Råd vid separation , vårdad och boende
Hej, jag behöver råd och input från er som kanske har erfarenhet av separation, vårdnadstvister och krånglande ex.
Jag och mitt barn fick i somras fly hemifrån på grund av att det inte längre var en trygg miljö. Barnets pappa har problem med alkohol och det har förekommit incidenter som gjort att både jag och de andra barnen i hemmet har känt oss otrygga. Socialtjänsten har startat en utredning.
Sedan dess har pappan vägrat samarbeta i nästan alla frågor. Han har inte träffat vårt barn på över en månad, vägrar svara på frågor om barnets kostnader, och han har sagt rakt ut att han inte kommer godkänna barnets flytt eller adressändring hos Skatteverket. Jag har till och med fått makulera vår flyttanmälan eftersom han vägrar samarbeta.
Utöver detta vägrar han att lämna ut våra saker från huset. Jag och barnet har i nuläget inte ens basala saker som kläder, höstjacka, arbetsutrustning mm. Jag har i månader försökt få till en bodelning eller åtminstone ett tillfälle där vi kan hämta våra saker, men han ignorerar eller sätter upp nya villkor hela tiden. Nu senast hotade han att vi bara får hämta våra saker om jag först gör som han vill med några gamla bankkonton.
Jag känner mig helt maktlös. Polisen är inkopplad men det går långsamt, och under tiden står vi utan våra saker och vår vardag blir oerhört påverkad. Jag försöker också skydda vårt barn från allt detta men det är svårt när pappan vägrar samarbeta.
Har någon av er erfarenhet av:
? Hur man bäst går till väga när den andre vägrar lämna ut ens tillhörigheter?
? Om man kan driva detta via polis eller tingsrätt snabbare?
? Hur man ska hantera att han vägrar adressändra barnet och stoppar vår flytt?
? Hur man orkar stå i allt detta utan att gå sönder?