• Anonym (GrodanBoll)

Emmett

Hej!

Vad tycker ni om namnet Emmett till en liten pojke? Storebror heter Arthur.

Har ni några andra förslag? Pappan och jag har väldigt svårt att komma överens om ett till killnamn....

Tack!

• Svar på tråden Emmett
  • Anonym (Gamla Bettan)

Inget jag hade valt - men ett helt ok namn! 

Min enda association till namnet är Emmett Till. Ett hedrande av honom (och hans mamma!) kan man ju se det som, om man vill.(Om du inte känner till vad som hände Emmett, googla bara om du orkar läsa om barn som drabbats av våld. I det här fallet rasistiskt. Det finns otäcka bilder.) 

• Anonym (S)

Emmett är fint! Jag hade nog valt Arvid. Arthur och Arvid blir jättefint!

• trollhona
    Anonym (GrodanBoll) skrev 2025-09-24 16:48:03 följande:
    Emmett

Hej!

Vad tycker ni om namnet Emmett till en liten pojke? Storebror heter Arthur.

Har ni några andra förslag? Pappan och jag har väldigt svårt att komma överens om ett till killnamn....

Tack!

Namnet är fint, men tycker inte det fungerar bra på svenska. M:et 

Det finns massor med namn, vad har ni för kriterier? Svenska, engelska, internationella, nya, äldre?

Några förslag:
    Theodore
    Jonathan
    Leopold
    Georg
    Edvin
    Adrian
    Oliver
    Ossian
    Thor
  • Anonym (MM)

Får också associationer till Emmett Till samt till vampyren Emmett i Twilight.

Inte så jättepositiva associationer alltså beroende på vem man är och hur man ser på saken. 

• Anonym (H)

Tänker på grannen i Skenet bedrar.

Arvid skulle vara fint tillsammans med Arthur.

• Anonym (GrodanBoll)
    trollhona skrev 2025-09-24 21:55:15 följande:
    Namnet är fint, men tycker inte det fungerar bra på svenska. M:et 

Det finns massor med namn, vad har ni för kriterier? Svenska, engelska, internationella, nya, äldre?

Några förslag:
    Theodore
    Jonathan
    Leopold
    Georg
    Edvin
    Adrian
    Oliver
    Ossian
    Thor
    Tack för förslag :)
    Jag gillar äldre namn, gärna från Storbritannien men som "känns igen" i Sverige med. Gärna ett namn som får svaret "Åh! Det hette min gammelfarfar!". Jag gillar även Teodor, Adrian och Ossian, dock vill jag helst undvika ytterligare ett namn på A. Min sambo vill ha "unika" namn... och där får vi problem ^^ vi gillar inte alls samma namn.
  • Anonym (Nejlika)

Benjamin
    Theodore
    Elliot
    Elias
    Charlie
    William
    Simon
    Samuel
    Leo
    Miles
    Noel
    James
    Lucas
    Isaac
    Henry
    Julian
    Louis
    Vincent
    Oliver
    Robin

• Anonym (Nejlika)

Walter
    Wilfred
    Edmund
    Cedric
    Oscar
    Albert
    Einar
    Evald
    Reidar
    Sixten
    Hugo

• Xenia

Emmett är inte ett fult namn men väl engelskt för mig och jag är inte så förtjust i "efternamn som används som förnamn".

Men jag tycker Edmund skulle passa bra. Ett namn i lite samma stil, associerar till engelska kungar precis som Arthur. Edward och Edwin skulle också passa, om de inte ses som för vanliga av er.

• Anonym (MM)
    Xenia skrev 2025-09-25 22:39:05 följande:

Emmett är inte ett fult namn men väl engelskt för mig och jag är inte så förtjust i "efternamn som används som förnamn".

Men jag tycker Edmund skulle passa bra. Ett namn i lite samma stil, associerar till engelska kungar precis som Arthur. Edward och Edwin skulle också passa, om de inte ses som för vanliga av er.

Det är ändå i första hand ett förnamn. 
  • Anonym (B)

Emeric, Enar, Enok, Ellgar, Eugen, Ezra, Evert, Engelbert, Esaias, Evald, Esau är fler lite ovanliga namn på E

• trollhona
    Anonym (GrodanBoll) skrev 2025-09-25 18:18:36 följande:
    Jag gillar äldre namn, gärna från Storbritannien men som "känns igen" i Sverige med. Gärna ett namn som får svaret "Åh! Det hette min gammelfarfar!". Jag gillar även Teodor, Adrian och Ossian, dock vill jag helst undvika ytterligare ett namn på A. Min sambo vill ha "unika" namn... och där får vi problem ^^ vi gillar inte alls samma namn.
    Då förstår jag dilemmat.
    Ja Teodor är kanske vanligt, Ossian mer ovanligt.

Tänker äldre keltiska namn, från Storbritannien men säkerligen rätt unika idag.
    Tristan, Lancelot, Urien, Leonel (fyra riddare hos Kung Arthur)

Andra äldre och mer unika namn: Kian, Owen, Melvin, Cedric, Duncan, Stig, Otis, Thord, Gideon, Everett, 
  • spöke
    Anonym (GrodanBoll) skrev 2025-09-25 18:18:36 följande:
    Arthur & Edgar 
  • Anonym (Ö)

Edgar som ovan. Theodor gillar jag med.

Svar på tråden Emmett