Jag är gravid samtidigt som min kollega kämpar med IVF
Jag har ett dilemma på mitt jobb som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera.
På mitt jobb arbetar vi på projektbasis och roterar arbetsplats med några års mellanrum och där jag är nu har precis en kille jag jobbat med på tidigare projekt börjat.
Jag är gravid, och nästan halvvägs gången. Det syns inte så mycket än, men jag har berättat för min chef ganska tidigt eftersom jag kämpat med ett fruktansvärt illamående. Det har också varit allmänt känt ett tag eftersom jag inte drack en droppe på senaste festen eller var med och körde gokart.
När den här killen kom till vår arbetsplats blev det prat med chefen om en viss arbetsuppgift som jag har och chefen frågade om vi skulle dela på den eller om jag skulle fortsätta ha den. Jag sa bara att jag kan ha den till jag försvinner i februari så kan han ta över den sen. Han frågade var jag skulle och jag säger som det är att jag ska få en bäbis.
Precis när jag säger det ser jag att han liksom stelnar till innan han säger grattis och så kommer jag på att jag vet att när vi jobbade tillsammans senast var han ledig mycket och de hade precis påbörjat IVF. Hans tjej opererades ett par gånger redan då. Eftersom jag inte vet hur mycket han berättat för vår chef kunde jag inte säga något då och sen har det liksom rullat på.
De senaste veckorna har jag överhört när han berättade för en annan kollega att de kämpade med IVF och jag har fått typ dåligt samvete och halvt skäms över att jag är gravid och de inte lyckas när det gick så lätt för oss. Eftersom han inte pratat direkt med mig om det kan jag inte naturligt prata med honom om det heller. Hur ska jag hantera situationen? Vi jobbar i en mansdominerad bransch så det pratas inte jättemycket om min graviditet men den kommer på tal ibland. Då blir jag obekväm för att jag är rädd att han ska bli obekväm.
Är det någon som varit i samma situation och kan ge tips?