• ELJ79

15-årig tjej utan vänner

Min 15-åriga dotter har inga vänner och mår så dåligt av det.
    Hon har alltid haft vänner innan men förra sommaren började en av tjejerna stöta ut henne från gänget. Denna tjej är väldigt styrande och de andra vågar inte gå emot vad hon säger.

Hon är i skolan och sedan kommer hon hem och bara ligger i sängen. Hon har inga intressen och vet inte vad hon vill göra. Ibland spelar hon PlayStation med en kusin men han är duktig på spelet och tycker det är roligare att spela med andra som är lika bra.

Detta har nu gått så långt att hon fått social fobi. Hon tror att alla tycker hon är konstig och att allt hon gör är fel.
    Jag har föreslagit att börja med något nytt intresse men hon vågar inte när hon inte känner något där mm.

Är det någon som känner igen detta som kan ge tips. Eller som har en dotter som är i samma situation som kanske spelar något onlinespel som man kunde sammanföra henne med.
    Det gör så ont i mamma hjärtat att se henne så ledsen och ensam.

• Svar på tråden 15-årig tjej utan vänner
  • Anonym (Mamma)

Min dotter hade det liknande på högstadiet men hon har även misstänkt autism. 

Problemet med social fobi är att det är lätt att det snabbt kan bli värre. Min dotter fick svårt att gå till skolan, gå i affärer, öppna dörren hemma och liknande. Tillslut var hon rädd för allt utom familjen i princip. Så rekommenderar att du hjälper henne att komma ut eller söker hjälp även om inte fobin känns så omfattande än.

Jättebra idé med spelkompis, hoppas att ni hittar någon!

• Xenia

Det låter som hon är deprimerad. Hon borde träffa en läkare, psykolog eller kurator.

Problemet är att om hon bara isolerar sig lär hon inte skaffa några nya vänner och det blir en ond cirkel. Det är därför jag tror hon behöver prata med någon, någon som inte är hennes mamma utan kan se på situationen utifrån.

• ELJ79

Hon står på kö att komma in till kurator på BUP och pratar nu med en behandlare inom socialtjänsten.

Hennes sociala fobi har som ni säger eskalerat med tiden. Men det jobbigaste för henne är med de i samma ålder och att de dömmer eller ser ner på henne. 

Svar på tråden 15-årig tjej utan vänner