• Anonym (Rädd)

Tvillingar i v.23, misstänkt TTTS. Snälla någon med erfarenhet?

Hittills har allt sett bra mina MC/DA tvillingar. Rul för 1,5 vecka sedan visade på exakt jämnstora bebisar, bra flöden och lika mycket fostervatten. 

Idag på första läkarbesöket ser barnen fortfarande lika stora ut och har blåsa och magsäck MEN den ena har mer fostervatten. Den senaste veckan har min mage verkligen blivit stor snabbt -inget jag har kopplat eller fått info om som symtom.

Nu vill de följa mig tätare. Läkaren var rätt stressad och oskänslig och  jag fick inte chans att fråga vad detta innebär såhär tidigt i graviditeten. Han sjukskrev mig dock från och med nu och sa att jag ska ta det lugnt. :( är helt förkrossad. Var rädd och orolig innan pga tvillingar och risker och nu slår dessa rädslor in. Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Tvillingar i v.23, misstänkt TTTS. Snälla någon med erfarenhet?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-09-25 18:33:55 följande:
    Tvillingar i v.23, misstänkt TTTS. Snälla någon med erfarenhet?

Hittills har allt sett bra mina MC/DA tvillingar. Rul för 1,5 vecka sedan visade på exakt jämnstora bebisar, bra flöden och lika mycket fostervatten. 

Idag på första läkarbesöket ser barnen fortfarande lika stora ut och har blåsa och magsäck MEN den ena har mer fostervatten. Den senaste veckan har min mage verkligen blivit stor snabbt -inget jag har kopplat eller fått info om som symtom.

Nu vill de följa mig tätare. Läkaren var rätt stressad och oskänslig och  jag fick inte chans att fråga vad detta innebär såhär tidigt i graviditeten. Han sjukskrev mig dock från och med nu och sa att jag ska ta det lugnt. :( är helt förkrossad. Var rädd och orolig innan pga tvillingar och risker och nu slår dessa rädslor in. Någon med erfarenhet?

Jag beklagar den stress du går igenom. Jag har dessvärre inga erfarenheter att komma med, men jag klistrade in din TS i ChatGPT och rekommenderar att du gör detsamma. Du får massor med bra information och mycket som tyder på positiv utgång, även om framtiden såklart är ovis. Håller tummar och tår! 
  • felicityporter

Ta det lugnt, det kommer säkert gå bra! Jag har visserligen inte burit på tvillingar men en okänslig läkare sa helt plötsligt efter ett UL att barnet i min mage var tillväxthämmad och jag googlade på detta när jag kom hem och fick alla möjliga katastrofscenarier i huvudet! det visade sig senare att han bara var en liten kille, helt normal! 

När jag blev gravid med min andra son valde jag att gå till både en annan barnmorskemottagning samt sjukhus i en annan stad (inte endast pga av bemötandet av läkaren, jag hade även andra goda skäl för detta). Även denna gång sa läkaren att det var en liten kille så vi var tvungna att gå på extra kontroller, men han uttryckte sig inte så klumpigt och dramatiskt och sa att jag är nog ?en sådan som helt enkelt föder små barn?. Det är inget fel med det.

Jag förstår att din situation är annorlunda, men jag tror att din läkare helt enkelt uttryckte sig klumpigt och jag tror inte att det är någon fara. Att du blev sjukskriven är bara bra, för säkerhets skull. Jag håller också både tummar och tår för dig och dina bebisar. ❤️

Svar på tråden Tvillingar i v.23, misstänkt TTTS. Snälla någon med erfarenhet?