Anonym (Ensam i soffan) skrev 2025-09-23 21:26:46 följande:
Har ni ändå ett lyckligt förhållande enl båda? Har ni sex? Isf var kommer lusten ifrån?
Lyckligt ... Tja, hur mäter man det, ska det vara mer än vardag och trygghet efter 20 år tillsammans?
Ärligt talat vet jag inte. Lycklig vet jag inte om någon är men lagom tillfreds, kanske. En djupt inbunden trygghet finns och vi ringer och messar alltid varandra på jobbet om dagarna när det är något. Eventuella problem med barn, hus, jobb, ekonomi etc. löser vi tillsammans. I slutändan är vi nog ändå den andras trygga hamn. Men visst, det är ju inte som de första åren precis och ibland blir man grå och frustrerad. ... Man går på rutin, liksom.
Sex, nej, tyvärr. Det var väl 4 till 5 år sedan sist. Jag har faktiskt tappat räkningen på de år som passerat. Vi har väl iof alltid varit osynkade där men inte "döda" så som vi är nu. Hennes lust försvann helt för några år sedan iom en depression och sedan har den aldrig återvänt. Om det är medicinerna eller jag som är felet har jag aldrig fått klarhet i. Onanerar gör hon inte heller och jag har aldrig lagt märke till intresse för andra män.
Jag har försökt prata en hel del om det, eftersom sex betyder mycket för mig, men vi lyckas aldrig få de samtalen att leda fram till något mer än att jag vill och att hon vill kunna vilja och att för henne ligger det oerhört långt bort att prioritera ... De första åren försökte jag leva på hoppet om förändring men numera orkar jag inte ta upp det om och om igen för ingenting. Jag får väl bara finna mig i att det är så för hennes del.
Om tjugo till trettio år lär väl min lust också ha sinat, så vänder det för henne då så jämnar det väl ut sig ...