• Anonym (Tipstips)

Tips på bra aktiviteter inne för små barn??

Behöver bra tips...har en 4-åring och en 2-åring och ja, vi är redan ute och leker mycket så den kvoten är välfylld. Men skulle önska mer roliga aktiviteter inne nu när hösten kommer, som kan passa två små utan mycket tålamod och lite olika nivå på motorik.

Vi har redan varvat alla pussel och byggt enormt mkt duplo och magneter så de delarna är redan med i utbudet.

Men vad gör ni andra? Barnen älskar att måla men tröttnar ofta efter 15 minuter och gillar inte att bli rengjorda 🤣. 

Hur roar ni era små inne? Vi har inte jättestort.

• Svar på tråden Tips på bra aktiviteter inne för små barn??
  • Anonym (Rr)

Behöver också tips! Har en 4 och en 2-åring. Vi brukar måla med kritor, klippa och limma med papper, köra radiostyrd bil, läsa böcker, ha ?teparty? med små koppar och vatten, ibland kollar vi på Disneyfilm och har bio men de brukar tröttna efter 30-40 min 😂
    baka brukar vara en hit men det blir rätt stökigt.

• Anonym (Mia)

Vid den åldern lekte våra själva. Ibland gjorde vi saker tillsammans som spel, pussel, ritade, läste böcker.  Men ofta var de på sitt rum och lekte med sina saker, lego, bilar, rollekar osv. 

• Anonym (Sally)

Vi gjorde ungefär samma som du har nämnt, hade även en play- doh ( recept nätet) kavlar och pryttlar till.
    Som du säger är ni ute mycket, det var även vi i timmar så känner inte att vi lade så värst mycket tid på inne inne- lek. När vi var inne lekte barnen ofta själva med något runt mina ben när jag lagade mat, plockade undan eller vad det nu var.
    Vi åkte också mycket buss och tåg för att ta oss till bra affärer (då jag ej har körkort )  så en del tid gick även åt till det.
    Kanske du redan gör tillräckligt?
    samla löv och limma på papper, göra hösttavlor?
    Någon teater på biblioteket?
    Sago stund på biblioteket?
    kolla på nätet vad som sker i erat närområde, i Stockholm finns Barn på stan med flertalet aktiviteter.

• Anonym (Tipstips)
    Anonym (Rr) skrev 2025-09-23 10:05:14 följande:

Behöver också tips! Har en 4 och en 2-åring. Vi brukar måla med kritor, klippa och limma med papper, köra radiostyrd bil, läsa böcker, ha ?teparty? med små koppar och vatten, ibland kollar vi på Disneyfilm och har bio men de brukar tröttna efter 30-40 min 😂
    baka brukar vara en hit men det blir rätt stökigt.

Låter som vi har det rätt lika haha! Bio här funkar för stora men lilla tröttnar ofta fort. Kritor och sånt blir ofta bråk om att man ska ha samma krita (även om jag har två likadana) men det är ju en del av syskonskapet med tänker jag...
  • Anonym (Tipstips)
    Anonym (Mia) skrev 2025-09-23 10:30:24 följande:

Vid den åldern lekte våra själva. Ibland gjorde vi saker tillsammans som spel, pussel, ritade, läste böcker.  Men ofta var de på sitt rum och lekte med sina saker, lego, bilar, rollekar osv. 

Skönt. Det händer inte här. Eller de leker själva men den blir det MAMMA KOM MAMMA TITTA MAMMA LEK MED MIG MAMMA MAMMA MAMMA. Och sen blir nån av dem sur på den andra och då blir det fight när jag inte är nära.
  • Anonym (Tipstips)
    Anonym (Sally) skrev 2025-09-23 10:38:52 följande:

Vi gjorde ungefär samma som du har nämnt, hade även en play- doh ( recept nätet) kavlar och pryttlar till.
    Som du säger är ni ute mycket, det var även vi i timmar så känner inte att vi lade så värst mycket tid på inne inne- lek. När vi var inne lekte barnen ofta själva med något runt mina ben när jag lagade mat, plockade undan eller vad det nu var.
    Vi åkte också mycket buss och tåg för att ta oss till bra affärer (då jag ej har körkort )  så en del tid gick även åt till det.
    Kanske du redan gör tillräckligt?
    samla löv och limma på papper, göra hösttavlor?
    Någon teater på biblioteket?
    Sago stund på biblioteket?
    kolla på nätet vad som sker i erat närområde, i Stockholm finns Barn på stan med flertalet aktiviteter.

Ja playdoh har vi med, det är poppis. Dock vill båda stå på samma stol, ha samma kavel, samma bakform mm...

Vi är ju ute mkt men vi bor för långt bort på landet för alla aktiviteter på vardagar så man hinner hem och varva ned, äta och göra sig klar att sova i tid. Och vi har inga lekplatser med belysning där vi bor, så det blir mer innelek under senhösten och vintern liksom, och jag behöver inspiration:)
  • Anonym (Sally)
    Anonym (Tipstips) skrev 2025-09-23 11:09:14 följande:
    Ja playdoh har vi med, det är poppis. Dock vill båda stå på samma stol, ha samma kavel, samma bakform mm...

Vi är ju ute mkt men vi bor för långt bort på landet för alla aktiviteter på vardagar så man hinner hem och varva ned, äta och göra sig klar att sova i tid. Och vi har inga lekplatser med belysning där vi bor, så det blir mer innelek under senhösten och vintern liksom, och jag behöver inspiration:)

Ja knepigt det där.
    Bor man så pass isolerat krävs det större engagemang från er vuxna att stimulera barnen.
    Bor man som vi har ju barnen jämnåriga barn i sin omgivning att leka med vilket jag ser ett otroligt värde i, inte bara att de stimulerar varandra utan lär sig turtagning och hur man integrerar med andra utom sin familj.
    Inget ont mot er livsstil utan det är min långvariga erfarenhet.
    Bor ni på landet antar jag att ni kanske har en hel del att plocka och fixa utomhus och barn älskar ju att få delta i sådant vi vuxna gör. Kanske att de inkluderas även i det praktiska inomhus. 

Kolla upp på nätet om du kan hitta någon pedagogisk bok som kan passa er, finns säkert massor av bra litteratur med konkreta tips.

Är tanken att du ska vara hemma med barnen länge?

• Anonym (Ulrika)

Ur ett annat perspektiv , se över barnens rum och deras leksaker så det finns möjligheter att använda fantasin till egna lekar . Låt rummet och deras saker bjuds in till lek. Det ska vara spännande att kliva upp på morgonen och börja rota runt i sina saker.  Kanske har dom för mycket av något och kanske har dom för lite av nåt annat.  Kanske saknas det ssker. 

Uppmuntra dom också att leka själva emellanåt även om det är kortare stunder. Ibland behöver man inte vara så uppstyrd i sin lek och aktivitet,  att bara "stöka runt" med allt och inget kan vara lika nödvändigt. 

Men framförallt,  se till att hemmet och deras rum lockar till stök och lek så dom kan välja själva.  

• Anonym (’Mamma)

Mina barn älskade pyssel i den åldern. Vi använde enkla saker som kartong, glasburkar, tejp, glitter. Gjorde slajm och trolldeg.

För mer fysisk aktivitet så är dans-stopp ett alternativ. Finns ju många liknande lekar

Men här lektes det mycket självständigt också. Det är inte farligt att ha tråkigt en stund utan det kan gynna barnens fantasi och kreativitet. 

• Anonym (Tipstips)
    Anonym (Sally) skrev 2025-09-23 11:24:24 följande:

Ja knepigt det där.
    Bor man så pass isolerat krävs det större engagemang från er vuxna att stimulera barnen.
    Bor man som vi har ju barnen jämnåriga barn i sin omgivning att leka med vilket jag ser ett otroligt värde i, inte bara att de stimulerar varandra utan lär sig turtagning och hur man integrerar med andra utom sin familj.
    Inget ont mot er livsstil utan det är min långvariga erfarenhet.
    Bor ni på landet antar jag att ni kanske har en hel del att plocka och fixa utomhus och barn älskar ju att få delta i sådant vi vuxna gör. Kanske att de inkluderas även i det praktiska inomhus. 

Kolla upp på nätet om du kan hitta någon pedagogisk bok som kan passa er, finns säkert massor av bra litteratur med konkreta tips.

Är tanken att du ska vara hemma med barnen l Kommaänge?

Alltså de går ju på förskola. Så jag är inte direkt oroad över hur de lär sig interagera. Fördelen med som vi bor är att de får vara med oss ute mycket, det är lugnt och säkert ute och skogen är nära för motorik och lek. Så vi har valt det före staden med av många skäl.

Men just vintern med små barn kräver mer eftersom utetiden är knepigare då här.

Vi involverar dem redan ute, stora hjälper att gräva, plantera och såga grenar (med pappan nära) och  klippa gräs. Lilla plockar kottar och vattnar. Vi plockar bär och sånt.

Men det är just tips på roliga saker inne jag söker.
  • Anonym (Tipstips)
    Anonym (Ulrika) skrev 2025-09-23 11:27:38 följande:

Ur ett annat perspektiv , se över barnens rum och deras leksaker så det finns möjligheter att använda fantasin till egna lekar . Låt rummet och deras saker bjuds in till lek. Det ska vara spännande att kliva upp på morgonen och börja rota runt i sina saker.  Kanske har dom för mycket av något och kanske har dom för lite av nåt annat.  Kanske saknas det ssker. 

Uppmuntra dom också att leka själva emellanåt även om det är kortare stunder. Ibland behöver man inte vara så uppstyrd i sin lek och aktivitet,  att bara "stöka runt" med allt och inget kan vara lika nödvändigt. 

Men framförallt,  se till att hemmet och deras rum lockar till stök och lek så dom kan välja själva.  

Det gör jag redan såklart. Deras rum är skapat för att de lätt ska ha åtkomst till leksaker och läsning och pyssel. 

Och vi tränar på att leka själv. Just nu är det dock en period när lilla gärna vill göra vad stora gör och oavsiktligt förstör, river byggen och tar saker och vill ha samma. Så då behövs ofta en vuxen. På egen hand leker de lugnare. :)
  • Anonym (Tipstips)
    Anonym (?Mamma) skrev 2025-09-23 11:41:14 följande:

Mina barn älskade pyssel i den åldern. Vi använde enkla saker som kartong, glasburkar, tejp, glitter. Gjorde slajm och trolldeg.

För mer fysisk aktivitet så är dans-stopp ett alternativ. Finns ju många liknande lekar

Men här lektes det mycket självständigt också. Det är inte farligt att ha tråkigt en stund utan det kan gynna barnens fantasi och kreativitet. 

Som sagt, vi övar på egen lek. En och en går det strålande. Ihop blir det bråk. Eller så triggar de varann till saker som att klättra högst på möbler, hoppa vildast, riva saker mest aktivt...
  • Anonym (W)

Variera målningen, skaffa små stämplar med bilder på och klistermärken så kan de göra tavlor med det.

Och klistermärken av plast som man kan sätta på kylskåp och fönsterrutor och lätt ta bort och använda igen (dekaler?). Vik pappersflygplan och kasta. 

Bolla med en ballong eller flera.
    Dansa, finns för barn med enkla rörelser, eller dansa fritt. Skaffa ett bowlingset, några käglor och ett klot, finns bra för barn.  

Lek affär, med låtsassaker eller med leksaker som säljs, slås in i hushållspapper eller aluminiumfolie till paket. En säljer och en köper. 

Ta mjukisdjuren till förskolan, sen är barnen personalen och hittar på aktiviteter och ger mat. 

• Anonym (Sally)
    Anonym (Tipstips) skrev 2025-09-23 12:58:54 följande:
    Alltså de går ju på förskola. Så jag är inte direkt oroad över hur de lär sig interagera. Fördelen med som vi bor är att de får vara med oss ute mycket, det är lugnt och säkert ute och skogen är nära för motorik och lek. Så vi har valt det före staden med av många skäl.

Men just vintern med små barn kräver mer eftersom utetiden är knepigare då här.

Vi involverar dem redan ute, stora hjälper att gräva, plantera och såga grenar (med pappan nära) och  klippa gräs. Lilla plockar kottar och vattnar. Vi plockar bär och sånt.

Men det är just tips på roliga saker inne jag söker.

Okej då förstår jag mer.
    Som någon redan var inne på så tänker jag också på vilken funktion barnens rum har? 
    Barn 1-4 år gillar ju att pilla på saker, packa och dra omkring saker i vagnar och väskor.
    Bygga kojor av filtar kuddar och tyger
    klä ut sig i hattar skor klänningar kostym etc 
    Kanske det kan ge lite tankar

• Anonym (W)

Glömde livsmedelsfärg, parkera dem vid diskhon med några kärl med vatten där de kan droppa i färg och sen blanda vatten med olika färger och göra häxsoppa. Eller låt dem diska diverse plastleksaker med diskmedel och egen diskborste. Blir ju en del golvtorkning sen men mina barn lekte i timmar med detta. 

• Anonym (Tipstips)
    Anonym (W) skrev 2025-09-23 14:52:12 följande:

Variera målningen, skaffa små stämplar med bilder på och klistermärken så kan de göra tavlor med det.

Och klistermärken av plast som man kan sätta på kylskåp och fönsterrutor och lätt ta bort och använda igen (dekaler?). Vik pappersflygplan och kasta. 

Bolla med en ballong eller flera.
    Dansa, finns för barn med enkla rörelser, eller dansa fritt. Skaffa ett bowlingset, några käglor och ett klot, finns bra för barn.  

Lek affär, med låtsassaker eller med leksaker som säljs, slås in i hushållspapper eller aluminiumfolie till paket. En säljer och en köper. 

Ta mjukisdjuren till förskolan, sen är barnen personalen och hittar på aktiviteter och ger mat. 

Stämplar har vi men plastklistermärken för kyl vore nåt! De älskar stickers men det är ju trist när man bara kan använda dem en enda gång...

Ballonger, dans och bowling har testats. Bowling ströks pga blev basket istället ;).

Affär leker vi rätt ofta, men smart ide med paketen där - det ska jag helt klart testa!

Tack för bra tips!
  • Anonym (Tipstips)
    Anonym (Sally) skrev 2025-09-23 15:47:39 följande:

Okej då förstår jag mer.
    Som någon redan var inne på så tänker jag också på vilken funktion barnens rum har? 
    Barn 1-4 år gillar ju att pilla på saker, packa och dra omkring saker i vagnar och väskor.
    Bygga kojor av filtar kuddar och tyger
    klä ut sig i hattar skor klänningar kostym etc 
    Kanske det kan ge lite tankar

Barnens rum har leksaker, böcker, och är säkrat med skydd. Tyvärr bor vi inte jättestort så de delar rum, och det är rätt litet. Men de har också tillgång att leka i vardagsrummet.

Utklädningskläder funkar relativt ofta, lilla har precis kommit på att det är kul med så det kanske blir mer i vinter faktiskt.
  • Anonym (Tipstips)
    Anonym (W) skrev 2025-09-23 16:00:46 följande:

Glömde livsmedelsfärg, parkera dem vid diskhon med några kärl med vatten där de kan droppa i färg och sen blanda vatten med olika färger och göra häxsoppa. Eller låt dem diska diverse plastleksaker med diskmedel och egen diskborste. Blir ju en del golvtorkning sen men mina barn lekte i timmar med detta. 

Skulle önska så mkt att detta gick, med färg. Testade en gång och aldrig mer, det var färg överallt... Stoppade stora barnet precis innan en hel skål med färgvatten hade åkt ut på golvet och barnet.

Diskmedels lek funkar bra en och en, det älskar dem, men det har varit lite många vattenkrig med sura miner för att jag är helt lockad för tillfället. Kanske får testa igen lite senare i år och se om det funkar bättre. Det är ju väldigt kul så länge alla är sams....
  • Anonym (W)
    Anonym (Tipstips) skrev 2025-09-23 16:43:08 följande:
    Skulle önska så mkt att detta gick, med färg. Testade en gång och aldrig mer, det var färg överallt... Stoppade stora barnet precis innan en hel skål med färgvatten hade åkt ut på golvet och barnet.

Diskmedels lek funkar bra en och en, det älskar dem, men det har varit lite många vattenkrig med sura miner för att jag är helt lockad för tillfället. Kanske får testa igen lite senare i år och se om det funkar bättre. Det är ju väldigt kul så länge alla är sams....

Sätt dom nakna på en pall i duschen med färgvatten, haha!
    Här lekte vi ofta födelsedag, någon handlade leksaker i affären som slogs in i paket, man sjöng ja må han leva, sen öppnades födelsedagspresenterna av den som fyllde år. Ibland med en muffin som födelsedagstårta.

Och vi hade snöbollskrig, med reklampapper som kramats till snöbollar. Tar inte så lång tid att plocka bort sen. 

Svar på tråden Tips på bra aktiviteter inne för små barn??