• Anonym (Menesis)

3 barn??

Hej!

Jag har nyligen fått mitt andra barn, en liten kille som nu är 6 månader. Min första var ganska krävande, men den här gången har jag fått en lugn och glad bebis.

Från början kände jag mig nöjd med två barn, men nu börjar tanken smyga sig på om jag kanske ändå vill ha tre?

Ni som har tre barn ? hur upplever ni det? Är det värt det? Självklart ångrar man inte ett barn, men jag skulle gärna vilja höra era erfarenheter, både fördelar och nackdelar. Är det väldigt kämpigt, eller går det att få ihop vardagen på ett bra sätt?

Vill också tillägga att min man är väldigt delaktig och hjälper till mycket hemma.

• Svar på tråden 3 barn??
  • Anonym (Julit)

Hjälper mannen till? Trodde man delade på ansvaret. Skaffa inte 3 barn är mitt tips.

• Suzzan99

Vad menar du med hjälper till? Är så trött på att höra det uttrycket.

• Anonym (ABC)

Man delar på ansvaret.

• Anonym (Jovana)

Hade samma tanke men landade i att nej, vi ska inte utsätta det vi har nu för mer prövning. För det är en sak när de är små, men helt ärligt så minskar inte behoven eller tiden som barn behöver med åldern.
    Ja de blir självgående och ja de kan göra mycket själv. Jag kan köra mina barn till en aktivitet och sedan så kan de antingen åka hem med en kompis som åker åt samma håll som oss eller så kan jag hämta 90 min senare= egentid.
    Men reda ut relationsproblem tar tid, finnas för dem oberoende vad tar tid, läxläsning tar tid (högstadiets kemi och matte är en ... utmaning), reda ut jobbiga saker med kompisar, se till att det alltid finns mat till alla (har söner).
    Och det är tid som jag vill lägga. Det är inte raketforskning att fler personer betyder att kakan ska delas på fler. Och jag tror inte alls att "trean bara hänger med". Det vore inte schysst att säga så om ett barn.

Tror absolut att man kan vara nöjd med sitt beslut i efterhand och som du skriver så är det kanske så att man inte ångrar själva barnet. Men jag hade nog kunnat bli väldigt bitter och må dåligt över beslutet och situationen om det blivit tufft för oss. Det tror jag. 

Det är kanske 7-8 år sen vi satt i dessa tankar och jag älskar fortfarande bebisar men jag vill absolut inte ha en

Svar på tråden 3 barn??