• Kajsaan

Har vi fått vägglöss????

Hej! 

Jag har de senaste 2-3 veckorna upptäckt bitmärken (liknar myggbett typ) som kliar och ibland gör lite ont på framförallt armarna men nu även mot ländryggen och funderar på om detta kan vara vägglöss???

Anledningen till att jag är rädd att det rör sig om just vägglöss är då bitmärkena endast kommer efter att jag har sovit eller varit i sängen. Jag har, på grund av detta, blivit helt nojjig och tvättat lakan i 60 grader helt orimligt ofta, letat efter spår med ficklampa, googlat, dammsugit och kollat madrasser men till ingen lycka. Har inte hittat några blodfläckar på lakan osv. heller.

Fram tills idag. Jag vaknade vid 5-tiden av att det kliade på ena armen och upptäckte nya bett. Återigen satte jag då igång ficklampa och till min fasa upptäckte jag då en ca 1mm stor rödbrun prick som dessutom rörde på sig. 

Absolut panik och genomvidrig känsla. Jag har bifogat bild då jag undrar om någon känner igen detta? Är det vägglöss vi har fått? Vi har inte varit utomlands, jag är sjukskriven just nu och sitter mest hemma och känner mig därför smått galen. Jag är så hemskt rädd att det rör sig om vägglöss? Men visst är detta likt? Ska man kontakta anticimex/hyresvärd asap?

Tacksam för alla råd och svar jag kan få! 

• Svar på tråden Har vi fått vägglöss????
  • Dexter dot com

Ser onekligen ut som en vägglus. Spar den i en burk och ring Anticimex så fort dom öppnar.

• Anonym (korven)

Oj oj oj! Vägglöss.

Stackare. Kan behöva blir fler saneringar. Allt måste tvättas, de kan spridas via kläder. Det som inte kan tvättas 60 grader behöver frysa 2v.

• Queen81

Det ser tyvärr ut som en vägglus. Kontakta hyresvärd och Anticimex direkt. 

• beli

Solklar vägglus. För oss började det också med att jag fick bett, men vi inte såg nåt. Det var först efter nån månad vi såg första lusen.

Vi skaffade fällor, ett slags plastskålar som sängbenen får stå i. Och en massa pulver som lössen torkar ihjäl av, minns inte vad det heter.

Vi skaffade också en stor frysbox som fick stå i vardagsrummet, där vi lade böcker och annat icke-tvättbart i en vecka i taget. För oss var det bråttom eftersom vi skulle flytta sex veckor efter att första lusen observerats, och Anticimex brukar räkna med åtta veckor för att få bort allt.. Vi kan inte ha haft särskilt många eller fertila löss, för vi blev av med allt och fick inte med oss nåt till nästa boende.

Tyvärr måste man fortsätta sova i sängen under processen eftersom man vill locka ut dem..

• beli

Vi slängde också sängarna direkt när vi hade sett första lusen, och köpte de billigaste sängarna Ikea hade. Sen slängde vi dem efter sex veckor och köpte återigen nya till nästa boende.

• Kajsaan
    beli skrev 2025-09-24 08:42:36 följande:

Solklar vägglus. För oss började det också med att jag fick bett, men vi inte såg nåt. Det var först efter nån månad vi såg första lusen.

Vi skaffade fällor, ett slags plastskålar som sängbenen får stå i. Och en massa pulver som lössen torkar ihjäl av, minns inte vad det heter.

Vi skaffade också en stor frysbox som fick stå i vardagsrummet, där vi lade böcker och annat icke-tvättbart i en vecka i taget. För oss var det bråttom eftersom vi skulle flytta sex veckor efter att första lusen observerats, och Anticimex brukar räkna med åtta veckor för att få bort allt.. Vi kan inte ha haft särskilt många eller fertila löss, för vi blev av med allt och fick inte med oss nåt till nästa boende.

Tyvärr måste man fortsätta sova i sängen under processen eftersom man vill locka ut dem..

Tack så hemskt mycket för svar! 

Lite följdfrågor från mig såhär en dryg vecka senare:

Vi har varken råd eller plats att köpa nya sängar eller frysbox vilket, såklart, försvårar processen enormt. Jag har spenderat nästan varenda vaken minut sedan tråden startades med att försöka researcha och sanera på egen hand. Vi har kontaktat vår hyresvärd men är fortfarande i limbo i väntan på att hon ska boka sanering i.om. att lägenhetshuset har avtal med Anticimex och vi inte ska behöva betala ur egen ficka, men huset vi bor i är tyvärr privat ägt och det verkar dra ut på tiden p.g.a. detta. 

Jag har ju såklart blivit extremt paranoid och manisk kring att vi har en vägglus-infestation, och har så extremt svårt att sova eller ens sätta på mig kläder eller sitta på något annat än våra trästolar i köket i princip. Jag steamar alla plagg jag sätter på mig även om dem är nytvättade och har även köpt en massa kiselgur och fällor osv som jag har läst mig till är det mest effektiva. (Men hittar inte en enda lus i fällorna eller kiselguret vi sätter ut)
    Vi fryser det vi har plats för och tvättmaskinen går ständigt. Jag har köpt vakuumpåsar att lägga alla nytvättade + nysteamade kläder i men är fortfarande hemskt orolig att jag ska råka kontaminera något om jag lämnar hemmet. Hur gjorde ni? Träffade ni folk under tiden ni hade detta problem? Hur hanterade ni era kläder utanför huset/på jobbet osv.? 

Jag har sökt med ljus och lykta efter både svarta prickar och blodfläckar vilket ska vara det tydligaste spåret på vägglus och jag kan inte hitta detta någonstans och vet därför inte heller vart de huserar som mest. Kunde ni hitta detta när ni väl insåg vad problemet gällde? 

Hur bitna blev ni? Jag är rätt känslig vad gäller allt från myggbett till knott så betten kliar något otroligt och blir svullna, varma och röda och sväller upp till ca 3 cm i diameter. Jag smörjer med Hydrokortison och knaprar allergitabletter för att minska klådan, men hur många bett fick ni oftast per natt? Var det varje natt? Och hur stod ni ut med att fortsätta sova i sängarna i väntan på att saneringen skulle få full effekt? Känner mig smått tokig.

Förlåt för långt inlägg men jag är smått desperat, har världens sömnbrist och gör allt i min makt i nuläget för att försöka kontrollera problemet. 

Tack på förhand! :') 

• Anonym (M)

Lite sent kanske men nu ska du få bra tips här från en som varit med och i princip löst det på egen hand (ringde bara Anticimex för att man måste anmäla det i HR).

Tänk såhär: Er säng är navet. Lössen måste i princip ta sig dit för att överleva (om det inte är en riktigt allvarlig infestation där ni har massa löss i soffan mm som suger blod under dagen). Så du vill se till att de får betala med sitt liv om de ska komma åt er.

Kiselgur i alla golvlister längs med rummet. Även kiselgur innanför och utanför tröskeln intill rummet. Sen dörrkarmen kör du dubbelsidig tejp längs med hela och penslar på kiselgur ovanpå. Sängens ben så kör du fällor med kiselgur inuti. Om ni haft Anticimex där så har de behandlat sängen redan. Annars så kör du ångmaskin på hela sängen och madrasser/sängkläder så att de dör. Sen kiselgur längs med madrasserna, på sängramen, ovanför huvudet mm.

Nu är det bara att vänta. Förr eller senare så kommer de och skär då upp sig själva så att de kommer att torka ut. Är du paranoid att sova så kan man hålla sig vaken ett tag och sporadiskt tända en stark ficklampa. Kolla av säng, väggar, tak. 

Övriga rum och prylar i lägenheten är egentligen sekundära. Ha ett öga på soffan och andra ställen där ni tillbringar mer tid. Men oavsett var de gömmer sig så måste de förr eller senare suga blod. Vilket leder dem till sängen. Vilket i sin tur blir deras död.

• Anonym (M)

PS: Har man en bra ångmaskin behöver man inte slänga några möber. Ånga sängen, madrasser mm. Vår säng blev lite försvagad i träet av allt ångande men jag bytte ut stödregeln under mot färskt virke.

• beli
    Kajsaan skrev 2025-10-04 21:41:51 följande:

Tack så hemskt mycket för svar! 

Lite följdfrågor från mig såhär en dryg vecka senare:

Vi har varken råd eller plats att köpa nya sängar eller frysbox vilket, såklart, försvårar processen enormt. Jag har spenderat nästan varenda vaken minut sedan tråden startades med att försöka researcha och sanera på egen hand. Vi har kontaktat vår hyresvärd men är fortfarande i limbo i väntan på att hon ska boka sanering i.om. att lägenhetshuset har avtal med Anticimex och vi inte ska behöva betala ur egen ficka, men huset vi bor i är tyvärr privat ägt och det verkar dra ut på tiden p.g.a. detta. 

Jag har ju såklart blivit extremt paranoid och manisk kring att vi har en vägglus-infestation, och har så extremt svårt att sova eller ens sätta på mig kläder eller sitta på något annat än våra trästolar i köket i princip. Jag steamar alla plagg jag sätter på mig även om dem är nytvättade och har även köpt en massa kiselgur och fällor osv som jag har läst mig till är det mest effektiva. (Men hittar inte en enda lus i fällorna eller kiselguret vi sätter ut)
    Vi fryser det vi har plats för och tvättmaskinen går ständigt. Jag har köpt vakuumpåsar att lägga alla nytvättade + nysteamade kläder i men är fortfarande hemskt orolig att jag ska råka kontaminera något om jag lämnar hemmet. Hur gjorde ni? Träffade ni folk under tiden ni hade detta problem? Hur hanterade ni era kläder utanför huset/på jobbet osv.? 

Jag har sökt med ljus och lykta efter både svarta prickar och blodfläckar vilket ska vara det tydligaste spåret på vägglus och jag kan inte hitta detta någonstans och vet därför inte heller vart de huserar som mest. Kunde ni hitta detta när ni väl insåg vad problemet gällde? 

Hur bitna blev ni? Jag är rätt känslig vad gäller allt från myggbett till knott så betten kliar något otroligt och blir svullna, varma och röda och sväller upp till ca 3 cm i diameter. Jag smörjer med Hydrokortison och knaprar allergitabletter för att minska klådan, men hur många bett fick ni oftast per natt? Var det varje natt? Och hur stod ni ut med att fortsätta sova i sängarna i väntan på att saneringen skulle få full effekt? Känner mig smått tokig.

Förlåt för långt inlägg men jag är smått desperat, har världens sömnbrist och gör allt i min makt i nuläget för att försöka kontrollera problemet. 

Tack på förhand! :') 

Sorry, jag har haft en två månaders detox från FL... Hur har det gått för er?

Det var jag som blev mest biten (jag verkar generellt dra till mig extra mycket av allt från bromsar till mygg). Jag fick kanske nåt eller några bett per dag, minns inte riktigt. Vi hittade aldrig deras avföring, vilket enligt info på nätet ska vara ett tydligt tecken.

Vi träffade nog folk som vanligt, det är ju i sängen vägglössen är. Jag använde inte min garderob, utan hade mina kläder hängande på torkstället i sex veckor. Det var ett vansinne att hålla på och flyttpacka samtidigt som man frös in saker i frysboxen samt tvättade allt i 60 grader hela tiden...

Hoppas ni blev av med krypen!
Svar på tråden Har vi fått vägglöss????