• Anonym (Blir fattig)

Går det att leva på 9.000/ mån

Ja, som rubriken lyder. Jag skulle behöva leva på 9.000/ månad i ungefär två år. Eftersom att tiden är begränsad behöver jag inte göra större inköp/ investeringar under den här tiden, och kommer inte att behöva spara. Har däremot buffert/ spar på 200.000 om något skulle krisa, men vill helst inte röra de pengarna.

Summan är efter avdrag för boendekostnader inklusive el och hemförsäkring, men exklusive allt annat som mobilabonnemang, mat mm.

Så går det? Hur knapert blir det? Någon här som lever på liknande summor?

• Svar på tråden Går det att leva på 9.000/ mån
  • Anonym (Karin)
    Anonym (xxx) skrev 2025-09-25 16:21:50 följande:
    Så folk som har mer pengar än de som är riktigt fattiga får inte be om råd angående sin ekonomi?
    Jodå, men de behöver inte kalla sig för fattiga när de inte är det.
  • Anonym (Em)
    Anonym (soc) skrev 2025-09-25 14:51:49 följande:

när hyran är betald har jag och sonen 4000 att leva på

Det där stämmer inte. Då har du isåfall en hög hyra som soc inte godkänner.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Blir fattig) skrev 2025-09-25 14:47:01 följande:

Nu ser det ut så här:

Bilen såld och en buffert på 40.000 vilken jag kan ta av utan större problem. Tänker att jag därför lägger på 1500 till de 9000 och tar av bilpengarna till det.

Nytt anställningsavtal med garanterade timmar vilka ger 2000/ månad ut.

Jag kommer då att istället att ha 12500/ månad efter alla boendekostnader men exklusive abonnemang.

Kan få ned kostnaderna för abonnemang till1000/ månad. Sonen tar av sina 1250:- till busskort, så det räknar jag inte in.

Det ger 11.500 efter alla räkningar betalda. 500 tänkte jag spara, plus om jag jobbar mer än beräknat så sparas det.

Känns lite mer rimligt.

En matbudget på 6000/ månad ger oss då 5.500 över till mina resekostnader, hygien, om något går sönder, tändläkarräkningar osv. Kläder räknar jag inte in då sonen har 800 kr över som ska räcka till hans kläder. Själv behöver jag inte handla kläder under perioden.

Hur tror ni att det kommer fungera?

Låter jättebra! Ett par tusen gör jättestor skillnad! 
  • Anonym (Blir fattig)
    Anonym (Karin) skrev 2025-09-25 16:14:52 följande:
    Jag tycker att din tråd är ett hån mot människor som verlkigen behöver tänka på varenda krona.
    Helt sjukt om du frågar mig.
    Existensminimum för mig och sonen ligger på 11.400/ månad.
    Då betalar fortfarande soc för vissa oförutsedda höga kostnader, som jag nämnt ovan.

Därför anser jag ditt inlägg vara rent oförskämt.
  • Anonym (Blir fattig)

Uppdaterar:
    Denna månad, sedan 25:e, har jag haft 6200 att leva på efter räkningar. Nu har jag kvar 2000, så verkar inte gå så bra... Uppdaterar igen i slutet av månaden.

• Anonym (Kr)
    Anonym (Blir fattig) skrev 2025-10-07 13:14:08 följande:

Uppdaterar:
    Denna månad, sedan 25:e, har jag haft 6200 att leva på efter räkningar. Nu har jag kvar 2000, så verkar inte gå så bra... Uppdaterar igen i slutet av månaden.

Vad har du lagt över 4000 kr på under 12 dagar?
  • Anonym (Blir fattig)
    Anonym (Kr) skrev 2025-10-07 13:15:58 följande:
    Vad har du lagt över 4000 kr på under 12 dagar?
    Mat, buss, en tågresa.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Blir fattig) skrev 2025-10-07 13:44:41 följande:
    Mat, buss, en tågresa.
    Inget  mer buss och tåg denna månad
  • Anonym (Blir fattig)
    Anonym (Kr) skrev 2025-10-07 13:47:51 följande:
    Inget  mer buss och tåg denna månad
    Måste ta mig till jobbet, så jo.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Blir fattig) skrev 2025-10-07 13:54:02 följande:
    Måste ta mig till jobbet, så jo.
    Inget periodkort? Vad kostar det i jämförelse med de biljetter du köper nu?
  • Anonym (Blir fattig)
    Anonym (Kr) skrev 2025-10-07 13:56:28 följande:
    Inget periodkort? Vad kostar det i jämförelse med de biljetter du köper nu?
    Det är så att det går jämnt ut, men i vanliga fall kan jag vissa dagar cykla till jobbet. Det har inte fungerat nu därför att jag ådragit mig en knäskada.

Dvs om jag åker buss tur och retur varje arbetspass blir det samma kostnad som att köpa periodkort. Jag har inte åkt buss för övrigt.

Svårt att få ned matkostnader. Tycker själv att vi har köpt betydligt billigare mat, men tydligen inte tillräckligt. Vi äter inte heller, sedan länge, godis, snacks, glass osv.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Blir fattig) skrev 2025-10-07 14:04:00 följande:
    Det är så att det går jämnt ut, men i vanliga fall kan jag vissa dagar cykla till jobbet. Det har inte fungerat nu därför att jag ådragit mig en knäskada.

Dvs om jag åker buss tur och retur varje arbetspass blir det samma kostnad som att köpa periodkort. Jag har inte åkt buss för övrigt.

Svårt att få ned matkostnader. Tycker själv att vi har köpt betydligt billigare mat, men tydligen inte tillräckligt. Vi äter inte heller, sedan länge, godis, snacks, glass osv.
    Blir tufft några veckor. Tur att du ha en buffert
  • Anonym (Blir fattig)
    Anonym (Kr) skrev 2025-10-07 14:06:07 följande:
    Blir tufft några veckor. Tur att du ha en buffert
    Ja... Jag har egentligen inte heller gått in i perioden med kraftigt minskad inkomst. Min nuvarande inkomst är helt ok, men hade en del väldigt höga utgifter (bilreparationer) den här månaden som jag betalade från lönekontot. Tänkte att jag skulle köra igång redan nu direkt med att försöka leva på den budget jag sedan kommer att ha. 

Bilen har jag nu sålt, pengarna in på ett annat buffertkonto som jag har tänkt ha de två år jag kommer att ha betydligt lägre inkomst.
Svar på tråden Går det att leva på 9.000/ mån