• Anonym (Blir fattig)

Går det att leva på 9.000/ mån

Ja, som rubriken lyder. Jag skulle behöva leva på 9.000/ månad i ungefär två år. Eftersom att tiden är begränsad behöver jag inte göra större inköp/ investeringar under den här tiden, och kommer inte att behöva spara. Har däremot buffert/ spar på 200.000 om något skulle krisa, men vill helst inte röra de pengarna.

Summan är efter avdrag för boendekostnader inklusive el och hemförsäkring, men exklusive allt annat som mobilabonnemang, mat mm.

Så går det? Hur knapert blir det? Någon här som lever på liknande summor?

• Svar på tråden Går det att leva på 9.000/ mån
  • Anonym (Blir fattig)
    Fjäril kär skrev 2025-09-24 15:59:35 följande:
    7500 ish att leva på när allt är betalt .  Jag har en 17-åring på gymnasiet på internat så jag betalar bådas hyra . Han får sitt studiebidrag plus 500 kr extra från mig . 
    Så mina pengar ska också räcka till tåg/flyg när han ska hem (Rymdgymnasiet i Kiruna)  plus att jag också åker dit ett par gånger om året.  Inklusive extra mat när han är hemma. 

Matlådor har jag ändå som lunch så den "kostnaden " har jag ju oavsett. Rester från kylskåpet till lunch eller som matlåda är same same . 
    Borde gå. Översatt, så innebär det att det du betalar i tåg+ flyg+ 500/ månad + extra mat hemma till din tonåring blir summor jag kommer att lägga på mat till min. Kommer ju inte att räcka för min del antar jag, men de 1500:- jag kommer att ha mer än du kommer ju också då att läggas på mat till sonen.

Blir nog väldigt tight dock. Ska se denna månad vilket belopp för mat vi kan komma ned i.
  • Anonym (Blir fattig)
    Anonym (Kri) skrev 2025-09-24 16:24:26 följande:

Som enskild person utan bil klarar jag mig bra på det beloppet, efter att alla räkningar är betalda. Kanske lite knepigare om det finns fler personer än så som utgör kostnader. 

Efter det att alla mina räkningar är betalda har jag bara 8000. Då är de nödvändiga abonnemangen med+ försäkringar. Abonnemang kan jag försöka hitta alternativ till.
  • Anonym (Q)

Välkommen till en värld som många i Sverige lever i och överlever. Jag tycker att 9000 kr efter hyra och en buffert låter lyxigt. Du klarar dig gott på pengarna. 

• Anonym (Q)
    Anonym (Blir fattig) skrev 2025-09-24 16:49:07 följande:
    Efter det att alla mina räkningar är betalda har jag bara 8000. Då är de nödvändiga abonnemangen med+ försäkringar. Abonnemang kan jag försöka hitta alternativ till.
    Bara 8000 kr? Du har mycket pengar över. Jag trodde inte att du skulle ha så mycket, när jag skrev mitt första svar. Klarar du inte dig på 8000 kr efter hyra och räkningar, så har du problem.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Q) skrev 2025-09-24 18:22:44 följande:
    Bara 8000 kr? Du har mycket pengar över. Jag trodde inte att du skulle ha så mycket, när jag skrev mitt första svar. Klarar du inte dig på 8000 kr efter hyra och räkningar, så har du problem.
    Ja, precis.

Vad är det för summor folk svänger sig med egentligen?
  • Anonym (Blir fattig)
    Anonym (Q) skrev 2025-09-24 18:22:44 följande:
    Helt klart lever jag idag över mina kommande tillgångar.

Kommande månad ser jag som en övning i hur billigt vi klarar av att leva. Sonen är också införstådd med det.

Uppdaterar med hur det går och ser om jag kan få fler tips och råd av alla här i tråden. Väldigt värdefullt att få er hjälp. Tack allihop!
  • Anonym (Nicole)
    Anonym (Blir fattig) skrev 2025-09-24 16:49:07 följande:
    Klart du ska skaffa de mest prisvärda abonnemangen för prisskillnaden kan vara väldigt stor på försäkringar, tv-utbud och mobilabonnemang. Du behöver också kunna lägga undan minst 500 i månaden för vissa månader kan bli dyrare t ex ett tandläkarbesök. Förstår att det känns olustigt med mindre inkomst men med god planering, främst maten, går det runt.
  • Anonym (Utan tvekan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-24 07:48:43 följande:

Det är ungefär som att leva som student på CSN. Vilket går för många studenter.

Förutom att för studenter är det väl exklusive hyran? Ts får 9000 efter hyran. Mem allt beror först på hur mycket övriga utgifter man har. Om man har många onödiga så kansk det behövs tas bort några. 

Ts får man försörjningsstöd om man har pengar liggandes? Du sa väl att du har 200000 som du inte vill röra? Jag har för mig att man inte fick ha sparpengar?

• Anonym (Blir fattig)
    Anonym (Utan tvekan) skrev 2025-09-25 07:57:00 följande:

Förutom att för studenter är det väl exklusive hyran? Ts får 9000 efter hyran. Mem allt beror först på hur mycket övriga utgifter man har. Om man har många onödiga så kansk det behövs tas bort några. 

Ts får man försörjningsstöd om man har pengar liggandes? Du sa väl att du har 200000 som du inte vill röra? Jag har för mig att man inte fick ha sparpengar?

Jag får inte försörjningsstöd. 
  • Anonym (Det går, sa flickan!)
    Anonym (Blir fattig) skrev 2025-09-23 22:12:13 följande:
    Går det att leva på 9.000/ mån

Ja, som rubriken lyder. Jag skulle behöva leva på 9.000/ månad i ungefär två år. Eftersom att tiden är begränsad behöver jag inte göra större inköp/ investeringar under den här tiden, och kommer inte att behöva spara. Har däremot buffert/ spar på 200.000 om något skulle krisa, men vill helst inte röra de pengarna.

Summan är efter avdrag för boendekostnader inklusive el och hemförsäkring, men exklusive allt annat som mobilabonnemang, mat mm.

Så går det? Hur knapert blir det? Någon här som lever på liknande summor?

Det går alldeles utmärkt att leva på den summan om du inte har dyra hobbies eller laster.

Jag har förnärvarande försörjningsstöd och lever på ungefär hälften och då är jag dessutom rökare.
  • Anonym (Em)

Lägg till i ts att du har en tonåring hemma också så slipper du kommentarer från folk som inte förstår att ni är två som ska leva på summan

• Anonym (Utan tvekan)
    Anonym (Blir fattig) skrev 2025-09-25 08:37:45 följande:
    Jag får inte försörjningsstöd. 

Ok, sorry då missförstod jag!

Men angående 9000/ månad så kommer du vänja dig. Människor är rätt anpassningsbara, och en ytterligare fördel är att man mår bra av att inte konsumera för mycket, man känner sig mer duktig när man får ekonomin att gå ihop. 

Att vi anpassar oss märks även när lönen ökar. Då brukar många sluta tänka på priser, och konsumerar ofta mer. Resultatet blir då att man inte har så mycket mer över trots den ökade lönen. 🙂

Svar på tråden Går det att leva på 9.000/ mån