Kajsaan skrev 2025-10-04 21:41:51 följande:
Tack så hemskt mycket för svar!
Lite följdfrågor från mig såhär en dryg vecka senare:
Vi har varken råd eller plats att köpa nya sängar eller frysbox vilket, såklart, försvårar processen enormt. Jag har spenderat nästan varenda vaken minut sedan tråden startades med att försöka researcha och sanera på egen hand. Vi har kontaktat vår hyresvärd men är fortfarande i limbo i väntan på att hon ska boka sanering i.om. att lägenhetshuset har avtal med Anticimex och vi inte ska behöva betala ur egen ficka, men huset vi bor i är tyvärr privat ägt och det verkar dra ut på tiden p.g.a. detta.
Jag har ju såklart blivit extremt paranoid och manisk kring att vi har en vägglus-infestation, och har så extremt svårt att sova eller ens sätta på mig kläder eller sitta på något annat än våra trästolar i köket i princip. Jag steamar alla plagg jag sätter på mig även om dem är nytvättade och har även köpt en massa kiselgur och fällor osv som jag har läst mig till är det mest effektiva. (Men hittar inte en enda lus i fällorna eller kiselguret vi sätter ut)
Vi fryser det vi har plats för och tvättmaskinen går ständigt. Jag har köpt vakuumpåsar att lägga alla nytvättade + nysteamade kläder i men är fortfarande hemskt orolig att jag ska råka kontaminera något om jag lämnar hemmet. Hur gjorde ni? Träffade ni folk under tiden ni hade detta problem? Hur hanterade ni era kläder utanför huset/på jobbet osv.?
Jag har sökt med ljus och lykta efter både svarta prickar och blodfläckar vilket ska vara det tydligaste spåret på vägglus och jag kan inte hitta detta någonstans och vet därför inte heller vart de huserar som mest. Kunde ni hitta detta när ni väl insåg vad problemet gällde?
Hur bitna blev ni? Jag är rätt känslig vad gäller allt från myggbett till knott så betten kliar något otroligt och blir svullna, varma och röda och sväller upp till ca 3 cm i diameter. Jag smörjer med Hydrokortison och knaprar allergitabletter för att minska klådan, men hur många bett fick ni oftast per natt? Var det varje natt? Och hur stod ni ut med att fortsätta sova i sängarna i väntan på att saneringen skulle få full effekt? Känner mig smått tokig.
Förlåt för långt inlägg men jag är smått desperat, har världens sömnbrist och gör allt i min makt i nuläget för att försöka kontrollera problemet.
Tack på förhand! :')
Sorry, jag har haft en två månaders detox från FL... Hur har det gått för er?
Det var jag som blev mest biten (jag verkar generellt dra till mig extra mycket av allt från bromsar till mygg). Jag fick kanske nåt eller några bett per dag, minns inte riktigt. Vi hittade aldrig deras avföring, vilket enligt info på nätet ska vara ett tydligt tecken.
Vi träffade nog folk som vanligt, det är ju i sängen vägglössen är. Jag använde inte min garderob, utan hade mina kläder hängande på torkstället i sex veckor. Det var ett vansinne att hålla på och flyttpacka samtidigt som man frös in saker i frysboxen samt tvättade allt i 60 grader hela tiden...
Hoppas ni blev av med krypen!