• Lazzar

Betala för remiss

Hej! Vet inte om detta är rätt forum men jag testar. Jag har fått en del remisser av läkare under åren och det har aldrig kostat något men häromdagen kom en faktura från en tandläkare. Den är på 325 kr och avser kostnad för remiss. Jag ringde tandläkarmottagningen och undrade över detta och enligt dem är det normalt att tandläkare tar betalt för att skicka en remiss. Jag undrade varför detta inte var med på räkningen som betalades vid besöket men det var för att remissen då inte var skickad. 
    Jag vet att det är fri prissättning men undrar ändå om det finns några regler eller lagar vad gäller remisser. Det är en privat mottagning men den är ansluten till landstinget.

• Svar på tråden Betala för remiss
  • Anonym (Tandläkare.)

Nej det är inte normalt att ta betalt för att skriva remiss. Man tar betalt för undersökning och utredning och ev behandling innan, men inte för att skiva själva remissen. Det ingår i allt detta. Är tveksam till om det ens är lagligt att göra det. 

Jag jobbar som tandläkare, också privat. 

• Jesper f

Titta igenom deras prislista - den måste enligt lag finnas på deras hemsida eller liknande, om det finns någon kostnad uppsatt just för "remiss". Finns inte det, bestrid fakturan som oriktig. 

• Anonym (Tandläkare.)
    Jesper f skrev 2025-09-26 13:07:46 följande:

Titta igenom deras prislista - den måste enligt lag finnas på deras hemsida eller liknande, om det finns någon kostnad uppsatt just för "remiss". Finns inte det, bestrid fakturan som oriktig. 

Det intressanta är vad som står på fakturan. Finns det någon åtgärdskod kopplad till avgiften? Som privat, och även som Folktandvård kan du ha egna åtgärder som man kan använda om man vill skruva upp priset. 

Jag är inte bra på hur man smyger in dom här extraavgifterna helt lagligt. Jag personligen gör aldrig det. Det händer dock lite då och då att patienter som varit akut hos någon annan tandläkare har med sej sin faktura. Har sett en del tvivelaktiga debiteringar genom åren. Både från Folktandvården och privata kliniker. 

• Lazzar

Det står "Intyg/remiss" och när jag ringde och frågade sa sköterskan att det avsåg en remiss. 

Svar på tråden Betala för remiss