• Anonym (Så less)

Berätta innan block eller bara tack och hej?

Pratat med en i ca en månad. Eller ja, det är mest han som pratat. Han pratar som om vi vore ihop och jag har gång på gång sagt att det gör mig obekväm. Han sa redan efter några dagar att han har känslor för mig och berättat för mig om sin mamma osv...

Efter att jag fick fnatt på honom tog jag bort chatten. Jag trodde jag blockade, men tydligen fungerade det inte, för han dök upp igen en stund senare och undrade om jag rensat chatten (telegram). Jag sa ärligt ja, och att jag inte orkar fortsätta vad det nu är han håller på med. Han bönade mig om att inte försvinna, att han känner att vi är meningen osv osv... Vi hade typ första vettiga samtalet efter det, men nu är han igång igen med att kalla mig baby, älskling osv... känner mig elak om jag bara blockar, men jag pallar verkligen inte med honom...

• Svar på tråden Berätta innan block eller bara tack och hej?
  • Anonym (Var försiktig)

Blocka bara. Du har redan sagt ifrån en gång, det räcker. Annars kommer du aldrig att bli av med honom. Gissar dock att han lär dyka upp igen från ett annat konto.

• felicityporter

Telegram? Låter som en romance scammer, blocka och alla andra alternativa konton som kommer poppa upp.

• Anonym (O)

Telegram är pedofilernas dröm-plattform. Där har de chattar där de delar megalinks med barnporr till varandra. Skulle aldrig drömma om att använda denna plattform. Blir misstänksam mot alla som gör det. 

• Anonym (Så less)

Han är ingen scammer. Vi fick kontakt nån helt annanstans och gick över dit för att kunna ringa och jag ville inte uppge mitt nummer.

• felicityporter
    Anonym (Så less) skrev 2025-09-26 19:41:34 följande:

Han är ingen scammer. Vi fick kontakt nån helt annanstans och gick över dit för att kunna ringa och jag ville inte uppge mitt nummer.

Det brukar gå till så, de letar upp offer på vanliga sociala medier men vill sedan gå över till Telegram eller Zangi.
  • Anonym (Var försiktig)
    felicityporter skrev 2025-09-26 20:13:45 följande:
    Det brukar gå till så, de letar upp offer på vanliga sociala medier men vill sedan gå över till Telegram eller Zangi.
    Vet inte riktigt om det spelar någon roll. TS borde blocka, oavsett om han är scammer eller inte.
  • Anonym (Så less)
    felicityporter skrev 2025-09-26 20:13:45 följande:
    Ja, men med den logiken är det jag som är scammern isf. Släpp det nu tack.
  • Anonym (Så less)
    Anonym (Var försiktig) skrev 2025-09-26 20:18:43 följande:
    Vet inte riktigt om det spelar någon roll. TS borde blocka, oavsett om han är scammer eller inte.
    Du tycker inte jag borde förklara innan? Känns elakt att bara försvinna, men samtidigt... ja, han respekterar ju inte det jag säger.
  • Anonym (Var försiktig)
    Anonym (Så less) skrev 2025-09-26 20:23:52 följande:
    Du tycker inte jag borde förklara innan? Känns elakt att bara försvinna, men samtidigt... ja, han respekterar ju inte det jag säger.
    Verkligen inte. Du har redan förklarat och han gick tillbaka till sitt gamla jag. Du kommer bara att dras in mer och mer. Blocka på.
  • Anonym (Cc)
    Man ska alltid vara hygglig och berätta att man inte önskar kontalt. Ghosta är otrevliigt. 

Men det har ju du gjort, du har kommunicerat, och han respekterar inte det som du säger. 

Då behöver du inte vara artig längre rycker jag. Han har redan gått över artighetsgränsen. 

Jag tycker att det är lite creepy att han kallar dig en massa saker som du inte vill och som inte stämmer. Bra att du inte lämnade telefonnumret!
  • Anonym (x)

Blockera, har ju redan sagt ifrån.

• Tecum
    Jo du ska förklara innan. Annars kommer han garanterat att söka efter dig ändå  och intala sig att det bara är ett misstag att du försvann. Är du tydlig kan han inte skylla på att han "inte förstod" om han fortsätter att söka kontakt. Då är det ren stalking.
  • Anonym (Var försiktig)
    Tecum skrev 2025-09-26 21:31:40 följande:
    Jo du ska förklara innan. Annars kommer han garanterat att söka efter dig ändå  och intala sig att det bara är ett misstag att du försvann. Är du tydlig kan han inte skylla på att han "inte förstod" om han fortsätter att söka kontakt. Då är det ren stalking.
    Hur många gånger måste man förklara?
  • Tecum
    Anonym (Var försiktig) skrev 2025-09-26 21:39:42 följande:
    Hur många gånger måste man förklara?
    Vissa är trögfattade och då måste man ta det ett par gånger. Frågan är hur tydlig TS varit, hon verkar snäll och omtänksam, kanske har hon varit lite för diplomatisk.
    Jag vet inte, kanske har hon redan gjort allt. Men en tydlig förklaring innan block  tycker jag hör till god ton. 
  • Anonym (Var försiktig)
    Tecum skrev 2025-09-26 21:58:17 följande:
    Vissa är trögfattade och då måste man ta det ett par gånger. Frågan är hur tydlig TS varit, hon verkar snäll och omtänksam, kanske har hon varit lite för diplomatisk.
    Jag vet inte, kanske har hon redan gjort allt. Men en tydlig förklaring innan block  tycker jag hör till god ton. 
    Jag tycker inte att det är TS problem faktiskt, om han nu skulle vara trögfattad. Låter snarare som han är respektlös. De hade ett vettigt samtal, säger TS. De har inte ens träffats. Hon har gjort allt som kan begäras, hon behöver inte ta det en gång till. Han kommer garanterat inte att acceptera utan säkert "böna och be" igen. TS behöver inte utsätta sig för det.
Svar på tråden Berätta innan block eller bara tack och hej?