• Anonym (Undrar lite)

Fått nog av min syster

Hej alla. Jag har lillasyster som beter sig lite märkligt (i mitt tycke) mot mig?

Vi har inte haft någon jätte tight relation någonsin. Men setts på jul och födelsedagar och dyl.( Hon bor några mil bort ). Sen för ca 2 är sedan blev hon lämnad av sin man för en annan kvinna. Hon vart helt förkrossad och behövde stod. Jag va med om samma sak för flera år sedan så tror hon tyckte det va tacksamt att prata med någon som gått igenom samma sak. Vi hade daglig kontakt i nästan 1 års tid. Jag stöttade så mkt jag kunde men blev själv ganska "nedstämd" tillslut. Sen träffar hon en ny kille och slutar höra av sig helt. Hon svararde inte på sms eller när jag ringde. Mina barn och hennes barn är jämngamla så var tråkigt att hon bara stängde ute oss. Men det är inget konstigt i sig för hon är sådan som person. När hon behöver så går det bra att höras.

Nu fick jag ett sms av henne i dagarna fär hon frågar hur jag mår, sedan kommer en lista på datum som hon behöver hjälp eftersom hon ska flytta. Vi har inte hörts alls på 1 år. 

Frågan jag vill ställa här är om jag är dålig om jag väljer att helt strunta i detta? Jag har ingen lust att komma springande när hon vill ha hjälp längre. Hon hör bara av sig när hon vill ha hjälp och jag finner detta nästintill fräckt? Tycker jag fel? Vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Fått nog av min syster
  • Anonym (Storasyster)

Beklagar! Jag har varit med om liknande. Jag struntade inte i att svara eftersom jag ville att hon skulle få veta anledningen varför. Därför skrev jag ett långt mail där jag tog upp allt , och skickade henne. Anledningen att jag inte sade det öga mot öga eller ringde var för att hon med säkerhet inte hade lyssnat utan tyckt att jag anklagade henne felaktigt. Hon hade inte lyssnat till punkt.

Mitt mail ledde tlll att vi pratade ut ordentligt, och hon tog upp saker som jag inte visste att hon varit sur på mig för.

Hoppas det reder ut sig. Lillasystrar har en förmåga att vara lite mer egoistiska och bortskämda.

• Anonym (fy)

Hon tar dig för given. Ställ inte upp mer. Du gar tidigare ställt upp på din bekostnad.

• Anonym

Skriv till henne och säg att du inte har möjlighet att hjälpa henne.

Det finns faktiskt flyttfirmor

• Dexter dot com

Personligen hade jag svarat att jag inte vill hjälpa till då hon valt att inte svara på dina sms och samtal under ett helt år. Oerhört fräckt och egoistiskt att bete´ sig som hon gör.

• Anonym (Fru)

Min fru är likadan, hon mår typ dåligt av att göra något för andra men är inte sen att be andra om hjälp med barnpassning mm

• Anonym (Undrar lite)
    Dexter dot com skrev 2025-09-25 06:40:46 följande:

Personligen hade jag svarat att jag inte vill hjälpa till då hon valt att inte svara på dina sms och samtal under ett helt år. Oerhört fräckt och egoistiskt att bete´ sig som hon gör.

Jag har inte hört av mig överdrivet mkt men har ringt nångång och skickat nått mess. 

Jag bjöd henne till en liten mindre bjudning i vintras när jag fyllde 40. Va bara familjen och några vänner och ett par smörgåstårtor i all enkelhet men hon svarade inte ens på inbjudan. 

Min ville låna 2 miljoner av min pappa så att hon kunde köpa ett hus som hon ville ha. Pappa sa nej 100 gånger, tillslut tappa han det lite och blev arg när hon respektera att han inte ville ta lån på sin egen fastighet för detta. Då slutade hon höra av sig honom helt och började tjata på mamma istället. Mamma kunde inte låna ut den summan så då ville hon inte prata med mamma heller. 

Hon är såhär... Jag vet inte om jag ens kommer svara på hennes mess nu. Jag har ingen lust att hjälpa henne att flytta. Hon bad om hjälp för nått sedan också (precis efter att vi slutat höras) då svarade jag kort att jag inte kunde det datumet. Sen skrev hon bara "tar gärna emot hjälp i helgen också" dä skulle hon göra nått i trädgården. Städa och kratta typ. Då svarade jag atg jag hade planer bara kort. 
  • molly50
    Anonym (Undrar lite) skrev 2025-09-25 09:45:32 följande:
    Jag har inte hört av mig överdrivet mkt men har ringt nångång och skickat nått mess. 

Jag bjöd henne till en liten mindre bjudning i vintras när jag fyllde 40. Va bara familjen och några vänner och ett par smörgåstårtor i all enkelhet men hon svarade inte ens på inbjudan. 

Min ville låna 2 miljoner av min pappa så att hon kunde köpa ett hus som hon ville ha. Pappa sa nej 100 gånger, tillslut tappa han det lite och blev arg när hon respektera att han inte ville ta lån på sin egen fastighet för detta. Då slutade hon höra av sig honom helt och började tjata på mamma istället. Mamma kunde inte låna ut den summan så då ville hon inte prata med mamma heller. 

Hon är såhär... Jag vet inte om jag ens kommer svara på hennes mess nu. Jag har ingen lust att hjälpa henne att flytta. Hon bad om hjälp för nått sedan också (precis efter att vi slutat höras) då svarade jag kort att jag inte kunde det datumet. Sen skrev hon bara "tar gärna emot hjälp i helgen också" dä skulle hon göra nått i trädgården. Städa och kratta typ. Då svarade jag atg jag hade planer bara kort. 
    Hade det varit min syster så hade jag svarat att jag helt enkelt inte vill hjälpa henne och förklarat varför.
    Jag tycker att hon verkar bete sig både respektlöst,fräckt och egoistiskt och det tycker jag gott att hon kan få veta.
    Hon kan inte bara ta er i familjen för givet när hon själv inte verkar ställa upp så mycket på er.
  • Anonym (Undrar lite)
    molly50 skrev 2025-09-25 11:53:00 följande:
    Hade det varit min syster så hade jag svarat att jag helt enkelt inte vill hjälpa henne och förklarat varför.
    Jag tycker att hon verkar bete sig både respektlöst,fräckt och egoistiskt och det tycker jag gott att hon kan få veta.
    Hon kan inte bara ta er i familjen för givet när hon själv inte verkar ställa upp så mycket på er.
    Ja tanken har slagit mig. Men risken är att jag sätter igång något som enbart tar mer av min energi. Bästa är nog att inte svara alls... 
  • molly50
    Anonym (Undrar lite) skrev 2025-09-25 12:21:34 följande:
    Ja tanken har slagit mig. Men risken är att jag sätter igång något som enbart tar mer av min energi. Bästa är nog att inte svara alls... 
    Men om du inte säger något alls så är ju risken att hon inte fattar att hon beter sig illa och fortsätter på samma sätt. Det tar ju också på energin i längden.
    Frågan är vad som är värst?
  • Queen81

Jag hade svarat att jag inte vill hjälpa till. Personer som bara hör av sig när de på nåt sätt kan ha nytta av mig klarar jag mig utan. Oavsett om de är släkt eller ej.

Svar på tråden Fått nog av min syster