

• Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2025-09-22 15:56:53 följande:

Ja, jag tycker du ska flytta ut. Skaffa dig ett eget trevligt liv och umgås med människor som ger dig energi, inte bara tar energi. 

Håller med.
  • Trent

Han verkar totalt dum i huvudet. Flytta!

Men jobba på din självkänsla. För vems skull köpte du nya glasögon och förlängde håret? Om det inte var för din skull var det verkligen bortkastade pengar.

• Tecum

Han försöker i alla fall och du nämner inte om han kränkt dig igen. Kanske är han en sådan man som har svårt att visa känslor och ännu svårare att verbalisera dem? Har han alltid varit sån men du reagerar mer på det nu?

Tyvärr lär han inte ändra sig så det är upp till dig att välja, stanna eller gå.

• Anonym (Prosit)
    Tecum skrev 2025-09-22 20:40:51 följande:

Han försöker i alla fall och du nämner inte om han kränkt dig igen. Kanske är han en sådan man som har svårt att visa känslor och ännu svårare att verbalisera dem? Har han alltid varit sån men du reagerar mer på det nu?

Tyvärr lär han inte ändra sig så det är upp till dig att välja, stanna eller gå.

Att lära sig att ge komplimanger är dock inte särskilt svårt.
  • Anonym (F)

Men han verkar ju inte stödja TS när hon behöver det, när det är svårt! Det tycker jag är det värsta. 

Då kan man lika bra vara själv. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (M)

Starkt av dig att flytta ut efter så många år tillsammans och samtidigt mänskligt att du ville tro honom när han sa att han inte skulle såra dig igen. 

Fast du vet vad du måste göra. Börja en ny tid i ditt liv där du får det stöd och den uppskattning du behöver - av vänner, familj och kanske en ny man. 

När du skrev att han hade intressen på annat håll - menade du att han dessutom var otrogen? 

Du inser säkert att han inte respekterar dig längre och inte bryr sig om dina känslor. 

Det är dags att gå för gott. 

• Anonym (Tecken)

Så här beter sig män som helt checkat ut från ett förhållande men är för fega/ bekväma för att göra slut. Han är inte kär längre, är inte attraherad längre, har ingen motivation att anstränga sig för dig och kommer aldrig bli romantisk och kärleksfull igen. Förmodligen har han en annan kvinna redan, eller så har han fullt upp med att leta. Han hade nog en på gång då när han betedde sig tillräckligt illa för att du skulle göra slut så han slapp göra det, men sen blev det inget med den relationen så då var det enklast att bli ihop med dig igen. 

Er relation är dödsdömd, förbi, utan hopp. Flytta och skilj dig, det kommer inte bli bättre. Han kommer eventuellt göra några low effort protester för att fortsätta ha ett bekvämt liv (du sköter säkert det mesta i hemmet?) men han kommer inte kämpa för dig. Slösa inte mer av din dyrbara tid, lycka till! 

• Anonym (qwerty)

Beklagar sorgen, inte lätt att förlora sina föräldrar. Han skulle ha varit ditt stöd just då, det var han inte, han är inte ditt stöd i övrigt heller. Män tenderer att inte märka om man klippt håret eller köpt något nytt, men de ska finnas som stöd när du behöver det.

Flytta ut. Ta hand om dig själv. 

• Anonym (M2)

Det som slår mig är faktiskt begynnande demens eller alzheimers, eller att din man har dn hjärntumör. Dessa kan förändra personlighet, humör och tyvärr göra att man tappar allt verbalt filter. 

Har han varit till läkare?

Oavsett så är beteendet mot dig långt ifrån ok, och du ska absolut skilja dig.

• Anonym (J)

Hur har det gått för sig TS? 

Svar på tråden Jag - en Det