• Anonym (Ts)

Tror han stalkar, kontrollerar mig m.m. Hur veta säkert och vad göra?

Har helt plötsligt börja få meddelande i telefonen som heter find hub. Ibland tar det en tid emellan och ibland typ varannan minut. Vi har haft en mysig dag, kväll men bestämde att jag åkef hem.  När jag kom hem började dessa mss ramla in. Kan inget om den grejen men förstod att man kan dela sin position med nära/kära eller själv söka om man förlagt eller blivit bestulen på mobilen. Han har 2 mobiler och båda måste han lagt in på min mobil.

Känns fruktansvärt. Känner mig orolig och har en olustig känsla av förföljd.

Vårat förhållande har gått lite upp och ner på sistone, men jag har aldrig varit otrogen och skulle aldrig vara det. Tror att även han är trogen men inte helt säker efter detta. Han har även hittat en sida med bild på mig där han anklagar mig för att söka kvinnor.  Match.c o m. Tror jag det var.Den har inte jag skapat och är både straigjt samt nätdejtar inte. Han har loggat in på min fb messenger och skrivit till alla möjliga samt skickat pinsamma bilder i tro från mig. Dett senare var några år sen och han dömdes och satt inne ett tag. 
    Jag älskar denna man, men hur ska jag klara att leva med detta? Han har blockat mig så som alltid när han gjort fel. Han mer eller mindre bor med mig. Går detta att rädda?
    Tagit sömntabs idag som jag brukar slockna inom 20 min på, omöjligt idag. Mår så fruktansvärt dåligt. Snälla hjälp 

• Svar på tråden Tror han stalkar, kontrollerar mig m.m. Hur veta säkert och vad göra?
  • Lynx123

Polisanmäl genast. Om det är som du misstänker har du att göra med en sjuk individ.

• Anonym (Vill)

Har sådant förekommit också för flera år sedan så är han nog ohjälpligt störd. De flesta kan utvecklas även som vuxna, med då måste den personen själv vilja förändras väldigt starkt.

Det ör jättesjukt att skicka meddelanden till sådsna som du känner och låtsas att det är från dig. Bakom det ligger en vilja att isolera dig från de som du känner, för att kunna kontrollera dig.

Varje gång du rör vid honom fysiskt så binds du känslomässigt till honom. Det bildas bindningshormonet oxytocin då. Därför är det svårt stt göra slut, trots att förhållandet inte fungerar.

Om du lyckas göra slut, så reagera sedan inte på några kontaktförsök, bli en grå sten. Det är det bästa mot stalkare som alltid vill ha någon typ av reaktion från offret. De triggas både av positiva och negativa reaktioner.

• Hellishen

Går DET att rädda? Frågan är snarare om DU kan räddas. Du är alltså ihop med en man som dömts för brott mot dig och tydligt fortfarande beter sig likadant? Och du har lagt flera år på detta? Och han blockar dig när du ifrågasätter? 

Vännen , du måste ta hand om dig själv bättre än så. Relationer ska ge en något bra. Och det låter som om det var länge sedan, om ens någonsin som denna mannen erbjöd dig något positivt i livet.

Jag beklagar att du tror att du skall stå ut med den här typen av idiot, för det ska du inte.

Börja tänk på dig själv!

Och ring Kvinnofridslinjen. Nu. kvinnofridslinjen.se/

Och Gör dessa test för att börja fatta hur dåligt han behandlar dig och att du måste rädda dig själv, kanske dock från en kompis dator/mobil eller På jobb/skola/biblioteket om han nu övervakar din telefon och är galen är det nog bäst att han inte ser. För din säkerhet.

www.unizonjourer.se/ung/quiz/

www.sveakbt.se/sjalvtest/destruktivt-forhallande-test&utm_medium=cpc&utm_campaign=pmax&gad_source=1&gad_campaignid=21810849485&gbraid=0AAAAADoDdmZgpx2f2o4NsChfH3UPjSGR8&gclid=CjwKCAjw89jGBhB0EiwA2o1On_dT17tefoCQL2NUGyNK3jbev7HbT_DYkQO0J-T55uxDixtvdr4GJRoCtBUQAvD_BwE

lavendla.se/terapi/sjalvtest/destruktivt-forhallande-test/

• Anonym (Vill)
    Hellishen skrev 2025-09-27 08:39:21 följande:

Går DET att rädda? Frågan är snarare om DU kan räddas. Du är alltså ihop med en man som dömts för brott mot dig och tydligt fortfarande beter sig likadant? Och du har lagt flera år på detta? Och han blockar dig när du ifrågasätter? 

Vännen , du måste ta hand om dig själv bättre än så. Relationer ska ge en något bra. Och det låter som om det var länge sedan, om ens någonsin som denna mannen erbjöd dig något positivt i livet.

Jag beklagar att du tror att du skall stå ut med den här typen av idiot, för det ska du inte.

Börja tänk på dig själv!

Och Gör dessa test för att börja fatta hur dåligt han behandlar dig och att du måste rädda dig själv, kanske dock från en kompis dator/mobil eller På jobb/skola/biblioteket om han nu övervakar din telefon och är galen är det nog bäst att han inte ser. För din säkerhet.

www.sveakbt.se/sjalvtest/destruktivt-forhallande-test&utm_medium=cpc&utm_campaign=pmax&gad_source=1&gad_campaignid=21810849485&gbraid=0AAAAADoDdmZgpx2f2o4NsChfH3UPjSGR8&gclid=CjwKCAjw89jGBhB0EiwA2o1On_dT17tefoCQL2NUGyNK3jbev7HbT_DYkQO0J-T55uxDixtvdr4GJRoCtBUQAvD_BwE

Instämmer helt. Det finns ett annat liv utanför er bubbla. Ett liv som kan ha sina prövningar också, men som också går framåt.

Du är känslomäsdigt beroende av honom, men du kan frigöra dig! För att få utvecklas och leva det liv som du var menad för. 
  • Anonym (x)
    Hellishen skrev 2025-09-27 08:39:21 följande:

Börja tänk på dig själv!

Håller med, bra svar.
  • Anonym (T)

Nej, destruktiva relationer är aldrig lätt. Det ska man inte hamna i. Man ska försöka akta sig för röda flaggor tidigt i början. Bäst är nog att gå på sin magkänsla. Man kan ju tycka nästan direkt att någon inte går att lita på, att det känns nästan inte bra, och jag tycker ofta att så visar sig stämma.

Nej, man tycker inte om impulser av kontrollerande beteende, stöddighet, och svårt att ta i vissa ämnen med tång. Emotionell misshandel är svårt det också, inte bara fysisk misshandel. Man kan brytas ner sakta och långsamt, inte känna igen sig själv, och undra hur man ska komma ur det. Det är väl inte så i början, men helt plötsligt är man mitt i något skit och vet inte vad man ska göra.

• Anonym (Bella)

Du måste rädda dig själv, inget annat. Och att rädda dig själv innebär att bryta all kontakt med din förrövare. 

• Anonym (Vakna!)

Jag ser nog dig som det största problemet. Kan du inte ens med alla de varningsflaggorna välja bort en man måste du ha stöd av proffs.  

• Anonym (Ts)

Hur raderar jag honom på min mail, Google konto, mobil, dator mm? Jag tycker jag raderar, byter lösen hela tiden, men han har IGEN skapat nåt nytt fb konto i mitt namn, adress m.m samt kollar min position konstant. Jag kommer inte kontakta någon, vill bara ha hjälp av nån datakunnig så jag blir av med denna elaka människa.  Jag tycker att jag försökt allt, men är tydligen inte lika bra på dator som han.

Till Dig! Vet att det inte är du, du får hjälp av nån. SNÄLLA JAG BER DIG, lämna mig ifred Rynkar på näsan

• Anonym (Vill)
    Anonym (Ts) skrev 2025-10-11 22:07:09 följande:

Hur raderar jag honom på min mail, Google konto, mobil, dator mm? Jag tycker jag raderar, byter lösen hela tiden, men han har IGEN skapat nåt nytt fb konto i mitt namn, adress m.m samt kollar min position konstant. Jag kommer inte kontakta någon, vill bara ha hjälp av nån datakunnig så jag blir av med denna elaka människa.  Jag tycker att jag försökt allt, men är tydligen inte lika bra på dator som han.

Till Dig! Vet att det inte är du, du får hjälp av nån. SNÄLLA JAG BER DIG, lämna mig ifred Rynkar på näsan

Jag är inte bra på sådant här, men när jag får ett problem med mobilen som jag inte kan lösa, så går jag till min mobiltillverkares servicecenter och frågar.

Du har något slags spårningsprogram inlagt i mobilen. Det är det du vill bli av med i första hand.

Men fråga bara om det. På servicecentren ska de egentligen bara hjälpa dig när det är något problem med själva mobilen och installationen av den. De har ingen skyldighet att hjälpa en med sådant som man själv eller någon annan har lagt in.

Så be försiktigt om hjälp med just det, så får man hoppas attt de hjälper dig.

Sedan finns det ju ställen där de utför service och reparerar mobiler. Där kan man få hjälp med sådant man inye förstår/kan mot en avgift.

Ta ett steg i taget på din nya väg. 
  • Anonym (JLo)

Hur kommer det sig att det här problemet verkar uppstå på helgkvällar/nätter?

Om det verkligen är så att han kommer åt dina konton, så tycker jag att du ska anlita ett proffs för att hjälpa dig med tekniken. Det finns många ställen som kan hjälpa dig med datasäkerhet.

• Anonym (Ts)

Tack så mycket för svar. Jag ska försöka kontakta någon datafirma som kanske kan hjälpa mig. Får hålla mig incognito ett par veckor.  Är arbetssökande så jag behöver inte gå utanför dörren ett tag. Bara svara i telefon om nån ag ringer.

Trevlig kväll till er alla!

• Anonym (Ts)

Han har gjort nåt nytt fb konto som är länkat med mitt vanliga. På så vis kan han se allt på fb och allt på fb messenger. Nu bytte jag lösen men kan inte logga in igen eftersom kontot nu (både mitt och det nya) är länkat till HANS mob nr. Jag blir såååååå trött på detta. Jag trodde vi var kära, trygga och lyckliga. Jag orkar inte, mår så in i h-vete dåligt nu och kommer varken kunna sova eller äta på länge...igen. Gett så många nya chanser, nu måste det räcka och mitt liv är ändå slut. 

Fy fan vilket j-vla AS rent utsagt!

Och igen...jaaaaaa, jag vet att du läser även detta!!!!

• Anonym (JLo)
    Anonym (Ts) skrev 2025-10-11 23:11:16 följande:

Han har gjort nåt nytt fb konto som är länkat med mitt vanliga. På så vis kan han se allt på fb och allt på fb messenger. Nu bytte jag lösen men kan inte logga in igen eftersom kontot nu (både mitt och det nya) är länkat till HANS mob nr. Jag blir såååååå trött på detta. Jag trodde vi var kära, trygga och lyckliga. Jag orkar inte, mår så in i h-vete dåligt nu och kommer varken kunna sova eller äta på länge...igen. Gett så många nya chanser, nu måste det räcka och mitt liv är ändå slut. 

Frågar igen, varför uppstår detta drama på helgnätter?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (JLo) skrev 2025-10-11 23:14:03 följande:
    Frågar igen, varför uppstår detta drama på helgnätter?
    Bara tillfälligt att jag skriver just på helgen. Kunde lika bra vara en tisdag...

Nåt annat tips?
  • Lynx123
    Anonym (Ts) skrev 2025-10-11 23:11:16 följande:

Och du är fortfarande tillsammans med honom? Är du masochist?
  • Anonym (Vill)

Du behöver ta det slutgiltiga steget från honom trots att det är svårt. Man kan ha en känslomässig anknytning till någon trots att den personen gör en illa.

Börja göra något annat, träna, yoga, gå en kurs, eller börja promenera varje dag. Ta kontakt med vänner. Ja, i princip vad som helst som inte har med honom att göra. Börja bara göra det. 

Svar på tråden Tror han stalkar, kontrollerar mig m.m. Hur veta säkert och vad göra?